Модул за автоматично вкл. на фаровете - дневни светлини

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Модул за автоматично вкл. на фаровете - дневни светлини

Мнение от Brock » 30 окт 2006, 16:25

Така - вече имам два броя "управление" на фаровете - ще ги снимам и ще ги покажа. Сега ми трябва малко време, за да монтирам първото на мондьо.

По-долу има схема, както и печатна платка. Забавянето е ~20сек. след подаване на контакт. Това време може да се промени, като се сложи съпротивление с друга стойност /R1/

Необходими елементи:
*****
Съпротивление
R1 – 150k
R2 – 50k

Електролитни кондензатори 25V
C1 - 100µF
C2 - 10µF

Керамични кондензатори
C3, C4 – 100nF

Tранзистор
T1 – BC556

IC – Lm555
Цокъл за ИС

Диод
D1

Реле за монтаж на платка
нормално отворен контакт 12V
*****

:twisted:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.
Последна промяна от Brock на 03 ное 2006, 12:36, променено общо 2 пъти.

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 01 ное 2006, 11:28

Пускам и схема и снимка на подобрената платка на горната схема.

:idea: Този weekend предстои монтирането на платка от версия 1.0 на моето монди :wink:

:twisted:
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Мнение от nikolovvd » 01 ное 2006, 11:47

Погледна ли дали нямаш място за реле със същата функция в таблото?
При мен има, но не е монтирано. Пише, че е за коли продавани в Дания. Явно там отдавна си карат на фарове.

Потребителски аватар
MegatroniC
потребител
потребител
Мнения: 717
Регистриран: 29 апр 2006, 22:42
Модел на автомобила: Fiesta MK IV Ghia 1,25i 16V Zetec-S
Honda Jazz II 1.3 iDSI
Местоположение: Бургас
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от MegatroniC » 01 ное 2006, 11:49

схема на свързване към таблото може ли :oops: :D
Изображение

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 01 ное 2006, 11:51

Значи место за реле имат всички, НО не е само до това реле. Функцията за дневни светлини е такава, че фаровете включени на дневни светлини светят с около 60-70% от реалната си мощност с цел пестене на крушки. Това нещо се изпълнява от допълнително монтиран съпротивителен модул, който сваля волтажа от 12V с 30-40%.
Такаче, дори и да си сложа реле /което и без друго няма откъде да купя/ няма да стане нищо. Разглеждах доста подробно схемите но мондео с и без ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ и се вижда достатъчно голяма разлика, която не позволява просто слагане на едно реле.

:twisted:
Последна промяна от Brock на 01 ное 2006, 12:01, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 01 ное 2006, 11:57

MegatroniC написа:схема на свързване към таблото може ли :oops: :D
За да се върже този модул към колата са необходими още две релета за автомобил. Тези две релета се командват от вграденото в "модула" реле и съответно отговарят за двата кръга - габарити и къси светлини.

За да функционира релето се връзва постоянна маса към извода -12V и +12V от някой кабел, на който идва ток при подаване на контакт, съответно към извода +12V IGN. Това става с малко мерене по жиците.

Допълнителните релета се връзват преди ключа за включване на габарити и фарове - намирането на кабелите пак става с гледане и мерене.



:twisted:
Последна промяна от Brock на 01 ное 2006, 11:58, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Мнение от nikolovvd » 01 ное 2006, 11:57

Да така е. Грубо се изразих. Някой са с доста електроника. При мен се слагат две така да се каже "релета"/кутийки. Едната е точно за това да намали напрежението на 9 волта, а другата комутира дали си на дневни или къси светлини.

Потребителски аватар
jack71
потребител
потребител
Мнения: 887
Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Мнение от jack71 » 01 ное 2006, 13:54

абе къде е схематааааа! на мен нещо не ми се показва???
пардон . показа ми се . явно трябва да съм логнат за да я виждам :oops:

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

моята версия

Мнение от diesel1.6 » 04 ное 2006, 22:44

тъкмо написах това в дир.бг - "от шината "контакт" да се свърже през ключе управляващата клема на релето за късите. ключето ще има две положения - перди 1 ноември и след 1 ноември, съответно каране на къси и каране без фарове.
когато дадеш на контакт, фаровете късите си светват. за облекчаване на ел системата, е добре да се добави и реленце за време, за половин - една минута. така няма да светят фаровете, докато стартерът върти, а после гарантирано си светват.
нормалните ключове на фаровете остават действащи, само през зимата ще има винаги къси.
в норвегия са така, но колите са фабрично с друг ключ за фаровете."

сега се замислям, че там има и стари фордове, трябва да видя няма ли как да направя оригиналната система. на форд транзит забавянето на фаровете беше докато запали или няколко секунди.. не съм се замислял.
аз ще си сложа съпротивление за понижаване на напрежението и каквото трябва, защото много ме е яд на такива необмислени разпоредби. моята кола не е пригодена да се кара винаги на фарове, нито аз съм свикнал. вече един път не можах да запаля, добре, че бях на баир с 100 метра денивелация :D

buhap
потребител
потребител
Мнения: 321
Регистриран: 21 сеп 2005, 16:58
Модел на автомобила: escort 1,4 F6F `91
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Мнение от buhap » 05 ное 2006, 10:15

:idea: diesel1.6 тези резистори трябва да са далече от запалими предмети и наи добре в копето да топлят :) .Предполагам че, напрежението се сваля с ШИМ контрол или нещо такова за да не се губят калории

Mondeo18TDI96
потребител
потребител
Мнения: 554
Регистриран: 06 дек 2004, 11:51
Модел на автомобила: Mondeo 1.8TD (1996 ... в пенсия) & C4 1.6HDi(2009) & Avensis 2.0 D-4D (2010)
Status: Извън линия

Re: моята версия

Мнение от Mondeo18TDI96 » 05 ное 2006, 10:35

diesel1.6 написа: ... аз ще си сложа съпротивление за понижаване на напрежението ...
предполагам че се е пошегувал и под "резистор" разбира DC/DC преобразувател :D
(или ШИМ както е писал колегата buhap)

напълно безсмислено е да се намалява U-то - при 70% U : мощността на лампите ще е под 50% - a това си е отбиване на номера - ... a това да пестиш крушки за 5-10лв !?!? не го разбирам !?!?

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от diesel1.6 » 05 ное 2006, 20:55

buhap написа::idea: diesel1.6 тези резистори трябва да са далече от запалими предмети и наи добре в копето да топлят :) .Предполагам че, напрежението се сваля с ШИМ контрол или нещо такова за да не се губят калории
предполагам, че има точно резистор - ако сваля напрежението с 2 волта, при ток 5 А, ще грее с 10 вата... сякаш не е прекалено. като крушка на габаритите е. на ескортите има няколко свободни куплунга под арматурното табло и винаги съм се чудил за какво са - явно някой от тях е за този резисторен блок.
а преди 30 години не ми се вярва да са слагали навсякъде преобразуватели и модулатори, а и правят смущения. вероятно на новите коли има такива неща, дори може да се окаже, че са с еднакви куплунзи и места на монтиране..
Последна промяна от diesel1.6 на 19 ное 2006, 21:54, променено общо 1 път.

Потребителски аватар
synthez 3D
Потребител
Потребител
Мнения: 1745
Регистриран: 04 окт 2005, 08:57
Модел на автомобила: C-MAX Titanium 1.0 Ecobоost-125 HP 2014,
FOCUS 1,6-100 HP 2011,
C-MAX -компютърен 3D модел,
бивш C-MAX Ghia 1.8 16V-125HP 2008,
Местоположение: Г.Оряховица
Status: Извън линия

Мнение от synthez 3D » 05 ное 2006, 23:50

Колеги,не се опитвайте да преоткривате колелото,търсейки начини да слагате резистори и модулатори.Нещата са по-прости,отколкото изглеждат на пръв поглед и конструкторите са ги умували много преди нас,докато намерят най-простото и ефективно решение за всеки проблем.Това важи и за дневните светлини.Ако разгледате схемата на Escort 96,ще видите,че само едната от крушките има постоянна маса(33),а общият край на другата(34)се превключва един път към маса(за нормални къси) и друг път към +12V(за дневни светлини).За по-добра илюстрация съм нарисувал веригата с червен цвят при дневни светлини.При това положение на реле 26(нормално затворен контакт 3) се вижда,че напрежението от реле7 (ignition),минавайки през реле 26 продължава към общия край на крушка 34 и през късата и светлина, към предпазителите F17 и F15,оттам към късата светлина на крушка 33 и веригата се затваря към маса.От това следва,че оригиналните дневни светлини са направени не с резистори,които биха отделяли огромно количество топлина,а чрез свързване на крушките за къси светлини последователно.Включването и изключването на реле 26 определя кога да има нормални къси светлини и кога дневни.Подаването на +12V на средната точка между двата предпазителя (F17,F15) и същевременното включване на реле 26 води до нормални къси светлини,а обратното до дневни.Едно просто и гениално решение,с което се постигат всички цели,хем няма голямо износване,хем няма големи загуби във вид на топлина и хем не се товари генератора и оттам мотора,да не говорим за по-малката вероятност от заслепяване на насрещно движещите се.Обаче остава въпроса с това,че релетата не са оригинално монтирани на нашите коли и ако искаме да имаме стандартни дневни светлини,трябва ние да си ги правим.Надявам се,че това разяснение ще помогне ако не за друго,то поне за разбирането на проблема.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от diesel1.6 » 06 ное 2006, 09:28

synthez 3D написа:Колеги,не се опитвайте да преоткривате колелото,търсейки начини да слагате резистори и модулатори.Нещата са по-прости,отколкото изглеждат на пръв поглед
идеално и правилно! но не съм забелязал дневните къси на форд транзит да са толкова по-слаби. от друга страна забелязах, че тук тези светлини дразнят повече от там, в белия;) свят. не е само от разкривените ни фарове, наистина онези имат намаление на мощността.

КАТ трябва да разясни това, святкането през дея определено уморява, но не е излишно според мен.

buhap
потребител
потребител
Мнения: 321
Регистриран: 21 сеп 2005, 16:58
Модел на автомобила: escort 1,4 F6F `91
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Мнение от buhap » 06 ное 2006, 09:49

А Глухарченце :D
А сега една по пълна схема ако се появи ,че тази много ми е мътна и да почвам с експеримента.

Потребителски аватар
penataa
потребител
потребител
Мнения: 105
Регистриран: 17 май 2006, 12:48
Модел на автомобила: escort 92
Местоположение: Sofia
Status: Извън линия

Мнение от penataa » 06 ное 2006, 09:57

Е това вече е нещо като за бели хора браво----- иначе някакви релета за време които нещо не ми харесват , но при първа възможност ще разровя да видя тея релета защото ми хареса последователното връзване на лампите. Иначе най чисто е да използваме информация от кабел на бобината(за свещите) интегрира се (някаква проста верига) може да се направи и без PIC или какъвто и да е процесор :D там

Потребителски аватар
synthez 3D
Потребител
Потребител
Мнения: 1745
Регистриран: 04 окт 2005, 08:57
Модел на автомобила: C-MAX Titanium 1.0 Ecobоost-125 HP 2014,
FOCUS 1,6-100 HP 2011,
C-MAX -компютърен 3D модел,
бивш C-MAX Ghia 1.8 16V-125HP 2008,
Местоположение: Г.Оряховица
Status: Извън линия

Мнение от synthez 3D » 06 ное 2006, 20:13

А ето я и простата схемичка,която осигурява закъснение на включването на фаровете от около 5-6 сек. след подаване на захранване от контакта на колата.Разбира се това е най-простото схемно решение,което не струва почти нищо,а работи перфектно.Мога да гарантирам,че това работи,защото вече е монтирано на моята кола и сега фаровете ми се включват 3-4 сек след като колата ми запали и се изключват автоматично след като я изгася.Релето е с два контакта,за да управлява отделно габарита и фаровете,паралелно с оригиналния ключ.Ако някой иска да увеличи закъснението,просто трябва да увеличи стойността на кондензатора.Монтирах релето директно в кормилната колона до ключа за фаровете,за да са ми под ръка всички кабели,излизащи от него.С малко измерване надявам се всеки може да намери кой кабел кой е.
Нямате нужните права за да преглеждате прикачените към това мнение файлове.

Потребителски аватар
ivocsim
потребител
потребител
Мнения: 80
Регистриран: 28 фев 2006, 13:07
Модел на автомобила: escort 1,6 16 v Zetec 1998
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

много добре

Мнение от ivocsim » 11 ное 2006, 18:51

Доколкото разбирам това само ги пали, но не ги намалява?

Потребителски аватар
synthez 3D
Потребител
Потребител
Мнения: 1745
Регистриран: 04 окт 2005, 08:57
Модел на автомобила: C-MAX Titanium 1.0 Ecobоost-125 HP 2014,
FOCUS 1,6-100 HP 2011,
C-MAX -компютърен 3D модел,
бивш C-MAX Ghia 1.8 16V-125HP 2008,
Местоположение: Г.Оряховица
Status: Извън линия

Мнение от synthez 3D » 14 ное 2006, 11:38

Да разбира се,че това само ги включва със закъснение и ги изключва след гасенето на двигателя,а намаляването (чрез последователно свързване) е на предишната схема,само дето не е опростено достатъчно :-(

Mondeo18TDI96
потребител
потребител
Мнения: 554
Регистриран: 06 дек 2004, 11:51
Модел на автомобила: Mondeo 1.8TD (1996 ... в пенсия) & C4 1.6HDi(2009) & Avensis 2.0 D-4D (2010)
Status: Извън линия

Мнение от Mondeo18TDI96 » 14 ное 2006, 12:30

как досега никой не се замисли колко силно ще светят фаровете когато се вкл. последователно !?

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта