Страница 1 от 1

високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 27 юли 2012, 22:21
от opex
Хората се зареждат с "яката работа", особено когато тръгнат на път, защото рекламите насаждат, че това е по-добро за техният двигател. Когато петролните компании използват суперлативи, като "Super", "Extra" и "High".... би трябвало да е по-добро, нали? И разбира се те не биха искали допълнителни 10, 20 и повече стотинки в случай, че не слагат разни яки благинки там вътре, нали?
Сори - НЕ!

Висок октан не е синоним на "по-добро" и не означава, че е по-добро за твоят двигател!
Високо-октановото гориво единствено става нужно, когато твоят двигател има висока степен на сгъстяване. Това е много дълга и сложна история, която обаче ще се опитам да направя кратка.

Първия важен факт, който трябва да приемеш:
Всеки бензин, без значение от октановото му число, има горе-долу еднаква енергия за даден обем. "КАКВО?!??" може някой да извика - Еми, всъщност, някои високо октанови горива дори имат ПО-МАЛКО енергия за същия обем! Така, че за да не започваме дискусии относно дребни неща, в името на цялото това обяснение ще се съгласим, че автомобилния бензин, който сипваме от колонката, без значение на октановото му число, има еднакво количество потенциална енергия.

Втория важен факт, който трябва да приемеш:
Октана НЕ Е мерило за мощност, а за способността на горивото да се съпротивлява към възпламеняване от висока температура. Високо-октановото гориво, поставено в идентични условия в горивна камера, ще гори по-бавно! Заради високия октан добавен за по-голяма резистентност към преждевременно възпламеняване.


Но как е възможно това? Ако всичко по-горе е вярно, тогава как извличаме повече мощ от високо-октаново гориво? Извличаме...нали?
Еми.... да. Ето как.


Но първо трябва да разбереш "жега от компресия" или висока температура породена от компресия. Дългата история на кратко - когато буталото започне да сгъстява гориво-въздушната смес в цилиндъра, молекулите толкова силно започват да се удрят една в друга, че температурата на сместа достига много високи температури. Толкова високи, че може да възпламенят гориво-въздушната смес преди буталото да е достигнало най-високата си точка в цилиндъра и свещта да е подала искра. Ако горивото се възпламени преждевременно докато буталото все още се движи нагоре, горенето на сместа в съответствие на изкачващото се бутало генерират още по-голямо налягане, и като резултат се генерира зложеща експлозия. Тази експлозия е еквивалентна на това да се удари челото на буталото с огромен чук. Ако искате да можете да гледате през челото на буталото игнорирайте тези звуци, наричани обичайно "ping", преждевременно запалване, "чукане" от двигателя и т.н. Доверете ми се - успешно може да се превърнат бутала в хартиени тежести!!

Значи: Това, което ние искаме е много бързо горене на горивото, без експлозии. И също така искаме горенето да започне когато буталото е в добра позиция да конвертира неговото налягане в продуктивна работа, по неговия път надолу. Мислете за това горене като "много бързо бутане" на челото на буталото. Въпреки лошите звуци, които се чуват от изпускателните тръби, това са наистина "бързи бутания" на буталото каращи коляновия вал да се върти, не експлозии.

Та - това, че можем да възпламеним горивото в точното правилно време чрез свещта, вместо топлината от компресирането, е заради "нещата", които слагат в бензина за да не се възпламенява преждевременно. Колкото по-резистентно е горивото към преждевременно възпламеняване, толкова по-високо е октановото му число.

Държите ли се още?

Високи степени на сгъстяване = високо налягане в горивната камера = висока температура... Ето с тази висока температура в горивната камера се получава магията.
Магията: - При високи температури горивото се изгаря по-ефективно. Та, въпреки, че е вярно, че високо-октановото гориво не съдържа повече енергия спрямо 'ниско-октановото', повишения октан позволява извличането на повече потенциална енергия, която 'си е била там'. Защото температурата е по-висока по-бавно горящото (заради по-висок октан) гориво е изгоряло по-добре и от тук повече енергия. Но вашия двигател не е такъв, нали?


Та, как да разберем дали имаме нужда от високо-октаново гориво? - Вижте си ръководството за колата. Производителите (на коли) наистина искат да извлечете максимума от техния двигател. Те дават всичко от себе си да дадат добър баланс между конски сили и живот на двигателя. В техен най-добър интерес е.

Няма АБСОЛЮТНО НИКАКВА ПОЛЗА да се използва по-високо-октаново гориво от този, за който е проектиран двигателят и нуждите му.
ЕДИНСТВЕНАТА полза е увеличени печалби за петролните компании, които хитро са убедили някои от публиката, че техното ново "Super-Duper, Premium-High-Test, Clean-Burning, Used-By-Famous-Racing-Types-All-Around-T… Extra-Detergent-Laden-Keep-Your-Pipes-Cl… Extra-High-Octane" гориво, е най-добрият приятел на двигателя ви. Истината е - не слушайте таяговоряща рисувана кола!

Хората настояват, че са изминали по-голямо разстояние (имат по-нисък разход), по-добро ускорение, и имат по-малко зъбна плака сипвайки от новото "яко" високо-октаново гориво!
Във всяка аптека има специално хапче-чудо, което често е предписвано от докторите вършещо чудеса, защото хората вярват, че върши чудеса! Нарича се 'placebo'. Никога не бъркайте 'вяра' с 'физика'!

Ако имате чукане в двигателя с това гориво с октаново число, което би трябвало да съответства на двигателя ви, започнете с проверка на ъгъла на запалване, също проверете свещите дали са в подходящия топлинен диапазон и т.н.

Ако всичко е наред, и все пак усещате чукане, тогава пробвайте следващия по ред по-високо-октанов бензин. Няма да станете по-бързи. Няма да отидете по-далече. Но ще предотвратите неприятна за гледане дупка в буталото.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 00:11
от ЯЛТА
Хубаво и подробно написано, само да отбележа:
Изгорял съм 300 литра 115- октанов бензин в Жигулата през осемдесетте години, и поне 10-15 литра чист- 115, а след това го кръщавах 1:1 с 86, защото сигурно би изгорял клапаните. И защото бях млад, луд, и щастлив , нямаше кой да ми се опре от заяждащите се с мен по пътищата. А пълнеше и километража до 160 км. Разликата от 93 до 115 октана беше повече от невероятна, а бензина жълт като нафта.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 00:21
от paci
Е моя кенеф нито върви повече, нито гори по-малко с висок октан, а на против ;):
Васко, жигулата е друга раота ;):

Ще прочета цялата статия като се наспя :D:

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 00:48
от Peet
Това с ниско октановия бензин започна де се усеща когато в България се появиха автомобили с по-висока компресия. Двигателите с ниска компресия, работещи по спецификация с ниско октанов бензин нямат проблем с работата с високо октанов бензин. При двигателите с висока компресия детонациите в цилиндрите продължават и след гасенето на двигателя от контактния ключ. Това се дължи именно на лесното самозапалване от температурата на ниско октановия бензин в цилиндрите. В тези случаи двигателя продължава да работи хаотично и абсолютно неравномерно от безразборното детониране на горивната смес в цилиндрите.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 01:41
от opex
Довърших написаното.
Да, старите жаги и лади са друга работа. А и тогава по спомени на Петрол се зареждаше А86 А88 и най-якия А92, които също бяха в подобаващо кофти състояние и със самолетния бензин нормално всичко си идваше на мястото.
Тук в България относно съответствието на октановото число с действителното в течността, която се излива в резервоара е спорно всички знаем, да не говорим и по коя система е определено това число, че те са поне две мисля. Супер са колите, които имат един мост (кабелче) (като бившия ескорт) при двигателя, който като се махне значи компа "мисли" като за 92 октанов, като се сложи мисли като за 95. И за това някои, които го махат и сипват на бензиностанции със скапан бензин св чувстват и вървят по-добре отколкото други, които си карат с този мост и сипват на "хубави" бензиностанции "хубав" 95.

Действително това не е изцяло мой текст, направих превод тъй като ме вбесяват вече по бензиноколонките с какви ли не измами вече, скоро очаквам и от гъза заек да си вадят там за да извъчат повече пари от посетител. И действително най-голямото ограбване става с тези бензини, които ги водят мега-гига-октанови и почистващи и не знам си какво. А реално най-обикновения бензин трябва да си е такъв!! Минимум на фона на тия цени. Сега колкото повече хора прочетат в крайна сметка и им се отворят очите, толкова по-добре - по-малко ще се пълнят излишно гушите на алчните 'петролни компании'. Ако се стикне нямам против също. :roll: :mrgreen:

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 11:12
от diesel1.6
Peet написа:Двигателите с ниска компресия, работещи по спецификация с ниско октанов бензин нямат проблем с работата с високо октанов бензин. При двигателите с висока компресия детонациите в цилиндрите продължават и след гасенето на двигателя от контактния ключ. Това се дължи именно на лесното самозапалване от температурата на ниско октановия бензин в цилиндрите. В тези случаи двигателя продължава да работи хаотично и абсолютно неравномерно от безразборното детониране на горивната смес в цилиндрите.
Моят мотор не може да върви с високооктанов. Специално му отлежавам 95 по едно лято на слънце, за да стане за ползване. Детонациии след гасене вече няма. Колите са си за 95 и такъв има на магазина, а и като угасиш, дюзите не пръскат повече и една капка даже.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 11:18
от varby
Точно там е проблема ,че в повечето бензиностанции Н-95 едва ли е толкова октана,по-скоро Н-98 се доближава до 95 октана.Затова когато хората заредят Н-98 усещат разлика в ускорение ,разход и т.н.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 28 юли 2012, 11:39
от KOss
Хубаво и точно написано! :wink: Наслушах се на всякакви глупости за бензин. Най-вече откакто карам американска кола. 3.1 V6 мотор с 8.5 степен. То като за турбо си е готово. :D Та, двигателя си работи тихо, върви чудесно на 95 бензин. Писна ми да ми казват всякакви хора "ЕЕЕ ти на това ако му слагаш 100 октана то ше лети бе, те в Америка не са чували за такъв бензин". Е, ходи им обяснявай, може да им дам на някои линк към тази тема. :lol:

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 30 юли 2012, 08:56
от Peet
diesel1.6 написа:
Peet написа:Двигателите с ниска компресия, работещи по спецификация с ниско октанов бензин нямат проблем с работата с високо октанов бензин. При двигателите с висока компресия детонациите в цилиндрите продължават и след гасенето на двигателя от контактния ключ. Това се дължи именно на лесното самозапалване от температурата на ниско октановия бензин в цилиндрите. В тези случаи двигателя продължава да работи хаотично и абсолютно неравномерно от безразборното детониране на горивната смес в цилиндрите.
Моят мотор не може да върви с високооктанов. Специално му отлежавам 95 по едно лято на слънце, за да стане за ползване. Детонациии след гасене вече няма. Колите са си за 95 и такъв има на магазина, а и като угасиш, дюзите не пръскат повече и една капка даже.
Може би трябваше да уточня,че става дума за карбураторните двигатели. Това, което пишеш за инжекционните е логично.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 30 юли 2012, 13:39
от opex
Вчера един до мен спира на OMV-то, слиза и едно мазно вика "100 октана... До горе". За малко да му кажа Пич, сипи си нормален бензин на тая изпушила Алфа и ми дай останалите пари :mrgreen:

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 30 юли 2012, 13:41
от HACKO
opex написа:Вчера един до мен спира на OMV-то, слиза и едно мазно вика "100 октана... До горе". За малко да му кажа Пич, сипи си нормален бензин на тая изпушила Алфа и ми дай останалите пари :mrgreen:
Повярвай ми, няма да те разбере.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 30 юли 2012, 13:56
от ЯЛТА
opex написа: "100 октана.
Абе 100 октана са си 100. Аз миналата година покарах 20 дни на зет ми Вектрата- 1.6, пък го напълних до горе с 100 октана, е друга бира си е, и се усеща добре и при вървежа.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 30 юли 2012, 17:41
от urgan
Върви малко по мазно със 100 октана но нищо повече, може би има и момент на внушение, щом карам със сто октана значи трябва и да върви повече. Ще върви повече с жигула ама със съвременните автомобили едва ли.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 31 юли 2012, 10:03
от amonev
Аз пък зареждам Мондеото на Ромпетрол и усещам осезаема разлика с Лук, Шел, ОМВ и т.н.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 31 юли 2012, 11:46
от nikolovvd
Дори и със скъпия бензин на Ромпетрол, цената на километър пробег е по-ниска. _friends_

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 31 юли 2012, 11:57
от ЯЛТА
amonev написа:Аз пък зареждам Мондеото на Ромпетрол
То и Maxpoint в неделя заредил нафта в новото Пежо 508 на Ромпетрол, е вече никога няма да сипва там.
Ромпетрол имат най много франчайзингови бензиностанции, и никой не знае какво се продава в тях.

Re: високооктанов бензин и вашият джоб

Публикувано: 31 юли 2012, 19:18
от amonev
nikolovvd написа:Дори и със скъпия бензин на Ромпетрол, цената на километър пробег е по-ниска. _friends_
Абсолютно споделям за пробега. Цената на бензина в Ромпетрол - Разград е като на другите бензиностанции. Преди няколко месеца обаче наистина бе с няколко стотинки по-скъп, но сега не е.