2 см над народа: подбиране на пружини

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Отговори
diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

2 см над народа: подбиране на пружини

Мнение от diesel1.6 » 30 яну 2006, 15:46

Смяната на пружини на ескорт е първата ми преработка на лек автомобил, но въпреки това се получи прекрасно.
За ескорт казват, че вози отвратително. Така е, когато пружините му се смачкат, а последното става за година, след като амортисьорите се повредят. А в БГ дупки и стари амортисьори имаме достатъчно, за да излезе лошо име на колата. Аз съм доволен, купувам си ескортите ефтино :))))
На ескорт до 90 г - вафлените стопове и междинките, с малките купета - има цилиндрични пружини и постоянна или променлива стъпка. Важното е, че са цилиндрични с плоски краища, това улеснява.
Оригинално ескорт е приятно висока. Ако се прекара една мислена линия по средата на прага, по дължината му, главините на колелата са отзад върху нея, а отпред на 5 мм под нея. Проверете сега колите и ако трябва, четете нататък ;)).
За ескорт стават пружини от вартбург, лада и шкода.
Тъй като сега не помня никакви размери, ще кажа основните идеи.
Едната цел е височината на колата празна, втората е твърдостта (респ. - височината, когато е натоварена), и баланса на колата (има решаващо значение за начина на въртене на колата, за advanced шофьорите).
Височината вече споменах колко трябва да е - линията на прага се цели в центъра на главините на колелата. Без да се променя закрепването на стеблото на задния амортисьор към бомбето, можем да тунинговаме отзад до височина, равна на [линията по средата на прага] + 25 мм. Ограничението идва от това, че амортисьора се разпъва докрай и "чука" леко. Отпред препоръчвам височина колкото отзад или малко по-малка (10 - 15 мм).
С така настроената кола, ще карате в коловози и препятствия с инстинктивна ехидна усмивка на лицето си, задминавайки десетки пъти по-скъпи и проходими коли. Най-приятно е, когато си на 2 см над леда в коловоз през зимата - само 2 см, но достатъчно :))).
Малко за баланса. Баланса в завоите определя как се завърта колата при поднасяне. Има три начина. Познатият ни е поднасянето на задницата, която ни изпреварва. Третият е когато колата се накланя в завоя, волана завъртян дори повече от необходимото, но продължаваме по-направо, отколкото са извити предните колелета, а задницата НЕ се поднася и завърта - стои "като залепена". Вторият е добре балансираната кола - тя взема завоя с еднакво свирене на предните и задните колела и еднакво черни следи, ако е сух асвалтът. Това се наблюдава при завой без двигател - или по инерция, или с леко подаване на газ на висока предавка, само колкото да не спира колата. Всяко усилие на двигателните колела променя завоя на колата и заблуждава за баланса. НЕ пробвайте това! На асвалт поднесъл ескорт излиза от завоя завъртян през вратите и тавана :))). Пробва се на макадам, сняг и др. плъзгави места.
Ескорта, междинка и от най-старите, е особен - има напълно независимо задно окачване. От това може да се извлече полза на асвалт - завоите се вземат с адска скорост, ако е сухо и и чисто.
Пример за добре балансирана кола е самара 1.5, може би и 1.3 с оригинални здрави пружини.
Какво съм пробвал досега:
За ескорт 1.3 до 1.6 бензин, хечбек, по мои наблюдения са подходящи 4 еднакви пружини от вартбург - изключително качествени са и пасват като твърдоет. Ползват се или задните, или предните, с по-тънката тел (май бяха 12,4 мм, или 11,7). За дизел отпред поставих предни от лада 2105, малко са твърди обаче за 1,6д. Отпред е по-добре да са максимално меки, за по-сигурно следене на завоите от предните колела и за да не увисва само задницата при возене на повече хора. Тъй като возя по няколко човека с багаж, и отзад сложих от лада. Май е добре отпред вартбург, отзад лада (за 1,6д). За малките и леки двигатели за отпред може да се използват задните от самара (тел 11 мм, не помня точно).
Подбирането на набелязаните пружини е по двойки, с изключение на дизелите - май са различни, аз имам по-мека (или по-къса) лява предна пружина. Монтира се поне една едната, и с крик се повдига колата от другата страна, докато стане хоризонтална, без никакъв крен ;). Тестовото колело си стои на земята и се оглежда как е - достатъчно ли е висока, дали не е опряла на твърдо в разпънатия амортисьор, колко е твърдо. Ако одобрим резултата, режем и монтираме и втората пружина. Пак споменавам, имайте предвид левите по-къси пружини отпред на дизелите. Тествайте десните, и мислете после за лявата (по-мека, по-къса) докато колата стане хоризонтална в странично направление. Много добре е да се вземе пружина от кола, кояте е карана досега. Първоначалното свиване (3 до 5 хил. км) е по-малко. То трябва винаги да се предвиди - оставят се 15 - 20 мм в повече, и се кара известно време с по-натоварена кола.
Няма да обяснявам как се сменят пружините, аз го правя за 30 мин за задния мост, сам, с два крика и трупчета. За предните трябва и скоба.
Реда на твърдост на пружините е следния:
шкода, май предни (не съм пробвал) и вартбутг - задни за комби или heavy dutty за хечбек
лада петица предни - за навсякъде, по избор, малко са коравички
вартбург, по-тънките - идеални за меко возене, малко са ми меки; добри са за отпред на бензините, не съм сигурен за дизела
самара задни - меки пружини, за отпред на леките мотори, за сигурно влизане в завои; аз карам 1.3 с варбурговите

Пружините са много важно нещо. Грешно се споменава амортисьора, когато се говори за клиренс. Единствената връзка е, че скапан амортисьор ускорява смачкването на пружината, но смяна на амортисьор за да е по-висока колата е безмислено.
За доброто возене има значение по-голямата височина на пружината и високите гуми - 155/80, 165/80.
Баланса е важен за "бързи и яростни" - за лято и сух асвалт се слагат по-твърди отпред, за сняг - еднакви отпред и отзад, или по-меки отпред.
По-меката страна се поднася по-малко. Например, ако трябва задницата да се вее като ветрило, се слагат задни по-корави.
Успехи с флекса, поне няколко сваляния са нужни за едно подбиране!
Мога да си погледна колите, и да кажа и малко размери. Имам и готови пружини в мазето, ако на някой му трябват за ескорт преди 90 година.
Аз фабрични пружини не съм използвал - не знам какви са, освен, че са "оргинал, бате" и "немски" и т.н. :), а ми жал да дам 150 лв и да режа с флекса.[/b]
Последна промяна от diesel1.6 на 25 мар 2007, 21:04, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
iavor84
потребител
потребител
Мнения: 24
Регистриран: 19 мар 2006, 21:14
Модел на автомобила: FORD ORION 1.8D '89
FORD MONDEO 1.8 i 16V
Местоположение: velingrad
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от iavor84 » 19 мар 2006, 21:45

аз имам орион 1.8Д, какжи пружини може да ми предложиш за отзад и отпред и за колко пари?имаш ли още на склад? :D

Потребителски аватар
alex___
потребител
потребител
Мнения: 54
Регистриран: 22 фев 2005, 01:05
Модел на автомобила: Ford Escort 1.3
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Мнение от alex___ » 21 мар 2006, 20:27

здравеи аз имам ескорт хечбек 1.3 91 г. бензинка какви пружини ще ми препоръчаш да си купя и за отпред и за отзад че са за смяна
И при слънце и при дъжд
Форда пали от веднъж!

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

за пружините

Мнение от diesel1.6 » 29 мар 2006, 11:08

iavor84 написа:аз имам орион 1.8Д, какжи пружини може да ми предложиш за отзад и отпред и за колко пари?имаш ли още на склад? :D
Имам пружини, не са на слкад, ами ми пречат в мазето :))
Рядко поглеждам тук, кисна в ICQ по цял ден - 92192567
С удоволствие ще дам пружините, или поне ще ти кажа с какви съм сега - размерите им и от каква стара кола са.
Пружини от лада има нови по 10 лева май, карам с такивя две коли по няколко години и са доста добри.

За ескорт и орион от преди 90 година най-достъпно е да се сложат от лада предните пружини, като се скъсят преди това. Леко твърди са! По-меките са от вартбург. За бензинови двигатели е по-добре с вартбурговите за отпред или с предни от самара.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 75 госта