За климатиците

Отопление, вентилация, климатизация. Ключалки. Друго оборудване и принадлежности.
Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

За климатиците

Мнение от ewgeny » 14 мар 2008, 00:26

Здравейте колеги, лятото наближава, температурите се дигат, климатиците ще трябват. Много спорове изникват, за тези климатици, при някои даже неискам да се включвам щото няма смисъл от спор. Май е по-добре да напиша това онова, пък може и да е от полза на някой.
1. Как работи хладилната машина - това което наричаме климатик, е термопомпа, хладилна машина, но не и климатик. Климатика трябва да контролира освен температура, трябва да контролира и влажността на въздуха. Но както и да е, казвам го да имате в предвид.
Когато имаме две тела с различна температура, и има контакт между тях, имаме топлообмен от тяло с по-висока темп. към това с по ниска. Е, термопомпата прави обратното - влагаме енергия която да придвижи топлината в обратна посока. Има различни начини да става това, но аз в този текст ще говоря само за термопомпите с хладилен агент Фреон.
Когато материя от течна фаза преминава в газ, тя отнема топлина. Примерно защо водата при 1 атм. никога не може да мине 100 оС. Когато кипи, водата отнема от топлината, и така колкото и топлина да влагате, водата кипи по-бързо, и така и не може да мине 100 оС. По този начин и човека регулира температурата си - когато имаме нужда от охлажадене, кожата отделя вода, която когато се изпарява от кожата, отнема топлина или т.е. охлажда.
Друг важен факт - при различно налягане, се променя точката на кипене на течността. Когато повишим налягането, течностите се изпаряват при по висока температура, и обратното.
И така, теоретично хладилната машина представлява обратен цикъл на Карно. Практически как е устроен климатика, както и хладилника.
Компресорът, повишава налягането на фреона (газ), фреона с повишено налягане примерно 120 бара, е горещ. Когато от компресора, преминава през кондензатора, се охлажда до температура близка на околната среда,и от високото налягане, кондензира във течност. От там преминава във дроселиращия елемент (ще го разясня в точка 2), където се намалява налягането, близко до атм. Тогава, фреона започва да кипи. За разлика от водата която кипи при 100 оС, фреона кипи примерно при -20 оС, при атм. налягане, според зависи от фреона. Процеса на кипене на фреона е в изпарителя, от където се отделя студ. От изпарителя, компресора засмуква парите, и ги нагнетява наново.
Разбирам че някои неща е трудно да се асимилират, но се опитвам по най-простият начин да го обясня.

2. Дроселиращ елемент - това е частта от системата която намалява налягането на фреона, за да може да се изпари при желаната ни температура. Видовете дроселиращи елементи са капилярни тръби, термо регулиращ вентил и детандер. Детандера е машина която да превръща енергията от дроселирането в механична, но на всички в бранша е ясно, че е безсмислено. Използват се другите два начина.
Капилярните тръбичики, всички сте ги виждали, на гърба на хладилника до компресора, една много тънка тръбичка, но не се бъркайте с кондензатора. При капилярите, сечението е толкова малко, за да се намали налягането. При този вид дроселиращи елементи, в автомобилите се поставя и акумулатор, между изпарителя и компресора. Основна цел на акумулатора е да задържа фреона, докато се изпари напълно. ""Забравих да спомена, че за правилна работа на компресора абсолютно е задължително, той да бъде във изцяло газова фаза. Затова също на сплит системите има ограничение за минимума тръбен път. Отплеснах се.""
Другия вариант е със терморегулатор на налягането. Променя се налягането, при който се дроселира фреонът, по този начин се променя и температурата на изпарение, затова няма нужда компресорът да спира работа (по тази тема прочетете точка 3).
Има такива също които са със регулиращ вентил, във дехидратора. Има и други видове, но са рядко срещани.

3. Компресорът - Компресорите разбира се са много видове. Ако тръгна да ги изброявам, ще отиде до утре, и пак ще забравя нещо. Най-използвони са циклоидни, лопатко-роторни и разбира се моя фаворит, бутален компресор с променлива изместимост.
Циклоидните, или още спиралните представляват две спирали, от които едната е статична, а другата прави едно ротационно движение, което е трудно да се обясни, но близък принцип до вибрационните горивни помпи.
Лопатко роторните, пък приличат много на хидравличните помпи.
Буталният компресор с променлива изместимост, има един контролен клапан, който определя нужното налягане което трябва да бъде създадено в системата, и променя ъгъла на задвижване на буталата, и по този начин променя дебита на нагнетявания фреон.

Фреони - това са хладилни агенти, които имат ниска температура на кипене, и ниско налягане на кондензация. За автомобилите се използват 2 вида фреон R12 и R134a. Няма други в автомобилната индустрия. R12 съдържа хлор, и то в два пъти по-голямо количество от R22, затова има забрана за произвеждането на техника използваща този фреон. Дори вече и трудно се намира самия фреон. За разлика от него обаче, R134a е по-труден за обслужване. Маслото е само PAG масло, и то е силно хигроскопично. Затова се използват и дехидратори. Но поне този фреон не съдържа хлор, и не е вреден за озоновия слой. Никога не трябва да се смесват или заместват двата фреона. По принцип дори за това преходниците за връзване на сервизната машина са различни за двата фреона, за да няма вероатност да се объркат.

Електроника - на всички им е ясно че компресорите са свързани към двигателя посредством електромагнитен съединител. Този електромагнитен съединител, далеч не му свършва работата само когато въртим копчето. Има много защитни функции, кжито привидно може да ви се струват нормални, но всъщност това да не е така.
Ако кол. фреон е малко, т.е. от някъде изфирясва фреон, налягането в НН (ниско налягане) ще е по ниско от колкото трябва, и датчика ще изключи компресора.
Ако имате много фреон (единствено при калпазан-майстор), друг датчек пък постоянно ще отчита високо налягане, и ще спира компресора а пък студено така и няма да задуха като хората.
Ако кондензатора е запушен, или пък поради каквато и да е причина, няма добър топлообмен отново друг датчик, ще отчита тръде голямо налягане, и ще спира компресора - хладното пак ще е малко. Този симптом може да го разберете, ако пролетта примерно работи гладко системата, а в големите жеги компресора спира по-често, може да има запушване в кондензатора или лош топлообмен.
Ако изпарителя има същия проблем - нямаме добро кипене на хладилния агент, влиза недоизпарен във филтъра или акумулатора, и проблем само, че тогава може да направи хидравличен удар. Лошо. За това, пак има датчик който тоново спира компресора, за да може да се доизпари фреона.Всяка климатична инсталациа трябва да има почистен филтър. Ако не осигуряваме достатъчно количество въздух на изпарителя, пак няма да работи добре системата. Запушване може да се получи ако има въздух и разбира се и влага, защото при изпарението на фреона, достига минусови температури, и влагата замръзва, запушва тръбите.
Има и още много симптоми, но това са основните.

Относно въпроса за спирането и тръгването на компресора, бях с вепечтеление, че са доста малко колите със тази система. Знаех само за Крайслер и някои стари модели на GM. Но явно съм бил в грешка. Все пак автомобилите са само хоби, а се занимавам с домашни климатични и отоплителни инсталации. Но излезе, че са малко повече автомобилите с тази система. И въпреки това, те са проектирани така че, в нормални условия да работят в баланс, без спиране и тръгване. Всяко учестено спиране и тръгване си е симптом за някакъв проблем и тогава най-добре да се обърнете към специалист. Той има манометрите, което когато закачи, и може да диагнистицира в (повечето случаи правилно) проблема. Проверявайте си инсталациите, на пролет, защото като дойде лятото и всички се сещат че имат проблем с климатика, и се сърдят на майсторите, че нямат време за тях.
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

fiestazetec
потребител
потребител
Мнения: 278
Регистриран: 06 сеп 2007, 10:52
Модел на автомобила: Fiesta'96 1.25 16V Zetec, biala, a.k.a Mazda 121 QZ
Местоположение: За 2 месеца (по коледа и през лятото) съм в България
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от fiestazetec » 14 мар 2008, 18:58

Полезно...
Сега ако може едно кратко обяснение какво става, когато трябва да презаредиме климатика с фреон, ще е супер.
Изображение
Ето

Потребителски аватар
TURBOTO
потребител
потребител
Мнения: 644
Регистриран: 01 май 2007, 13:38
Модел на автомобила: Ford Mondeo'94 1.8 16V
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от TURBOTO » 14 мар 2008, 22:21

Ако трябва да презаредиш климатика с фреон най-вероятното нещо което ще се случи е да престане да духа студено,ако смяташ,че това е така колата трябва да се закара в сервиз където да измерят температурата на въздуха излизащ от духалките,ако всико е нормално тя трябва да се между 3 и 5 градуса.
Изображение

GalinBelos
потребител
потребител
Мнения: 161
Регистриран: 02 авг 2007, 22:41
Модел на автомобила: Mondeo 1.8/115 АГУ/хетчбек 1994
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от GalinBelos » 15 мар 2008, 08:33

Ако може и да ми кажеш свестен сервиз във Варна ще съм ти много благодарен.
Че на мойта и изчезна фреона и трябва да я вода на майстор.
Чувал съм , че при колите търсят пропуските с някакво специално вещество и ултравиолетова лампа.И аз ще трябва да мина на тази процодура.

Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от ewgeny » 15 мар 2008, 18:35

Според мен, във Варна най-добри са над хлебозавода, новия път където е там има един автоцентър, до новия магазин на Косер. А за въпросната лампа, доста е скъпа, но аз съм ползвал такова нещо, и наистина има полза.
Правете разлика между презареждане и дозареждане. За презареждане, производителите дават срок 2 год., но според мен няма проблем да се държи повече, ако сичко е ОК. Вие може би имате предвид дозареждане - ами да, първо че няма да духа добре студено, или като пуснеш климата, отначало духа малко студено, но после става по-топъл. А вече, ако много фреон липсва, сигурно и ще изключва компресора, защитата за ниско налягане. При първи съмнения за липса на фреон, отидете да го проверят, но пък не ставайте параноици. Все пак си има защити.
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

GalinBelos
потребител
потребител
Мнения: 161
Регистриран: 02 авг 2007, 22:41
Модел на автомобила: Mondeo 1.8/115 АГУ/хетчбек 1994
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от GalinBelos » 15 мар 2008, 20:15

Мондю като го взех имаше идеален климатик .Само че това трая точно 2 месеца и след това като включа климатика въеобще не се усеща разлика във въздуха който издухва .
Абе въобще не работи и предполагам че няма и грам фреон .Но все пак първо трябва да се замери и после ще видим какво ще правим.
Над хлебозавода -имаш предвид стария хлебозавод до зеленчуковите борси ли?

Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Re: За климатиците

Мнение от ewgeny » 16 мар 2008, 20:02

Не, горе от ХЕИ като тръгнеш посока Метро примерно, нали минаваш едно ОМВ от дясно, и от там продължаваш направо около 300-400 метра отдясно има един автоцентър. Е там. Ама да знаеш че и скъпо работят.
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

Отговори

Върни се в “ВСИЧКО ОСТАНАЛО, КОЕТО ИМА В АВТОМОБИЛА”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 10 госта