Първо поздравления за чудесния избор и "новата" кола. >:D<:
Мога да кажа само едно - железен автомобил - здрав, непретенциозен и нечуплив. Явно на добър екземпляр сме попаднали, защото сме много доволни от нашия 1.6 D от 1986г.
Двигателя е най-здравото нещо в тази кола. Работи безотказно, пали при -15*С, драпа по баирите и е страшно икономичен. Разхода винаги е бил в рамките на 6,2-6,3 л/100км. При това градско!

Извън града не е излизал от доста години, но ако го караш с 70-80 сигурно ще падне под 4...
Абсолютно непретенциозен към горивото мотор с дюзи като чешма - върви и с корабна нафта, и с гориво за нафтова печка, и с биодизел, и с боклучав дизел (20 ст. по-евтин), и със супер скъп Euro 5 Diesel. Разликата е само във вървежа и как дърпа.
Да не споменавам и един инцидент отпреди повече от 10 години, когато на 2-ра Ескорта подбра едно паркирано Рено 5 и го премести на 2-3 метра без двигателя дори да си помисли да угасне. А пораженията бяха само леко вгънат преден капак и счупена броня...
Друго голямо удобство е, че на празен ход има голяма тяга и може спокойно да върви без газ на 3-та в задръстванията. По баир тръгва само с отпускане на съединителя. Замери му компресията. Ако ти е към 30 атм. трябва да знаеш, че в мотора има още много живот.
Иначе мотора е шумен, има характерен звук, който е уникален само за този мотор и се познава в потока от автомобили.
Ускорението става бавно но сигурно... до към 150 км/ч, но трябва да отбележа, че с повече от 120-130 колата става доста неустойчива.
Окачването е що - годе издържливо. Макар че по българските пътища, надали може да се намери кола със здраво окачване. Голям плюс е независимото задно окачване - подобно на Фокуса е, но доста по-примитивно. Иначе има приемливо поведение на пътя, но не става за състезания. Пък и дизеловия мотор предразполага към спокоен стил на кормуване.
Отзад де мога да потвърдя дали разкрачена. По-скоро отпред - виждал съм доста Ескорти с разчекнати предници. Може би всичко си е до експлоатацията. Нашата стъпва съвсем нормално, не е разчекната, не яде гуми...
Експлоатация и проблеми: бяха споменати по-горе - тресчотка на съединител, стартера се скапа след 20 години служба, съединителят плаче за смяна (195 000 км), изисква редовна смяна на горивен филтър, най-добре преди зимния сезон (струва 10 лв.)... и май това е. А да - и ръждата по задните "вежди", и по гредите отдолу под купето, особено задните. Частите са евтини, намират се и втора употреба.
Купето: всичко скърца, трака, шуми - кофти сглобка и стара разкапана и разхлопана пластмаса, пък и гладките ни пътища...
Седалките са удобни, меки са. Най-хубавата им страна - разположени са доста ниско, като в спортен автомобил - нещо, което на мен много ми допада. Позицията на седене ми е адски удобна - главата е на нивото, където на останалите водачи се намират раменете.
Обзор и шофиране: Обзорът е прекрасен!!! Колата е много правоъгълна и се маневрира изключително лесно. Паркирането е фасулска работа - прави ъгли, големи огледала, големи стъкла. Имай предвид, че волана има единствено серво, без хидравлика и само с тесни гуми се кара без напрежение. Управлява се леко, скоростната кутия превключва много точно, съединителя е умерено твърд (смажи жилото му).
Карай я с оригиналния размер гуми - 155/80 R13 - за да постигнеш най-нисък разход. Ако консумативите се сменят редовно няма да имаш проблеми и ще изкара още дълго, докато се разкапе от ръжда и старост. И накрая само двигателя ще ти остане...
Ако ти трябват разни части - обади се!
На добър час с най-любимата ми кола, моята първа кола! 