VSS и ППХ

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

VSS и ППХ

Мнение от z42 » 25 май 2014, 23:08

Оказва се, че поне за някои модели коли, сред които и Galaxy-то (2.3 МК1) от профила ми, връзката между тях е доста странна...
Без VSS прага на оборотите за вкл. на ППХ би било логично да е по-висок от колкото със, но е точно обратното и не мога да намеря обяснение засега.
Някой може ли да хвърли светлина по въпроса?

VSS беше последния датчик, в който щях да се усъмня, че не ми работи, понеже километража и скоростомера си работеха.
Смяната на скоростите смених и VSS - с този, който беше на "новата" кутия (тя по-стара от "старата", ама тва са подробности).
И се оказа, че имаше разлика преди и сега в поведението на скоростомера - преди не отлепяше стрелката веднага след тръгване, а направо скачаше на 10-20 км/ч. Сега тръгва постепенно. Но не това е същественото. Това само ме накара да се замисля.

Жената беше ми изровила една тема (която не мога да намеря в момента), където пишеше за няколко коли (две Волво-та и поне един Форд ако не се лъжа), при които както при Галакси-то ППХ-то е на много високи оброти. Та там поне двама души се чудеха защо след като се откачи VSS-а, и ППХ-то се оправяло?!

Днес най-после направих на Галакси-то този експеримент (откачихме VSS) и резултатът беше, че ППХ слезе от 3500 на 2500 оборота! Инжексторите се спират около 2600 об/мин и се пускат отново малко под 2500.
Освен това, спирачния ефект на двигателя сякаш се усеща много повече дори и когато не са нулирани инжекторите.
Също така, никога не бях виждал инжекторни времена под 1.1 милисекунди - сега наблюдавах и 0.85 непосредствено след излизане от ППХ. Не съм сигурен, че наистина подава гориво при 0.85 (трябва да го видя през компа на газовата, но още нямам с какво), защото ламбда-сондата още "спи", но се събужда някъде около 0.9, което пак е доста под предишния долен праг на инжекторните времена.

Само за протокола - грешката за изскубнат VSS - P0500 се записа чак след 10-20 км каране и 2-3 старта. Пише, че се записва след известно време, когато скоростта е много под очакваната за дадените обороти и натоварване на двигателя. И двата теста на място (при спрян и при работещ двигател не откриха грешка по веригите - т.и. или няма критерий или изобщо не се проверяват).

Много е странно. Без VSS дори в града колата я усещам на скорост при отнета газ така, както бих очаквал по принцип от една кола (т.е. усеща се спирачния ефект на двигателя, а не както досега).
Разликата е, че скоростомера и километража са заспали дълбок зимен сън и че на празен ход в движение оборотите падат както на място (нормалното е при движение да държи малко по-високи обороти на празен ход и да ги смъква до тях по-бавно).

2500 об/мин не е идеалния праг за ППХ, но пак е доста по-добре от 3500... обаче защо става това след като изключиш VSS ?!?
И дали пък не се повреждат VSS-ите след 100-200 хил. км (та затова да не може да се намери Галакси с нормално ПХ) и няма ли да се оправи ППХ-то, ако сменя VSS с чисто нов??? Как се проверява VSS дали е изряден?

Темата за аномалното ППХ на Галакси-то: http://clubford.org/forum/viewtopic.php?f=9&t=55324
Тема за VSS: http://clubford.org/forum/viewtopic.php?f=9&t=12565

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 26 май 2014, 07:31

И аз имах същите наблюдения на моя ескорт - при откачен VSS се усеща много по-силен спирачен ефект и времената падат. Но не може да се кара така, понеже при спиране оборотите пропада много под празен ход и понякога се стига до гаснене, ако има включени консуматори.Успях да си реша проблема доста елегантно - предполагам си забелязал, че времената при спускане са под тези напразен ход - някъде около 2ms. При мен празния ход е на около 3.4 при загряла кола. От ГИ сам настроил всички импулси с дължина под 2.5 да не се обработват, тоест да се игнорират и да не с праща импулс към газовите инжектори. Повечето ГИ я имат тази настройка за съвсем друга цел, но на мен ми върши перфектна работа - имам ППХ поне на газ.

z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от z42 » 26 май 2014, 07:44

Ескорта с какво ЕКУ е - EECIV или EECV? Моето е EECV.
Засега поне не съм забелязал пропадания на оборотите при спиране, като покарам повече, ще напиша пак. Само трябва да опаковам с нещо буксата на датчика и на кабела да не се цапат - не го направих, понеже очаквах, че няма да може да се кара така и че пробата ще трае кратко.

Това с ГИ и аз го пробвах, но без успех. Има такъв параметър (STAG300 е моята), но по някаква причина не работи. Даже писах на поляците, но не ми отговориха.

Интересно все-пак с каква цел Форд са сътворили тази аномалия, след като с VSS праговете на ППХ не зависят от скоростта, нито от каквото и да било друго, освен от обороти, разбира се. В движение или на място - все ~3500.
И изведнъж - махаш VSS и праговете падат с ~1000 оборота (и изглежда отново не зависят от нищо друго освен от обороти).

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 26 май 2014, 08:10

С EECIV ескорта. Според мен умишлено са изместили ППХ нагоре в оборотите за по комфортно управление - при постоянно подаване на гориво го няма това леко разклащане при излизане от ППХ, което се получава ако се подаде повечко газ. Естествено това се отразява на разхода и употребата на спирачки. Ако нямаш проблеми с откачането на VSS-a карай си така. Но просто съм забелязал, че като е откачен след изключване от скорост оборотите падат с доста рязка тенденция и в последния момент се сеща да ги задържи и пропадат по празния ход.

z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от z42 » 26 май 2014, 23:09

Не знам, но без датчика даже е по-плавен прехода със/без гориво. Никакво лашкане няма. И жена ми забеляза същото - че сякаш е по-плавно влизането и излизането от ППХ. Много странна работа. Сякаш това са искали да направят и в нормален режим, ама по неизвестна причина са направили другото... Засега още не са ми правили проблем и ниските обороти на празен ход и по-бързото им слизане.

Следващия експеримен ще бъде с друг датчик, който няма да се върти (само закачен на кабела, без да е монтиран в скоростната кутия).

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 27 май 2014, 00:10

Хах доста интересно се получава при теб, да не би да не ти е в ред самия датчик. Като пробваш с другия ще стане ясно.

z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от z42 » 05 юни 2014, 22:35

От близо седмица карам без VSS (първоначално смятах да го откача само за да направя няколко кръгчета в квартала така). Няма разлика дали електрически има вързан датчик, който не се движи или виси куплунга. (Но за да си пазя куплунга от праха оставих висящия сензор на него.)

Точно това ми е малко странно, понеже спомените ми са, че преди и на място спираше инжекторите над 3500 оборота... но не съм ровил в данните на място - нито в старите нито в тия от сега (падат много бързо на място оборотите и не можеш да го видиш надеждно в живите данни от екрана, само в записаните).

Навъртях поне 600 км вече и само два пъти ми изгасна в рамките на 10 минути и може и да няма много общо с липсата на датчика. Възможно е леко да ми е паднал разхода, но ми е трудно да го засека надеждно докато карам на къси дистанции.

Нещо което трябва да се има пред вид като се кара Форд без VSS: Изтриеш ли грешка докато си без VSS, ЕКУ-то няма да си приключи самообучението и P1000 ще си стои во веки. Аз направих грешката да изтрия грешка (P0500 - VSS) за да видя дали ще се появи пак със закачен неподвижен датчик. И чак след 20-30 км като видях P1000 ми светна. Закачих кабела към въртящия се датчик за 10-тина км (до следващата опция за спиране на магистралата) и си реших проблема.

Друго дето научих тия дни и щеше да е добре да ми го беше показал някой отдавна е къде точно се намира VSS на колата и че не е нужно да се навираш под нея и да сваляш кората, за да го откачиш. Хем знаех много добре къде е на скоростната кутия, но пак не можах да си го представя точно на колата като е къде се пада докато не го потърсих и видях. Стига се като провреш ръка дълбоко зад двигателя, почти точно по средата се пада. Среден ръст човек би трябвало да го стигне без проблем както и да може да светне с фенерче и да го види. Куплунгът е със стандартната телена блокировка, която се стиска се при вадене.

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 06 юни 2014, 23:13

Ами карай си така щом няма проблеми. Аз пак малко се заиграх с настройките на газовата и дори вдигнах прага на изрязване на импулсите до 3ms. Иначе по принцип двигателя почти няма ППХ - трябва да направя на втора 5000 оборота до пусна газта и тогава ги изключва напълно бензиновите инжектори, но до към 3.500, там ги пуска на 2,2 някъде, но аз ги изрязвам с газовото ЕКУ. Дори и с изрязването е трудно да се постигне пълноценен ППХ - ако не е достатъчно надолнището при върната газ на 3та съм над прага от 3мс, а от газовия комп не може да се задава повече - все пак това е функция против шум. а не за добавяне на ППХ. За сравнение след това закачих едно БМВ 316 и направихме същия тест - съвсем друга работа, ППХ има до 1200 оборота почти на всяка предавка при лек наклон. Просто при форда се иска да има и тенденция на покачване или поне задържане на оборотите при ТПС 0 за да се активира ППХ, докато при другите коли просто при 0 ТПС и обороти да речем над 1200 не се подава гориво - въпрос на шибан софтуер.

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от S_C » 06 юни 2014, 23:25

В пъти по-комфортно се кара, когато ППХ е на по-високи обороти.
Предполагам, че има връзка и с наляганията в системата за смазване, особено при моторите с хидравлични повдигачи.
От скоро търкалям една кола, на която ППХ не е дори на 2500, а на около 2000 оборота. Ефектът е много неприятен.Наистина е по-добре да са по-високи оборотите.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от z42 » 07 юни 2014, 23:04

Какъв неприятен ефект имаш от ППХ?
Без ППХ може да е по-комфортно по равното, но кой кара само по равно?
От Алеко до Драгалевци или от Вихрен до Банско какво правиш без ППХ? В Стропланинските проходи?
Опичаш накладките.

ПП. Предпочитам да карам с VSS ако ще и само заради километража, засичането на разхода и скоростомера... ама ако се налага ще го заменя с GPS.

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от S_C » 07 юни 2014, 23:24

За махането на VSS съм категорично против. Данните от него се ползват за куп други неща. Уредите по таблото са му последната по значение функция.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 07 юни 2014, 23:51

S_C написа: Предполагам, че има връзка и с наляганията в системата за смазване, особено при моторите с хидравлични повдигачи.
Колега я сподели за тази връзка по подробно, Zetec-а е с хидравлични повдигачи, но съм сигурен че не е толкова умен моя. Може би при по новите мотори, но те пък са с тенденция да са с твърди повдигачи.

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4605
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от S_C » 08 юни 2014, 01:12

Проблемът е в това, че енергията се запазва. Нужната за изкачване е равна на тази за слизане. При изкачване знаем къде отива. Ако се слиза на спирачки, също знаем къде отива. Но ако се слиза от баира на ППХ, къде ще отиде? По-голямата част ще отиде в маслото, повишавайки температурата му. От там нуждата от обороти- за да се поддържа циркулация и налягане на маслото, адекватно на товара.Няма кола, на която при ППХ дюзите да спират на обороти, близки до тези на празния ход. Всичките са от 1500 нагоре- за да е сигурно, че са преодоляни критично ниските налягания в смазването.При 2 тона машина проблемът ще е по-ясно изразен в сравнение с една малолитражка...700-800 кила.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от HACKO » 08 юни 2014, 12:29

Просто не виждам връзка управлението на инжекторите и по-точно спирането им при ППХ. Маслената помпа е на коляновия вал, а той се върти със съответни обороти със и без впръскване, съответно създава налягане. ППХ се изключва на по-високи обороти от оборотите на празен ход за да не гасне мотора при натискане на съединителя при ППХ, докато в мотора постъпи горивна смес. Нещото което ме учудва е, че при карбураторите, където преходните процеси са по-бавни прага на ППХ е 1200оборота, защо при инжекциона прага е толкова висок.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
deathstorm
потребител
потребител
Мнения: 563
Регистриран: 11 дек 2007, 17:57
Модел на автомобила: Ford Escort 1.6 16v 93г. (Zetec L1E, DOHC на главата) (retired)
Ford Focus МК2 1.6 16v TI VCT 06г. 115 Hp + LPG Fobos 4
Ford Focus MK2.5 09г. Duratec HE 2.0 16v 145 Hp + LPG BRC Plug & Drive
Местоположение: Хасково
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от deathstorm » 08 юни 2014, 13:35

Толкова висок е при ранните фордове. По-горе съм писал наблюдения за друга кола и ППХ си имаше до 1200 оборота при лек наклон. Едно възможно обяснение е за мен е, че ранната електроника на форд е доста бавна - смисъл бавно реагира и хората са си дали аванс за да няма проблеми с гаснене и разклащане

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от diesel1.6 » 08 юни 2014, 13:46

Електрониката да кажем че реагира за под една милисекунда. За толкова време буталото ще мръдне само няколко милиметра - достатъчно бърза е. С температурата на маслото няма връзка - топлото отива в охладителната система и в аупуха.
Може да е грижа за достатъчна температура на изпускателната система с катализатора и сондата в нея.

z42
потребител
потребител
Мнения: 154
Регистриран: 30 окт 2011, 00:21
Модел на автомобила: Galaxy Mk1 2.3i + STAG300
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: VSS и ППХ

Мнение от z42 » 08 юни 2014, 15:12

1. С ППХ ще се справи и първия сериен 4 битов процесор излязъл на пазара някога.
И най-бавното "музейно" ЕКУ трябва да има процесорна мощ да командва ППХ-режима на повече от сто автомобила.

2. Обаче колата с ППХ на 1200 не е Форд. Интересно щеше да е да сравним два форда, т.е. да знаем кои фордове имат ППХ на високи обороти и кои на нормални.

3. Не може да е за да не гасне двигателя. Имам и доказателство, пак от ЕКУ-то на моята кола. Като натиснеш съединителя, ЕКУ-то разбира това от ключето на педала и влиза в ППХ докато оборотите паднат на 1800, но за не повече от 600 милисекунди (и двигателя не гасне). Това явно е направено за по-лесно превключване. Наистина тоя трик работи много добре при превключване към по-висока предавка. При включване на по-ниска обаче е противопоказен, затова в тоя случай винаги ползвам междунна газ и превключвам докато оборотите още са на нужното ниво за новата предавка. И тук е другия проблем с ППХ-то на много високи обороти - налага се доста да изфорсираш колата преди да включиш на по-ниска (иначе ще я изфорсира баира през трансмисията - горката).
(Ако беше достатъчно умно ЕКУ-то, при натискане на съединител в режим на ППХ трябваше да обърне логиката и да осигури по-бавно падане на оборотите на свободна.)

4. Хипотетично при ППХ в много ниски обороти при голямо изкачване може да спре колата, ако за малко вдигнеш крака от газта. Но не виждам реално кога ще се случи това, освен при превключване, и то ако не са взети мерки. Това е единственото смислено обяснение, което имам засега, но не ми звучи убедително и то. Тия 1800 об. долна граница за ППХ при натиснат съединител ми се струват напълно достатъчни за целта, особено ако ЕКУ-то се опитва да ги задържи още секунда такива с подаване на гориво.

ПП. Само да допълня, по т.3. пропуснах да отбележа, че ЕКУ-то все-пак по някое време сменя логиката и при превключване в ППХ започва да задържа оборотите високи (при това за повече от секунда). Но това се случва едва след доста дълго спускане.
На практика всички алгоритми изглежда са вкарани в софтуера, но незнайно защо сякаш не всичите им параметри са настроени добре. Лошото е, че не могат да се променят в моя случай.

@S_C, Добре е да имаме списък с нещата, за които се ползват данните от VSS, това може да помогне за разнищване на въпроса. Освен километраж, скоростомер и обороти на празен ход кои са другите?

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 8 госта