Подготовка и управление на автомобила при зимни условия

Това се прави така! Няма смисъл да откриваме топлата вода.
mondeo
потребител
потребител
Мнения: 70
Регистриран: 26 ное 2004, 15:18
Модел на автомобила: Mondeo turnier 1.6 16V - 1994г.
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Подготовка и управление на автомобила при зимни условия

Мнение от mondeo » 27 ное 2004, 14:56

Съвети за подготовка и управление на автомобила при зимни условия

* Сменете гумите със зимни. Благодарение на специалната си каучукова смес, зимните гуми постигат по-високо ниво на сцепление и стабилност при температури под 10 градуса Целзий - дори при суха настилка. Специалният самопочистващ се профил на протектора осигурява максимален контрол над автомобила в режим на спиране, ускорение или завиване на заснежена, кишава или разкаляна настилка. Зимните гуми, които поставяте, не трябва да са карани повече от шест месеца, а профилът им трябва да е с дълбочина от минимум четири милиметра.

* Използвайте пестеливо акумулатора. Статистиката сочи, че изтощените акумулатори са най-честият източник на сериозни аварии на пътя. Изключването на главните консуматори на електричество като климатичната инсталация, вентилацията и отоплението на задното стъкло преди стартиране на автомобила ще ви помогне да спестите доста от енергията на акумулатора.

* Стартирайте автомобила и веднага потеглете! Оптималната работна температура на двигателя се постига най-бързо в движение. Работата му на празни обороти с цел “да загрее” е абсолютно ненужно и вредно за околната среда.

* Почиствайте прозорците и светлините. Отстранявайте снега и леда от стъклата на прозорците и светлините. Шофирането с взиране през малък почистен участък от челното стъкло е забранено от закона в много страни и е изключително опасно!

* Уверете се, че нивото на антифриза е достатъчно. В умерените географски ширини радиаторите, системите за почистване на стъклата и светлините функционират оптимално когато антифризът и водата са смесени в отношение, гарантиращо безпроблемна работа до минус 25 градуса по Целзий.


:twisted:

mondeo
потребител
потребител
Мнения: 70
Регистриран: 26 ное 2004, 15:18
Модел на автомобила: Mondeo turnier 1.6 16V - 1994г.
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от mondeo » 27 ное 2004, 14:57

Изображение

Подготовката на автомобила за зимния сезон е особено важна, защото практически всички системи и агрегати са поставени в изключително тежки условия - ниски температури, повишена влажност, агресивна корозионна среда и т.н. Един грижливо подготвен стар автомобил може да се справи много по-добре със зимните предизивкателства от един макар и относително нов, но неподготвен автомобил. Ще разгледаме отделните системи на автомобила и специфичните им особености при зимна експлоатация, а всеки сам ще прецени до каква степен да подготви автомобила си.

1. Общи указания

Допълнителните неща, които трябва да прибавим в багажника, са: топли ръкавици, стъргалка и четка за сняг, прожектор, спрей за размразяване на стъклата и ключалките, вериги за водещите колела, лопата за сняг, дълго въже, а на любителите на черните пътища препоръчваме и ръчна лебедка.

2. Купе, допълнително оборудване и осветление

Измийте колата и прегледайте лаковото покритие за петна от ръжда, като съответно ги почистете и намажете с боя. Особено внимание отделете на дъното на автомобила, спирачните и горивни тръбопроводи по него. И най-малкото петънце ръжда след солените зимни бани ще се превърне в значително огнище на корозия. Обработете ключалките на автомобила със специалните препарати, които се продават по магазините. Намажете гумените уплътнения на вратите и багажника с течен парафин против замръзване. Сменете водата в стъклоумивателното устройство със зимна незамръзваща течност, като не забравите да задействате помпата, докато от дюзите не потече от новата пенлива течност. Проверете и ако е необходимо - сменете чистачките. Ако автомобилът ви е по-млад от 10 години, сигурно е оборудван с филтър на купето. Неговото запушване влошава парното на колата и бързото обдухване на изпотените прозорци, така че обезателно го проверете и сменете с нов.

3. Двигател

Сменете маслото на двигателя - старото масло е винаги по-гъсто и с влошени качества, особено при ниските зимни температури. В момента почти всички фирми предлагат полусинтетични масла от класа 10 W40 на разумни цени и за нашия климат това е оптималният вариант.

Сменете и всички филтри:

- маслен

- въздушен - сигурно е замърсен от прашните летни пътища

- горивен - възможно е да има вода в него, която да замръзне и да спре подаването на гориво

- газов филтър - намира се в газовия клапан

Периодично почиствайте тръбопроводите за вентилация на картера - при кратки пътувания с недостатъчно загрял двигател в тях се задържа конденз, който с времето ги запушва. Повишава се налягането на картерните газове и маслото започва да тече от всички слаби места на двигателя. Редовно източвайте конденза и от изпарителя на газовата уредба.

Проверете точката на замръзване на антифриза и при необходимост долейте концентрат, или го сменете всичкия. Проверете термостата на охладителната уредба. Неизправността му води не само до лошо парно, но и до значително повишен разход на гориво, особено при съвременните инжекционни системи. Проверете задвижващите ремъци и ги обтегнете при необходимост. Ако наближава срокът за смяна на ангренажния (зъбния) ремък, не се колебайте - сменете го задължително. Ако автомобилът ви е дизелов, обезателно проверете подгревните свещи, релето им, стартера и електрическите връзки към тях. При бензиновите автомобили проверете, почистете и обслужете високоволтовата верига на запалителната система. Свалете свещите и коригирайте разстоянието между електродите или най-добре ги сменете, почистете с напоен в бензин парцал високоволтовите кабели, дистрибуторната капачка и индукционната бобина, като проверите накрайниците им за окисления. При карбураторните модели проверете работата на регулатора на празен ход. Добавете в резервоара от специалните добавки за гориво, които абсорбират водата в него, за да може тя да се неутрализира.

4. Електрическо оборудване

Проверете гъстотата на електролита във всички клетки на акумулатора. Почистете, затегнете и смажете клемите на акумулатора, клемите на стартера и всички електрически връзки. Проверете всички светлини, особено тези за мъгла, аварийните мигачи и осветлението на салона. Регулирайте фаровете. Проверете чистачките във всички работни режими и стъклоумивателното устройство. Не забравяйте задната чистачка. Проверете нагревателя на задното стъкло - при някои модели се задейства само при работещ двигател. Проверете вентилатора на парното във всички скоростни режими и работата на клапаните за насочване на въздуха в различните зони. Ако имате възможност, проверете на мотортестер тока, консумиран от стартера, пада на напрежение при стартиране, зарядното напрежение и ток на генератора на празен ход и повишени обороти, както и при включени максимален брой електрически консуматори - дълги светлини, фарове за мъгла, нагревател задно стъкло, вентилатор, парно и др. Такава комбинация практически не се среща през лятото, но зимата често е неизбежна. Обърнете внимание на електрическите екстри, ако имате такива, като електрически стъклоподемници, ел.огледала, ел.шибедах и др. Помнете, че задействането им в замръзнало състояние може да доведе до необратими последици.

5. Ходова част

Тук най-важният момент е естествено смяната на летните гуми със зимни. Много водачи смятат, че е достатъчно да сменят само гумите на водещите колела - при този вариант колата е устойчива в правите участъци, но човек се увлича от тази измамна сигурност и на някой завой задължително го очаква неприятна изненада. Зимните гуми имат по-дълбок и много по-мек грайфер от всесезонните и затова при втвърдяване при студено време не губят толкова от сцеплението си. Сцеплението се подпомага и от специалните странични нарези. (Ако не можете да си позволите нови зимни гуми или нямате всесезонни, по-добре не подкарвайте автомобила си. Не само защото така рискувате собствената си безопасност и тази на останалите участници в движението, но и защото вече всеки пътен полицай е снабден със специална линийка за измерване дебелината на грайфера. Ако измерването отчете дебелина под 6 мм, значи гумите са износени и за това нарушение шофьорите отнасят глоба плюс 4 точки от контролния си талон. б.р)

Прегледайте закрепващите болтове и посадъчните места на джантите - някои са много плътни и с времето кородират или се получава т.нар. галванична връзка между желязната главина и алуминиевите джанти например, затова ги почистете с телена четка и смажете с подходяща (медсъдържаща) смазка. Съветваме ви сами да затегнете болтовете на колелата, защото в болшинството от случаите затегнатите в сервиз с гайковерт болтове са непосилна задача за обикновения щатен ключ на автомобила ви. Проверете маслото в скоростната кутия и диференциала и при необходимост долейте или сменете с ново. Огледайте добре всички маншони, особено на полуваловете и шарнирите. При следи от напукване по-добре ги сменете превантивно, защото дори един ден шофиране в сняг и кал със скъсан маншон на карето е фатален. Смажете привода на скоростната кутия. Проверете амортисьорите за течове и скъсани маншони и тампони.

6. Спирачна уредба

Смяната на гумите е удобен момент да обърнете внимание на спирачните накладки, дискове, барабани, направляващи на супортите, маншоните на спирачните цилиндърчета, маркучите и жилото на ръчната спирачка, което задължително смажете. Проверете на стенд равномерността на сработване на колелата и отстранете всички неизправности - по отношение на спирачките и кормилното управление са недопустими каквито и да било компромиси. Ако автомобилът ви е оборудван с ABS, но тя не работи и досега по една или друга причина сте отлагали ремонта й, потърсете задължително специализиран сервиз. Проверете изпускателната уредба, особено гумените тампони, които закрепват гърнетата. Ако по тях има следи от напукване, подменете ги с нови. Постарайте се зимата резервоарът ви винаги да е пълен - това може да се окаже съществено за здравето и живота ви.

Подгответе правилно и грижовно автомобила си за предстоящия сезон и посрещнете достойно предизвикателствата на зимната експлоатация. На добър път!

инж. Кирил Владов


:twisted:

Adrian
потребител
потребител
Мнения: 81
Регистриран: 27 ное 2004, 11:18
Модел на автомобила: София
Местоположение: Escort MK5
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Adrian » 28 ное 2004, 04:16

Много полезни съвети. Съгласен съм със всичко с изключение на едно....
Според написаното не е нужно да се чака колата да загрее...това не е точно така. При студена кола ако не се чака да загрее дори и малко ще се пътува във възможно най-лошите условия....Ще ни замръзнат пръстите за волана и ще се запоти прозореца! Да не говорим, колко е вредно за двигателя да се ръчка докато е студен. А понякога се налага по необходимост. Примерно задминаване или бързо изнасяне от кръстовището.

Иначе много добре написано :idea:
*00143* "92 Ford Escort 1,8 16v

Любо
Администратор
Администратор
Мнения: 2510
Регистриран: 01 ное 2005, 13:48
Модел на автомобила: Мондео 2,0i; 107kW, 2006г.
Ford Ka 1,3 DuraTec 51kW 2003г.
Местоположение: София - Надежда 1
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Любо » 29 ное 2004, 15:18

Аз това го разбирам, че при студен двигател можеш да си караш, но спокойно и бавничко. Аз го правя на първа и втора, като вдигам до 2000 об/мин. най-много докато загрее. :wink:
Виж когато е наистина спешен случай (примерно жена ми ражда) изобщо не ми пука колко е вредно за двигателя - паля и газ, като естествено внимавам да не стане някой инцидент по пътя 8)

aaleks
потребител
потребител
Мнения: 1004
Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
Местоположение: някъде в BG ВТ
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от aaleks » 29 ное 2004, 21:57

Любо точно така си е, но ако е първо раждане. При второто, колата бе подгрята и тогава жената се сети че ще ражда! :wink:
Небойте се роби Спартак е с вас!

Adrian
потребител
потребител
Мнения: 81
Регистриран: 27 ное 2004, 11:18
Модел на автомобила: София
Местоположение: Escort MK5
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Adrian » 30 ное 2004, 12:17

Любо
Не говорех за такива ектремни ситуаций....И все пак ще стане неприятно в колата в голям студ.
*00143* "92 Ford Escort 1,8 16v

Потребителски аватар
ru2sf
потребител
потребител
Мнения: 72
Регистриран: 07 окт 2005, 11:15
Модел на автомобила: FordFiesta 1,3i 93г
Местоположение: София
Status: Извън линия

зимни гуми

Мнение от ru2sf » 07 окт 2005, 11:37

От коя дата влизаме в зимния сезон и трябва да смениме гумите със зимни.Благодаря предварително
Никой не се ражда знаещ!
БОГ направи хората различни - КОЛТ ги направи равни
ru2sf

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 07 окт 2005, 17:07

Точна дата няма.
Следиш какви са средните температури за седмицата и прогнозата. Като паднат под 10 градуса и има тенденция за ТРАЙНО застудяване - сменяш :wink:


:twisted:

Потребителски аватар
toto
потребител
потребител
Мнения: 300
Регистриран: 20 юли 2005, 23:18
Модел на автомобила: Ford Fiesta 1.25 Zetec-S 97'
Ford Fiesta 1.25 Zetec-S 12'
Местоположение: Пазарджик
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от toto » 08 окт 2005, 05:42

Ама освен за каране по сняг има ли някаква друга файда от тези зимни гуми?

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 10 окт 2005, 10:29

toto написа:Ама освен за каране по сняг има ли някаква друга файда от тези зимни гуми?
Ти май не четеш както трябва :!:

* Сменете гумите със зимни. Благодарение на специалната си каучукова смес, зимните гуми постигат по-високо ниво на сцепление и стабилност при температури под 10 градуса Целзий - дори при суха настилка. Специалният самопочистващ се профил на протектора осигурява максимален контрол над автомобила в режим на спиране, ускорение или завиване на заснежена, кишава или разкаляна настилка.


:twisted:

Потребителски аватар
toto
потребител
потребител
Мнения: 300
Регистриран: 20 юли 2005, 23:18
Модел на автомобила: Ford Fiesta 1.25 Zetec-S 97'
Ford Fiesta 1.25 Zetec-S 12'
Местоположение: Пазарджик
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от toto » 10 окт 2005, 21:40

Аз мисля като падне снега да си карам само трабанта, че не се знае кой стурчно може да ме тресне.

Потребителски аватар
Polly
потребител
потребител
Мнения: 905
Регистриран: 24 фев 2005, 16:02
Модел на автомобила: Бира Каменица в кен
Местоположение: село Извор
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Polly » 25 ное 2005, 08:57

И не на последно място, зимните гуми трябва да са с 0.1 атмосфера повече от стандартните стойности, дадени по книжка за съответния модел автомобил и размер на гума.

racer11
потребител
потребител
Мнения: 836
Регистриран: 11 окт 2005, 16:26
Модел на автомобила: ескорт '96 1.8 115 к.с.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от racer11 » 27 ное 2005, 00:39

Polly написа:И не на последно място, зимните гуми трябва да са с 0.1 атмосфера повече от стандартните стойности, дадени по книжка за съответния модел автомобил и размер на гума.
това важи,само ако смяташ да караш бързо /над 160 кмч/.иначе е обратното - при много лоши условия, като поледица например, е по-добре даже да са 0.2 до 0.5 атмосфери под предписаното налягане.така се подобрява сцеплението но САМО ПРИ НИСКИ СКОРОСТИ! когато пътя позволява движение с над 40 кмч трябва да се върне нормалното налягане.

Потребителски аватар
Polly
потребител
потребител
Мнения: 905
Регистриран: 24 фев 2005, 16:02
Модел на автомобила: Бира Каменица в кен
Местоположение: село Извор
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Polly » 29 ное 2005, 21:56

В книжката на фиестата пише, че зимните гуми трябва да с 0.1 повече от предвидените стойности, но само толкова и никъде не прочетох защо?

На една бензиностанция, където ми провериха гумите, ми казаха, че зимните трябва да са по-меки , когато се кара на сняг и лед, т.е. това което казваш и ти.

Значи ли това, че само като падне сняг трябва да ги оставям по-меки, а като е студено да са по-напомпани?

Потребителски аватар
kEFi
потребител
потребител
Мнения: 2863
Регистриран: 17 яну 2005, 13:19
Модел на автомобила: Eskort 1.6 16V EFi
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от kEFi » 29 ное 2005, 22:59

Доколкото си спомням от физиката, при ниски температури се свива обема, съответно налягането. В тази връзка има резон през зимата гумите да са напомпани повече В СРАВНЕНИЕ с помпането през топлите месеци. Друг е въпроса дали да са с под/свръх налягане - това се прави при очакване за конкретни условия и съответната подготовка за това. Ако ще се кара по сравнително чист и сух път с по-висока скорост - помпат се повече. При очакване за киша, кал, непочистени заснежени пътища - подналягане....

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 29 ное 2005, 23:10

НАчи ако затъна някъде, да си спъхна малко гумите и готоо ;) ?
Изображение

aaleks
потребител
потребител
Мнения: 1004
Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
Местоположение: някъде в BG ВТ
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от aaleks » 29 ное 2005, 23:31

cossy написа:НАчи ако затъна някъде, да си спъхна малко гумите и готоо ;) ?
Ако няма кой да ти помогне, що да не се опита може и да помогне, но само задвижващите колела. Дано не ти се налага.
kEFI написа:Доколкото си спомням от физиката, при ниски температури се свива обема, съответно налягането. В тази връзка има резон през зимата гумите да са напомпани повече В СРАВНЕНИЕ с помпането през топлите месеци.
Т.е. пак ги помпиш до едно и също налягане само, че влиза различно количество въздух.
Небойте се роби Спартак е с вас!

Потребителски аватар
kEFi
потребител
потребител
Мнения: 2863
Регистриран: 17 яну 2005, 13:19
Модел на автомобила: Eskort 1.6 16V EFi
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от kEFi » 30 ное 2005, 00:10

:D
Не точно!
Направете опит:
Вземете 2 празни шишета от минерална вода (пласмасови и еднакви). Хубаво им затегнете капачките. Едната оставете в колата (вечерта на студено), а другата вкъщи на топло. На сутринта им сравнете обемите :wink:

racer11
потребител
потребител
Мнения: 836
Регистриран: 11 окт 2005, 16:26
Модел на автомобила: ескорт '96 1.8 115 к.с.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Мнение от racer11 » 30 ное 2005, 10:34

личи си,че кефи е слушал внимателно в часовете по физика :D

това, за меките гуми го знам от шофьори на камиони - в големи снегове/поледици и планински пътища /шипка например/, те си изпускат гумите до положение наполовина меки.логиката е, че по този начин контактната повърхност на гумите с пътя се увеличава многократно-става нещо като задвижване на танк :D обаче при камионите после е лесно - те си имат компресор onboard и лесно възстановяват налягането след трудния участък.

така че за лаки коли това е само крайна мярка- ако можете да си позволите след трудния участък да карате с 20-30 км/ч до следващата бензиностанция...ако ли не - вериги

Потребителски аватар
jack71
потребител
потребител
Мнения: 887
Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Мнение от jack71 » 21 дек 2005, 17:39

като стана дума за вериги, не знам за вашит но моите много лесно се откопчават и трябва постоянно да се дупя за да ги намествам наново. а за капак и много трудно се слагат. та идеята ми е мога ли да си ги сложа веригите на летните гуми и да ги закопчея за постоянно с някаква яка тел например. като ми затрябват вериги просто си отварям багажника и си слагам тези с вериги.когато има вериги то няма кой знае какво значение какви да гумите - летни или зимни нали??

Отговори

Върни се в “СЪВЕТИ / НАПРАВИ СИ САМ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 13 госта