Що е то LPG? + и – при употребата му в ДВГ.

Остана ли някой да кара на бензин? LPG, Метан. Съвместимост, проблеми, препоръки.
Потребителски аватар
The seven
потребител
потребител
Мнения: 1107
Регистриран: 16 яну 2005, 13:39
Модел на автомобила: Punto 75 1,2 MPI ELX '96
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Що е то LPG? + и – при употребата му в ДВГ.

Мнение от The seven » 29 юли 2005, 15:04

Темата е провокирана от увеличващаят се брой на автомобилите конвертирани на газ и многото въпроси произтичащи от това.
Моля, не коментирайте тук! Пишете единствено когато имате да допълните нещо важно и вярно!
Благодаря!


LPG е съкращение от първите букви на английските думи за втечнен петролен газ. Правилният термин в българският език е пропан-бутан, но в разговорният език е прието да се казва автомобилен газ или само газ. Представлява смес от леки въглеводороди – пропан (C3H8) и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане. При намаляване на температурата или увеличаване на налягането той се втечнява, което позволява лесното съхраняване и транспортирането му. Получването на пропан-бутана е от находища на петрол и природен газ, а също така и като продукт при преработката на петрол в рафинериите.
Според стандартите съществуват “лятна” и “зимна” газ. Разликата между тях е в процентното съотношение на пропана и бутана. При “лятната” пропана и бутана са в почти равни съотношения. При “зимната” пропана е до 90-95%, а останалото е бутан. Дали нашите търговци и производители спазват стандартите остава само да гадаем. При горенето на пропан-бутана отсъстват сяра и азотни окиси, токсини и фини частици които се отделят при горенето на традиционните горива, което го прави едно от най-екологичните горива към момента. Октановото число на газта е 103-105, при 95 за масовия бензин в момента, т.е. тя има по-добра антидетонационна способност. За изгарянето на един килограм газ са нужни около 15,7 кг въздух, при 14,7 кг за килограм бензин.
Молекулярната маса на газта е по – ниска от колкото на бензина и това влошава работата на двигателя. Газта постъпва в цилиндрите в газообразно състояние и затова се влошава пълненето им при високи обороти на двигателя. При намаляване на оборотите пък се подава по малко количество газ. От казаното горе следва че при работа на газ се намалява мощноста на двигателя.

Плюсове:
- Експлоатацията на двигатели конвертирани на газ показва че живота им се удължава до два пъти. Причините са в това че при изгарянето на газта се образуват по-малко твърди частици и нагари причиняващи износването на буталата и цилиндрите. Освен това газта бидейки газообразна не измива масления слой по цилиндрите за разлика от бензина, а за корозия вследствие на газта не може да се говори.
- Маслото при работа на газ теоретично запазва по-дълго качествата си и може да е сменя на по-голям пробег. Въпреки това обаче е най-добре да се сменя на предписания от производителя му пробег.
- Пробега на свещите също се удължава говорейки теоретично.
- Токсичноста на отработените газове е по-малка в сравнение с бензина.
- Цената на газта е доста по-ниска от тази на бензина.
- Газта гори малко по-бавно от бензина и това намалява натоварването на коляно-мотовилковата група.
- Смесообразуването е по-добро – смесват се вещества намиращи се в една фаза.

Минуси :
- Увеличава се масата на автомобила вследствие монтажа на бутилката за газ.
- Разхода на газ е с до 20 % по висок от този на бензин.
- Мощноста на двигателя пада с 5-7 %
- Затруднен е студения старт на автомобила.
- Изисква по-честа смяна на въздушния филтър.

Съществуват и други минуси, но те са обусловени от различни причини, ще изброя някаква част от тях.
Катализатор и запушването му.
Грешна е теорията че при автомобили на газ катализатора си заминава веднага. Най напред той има някакъв живот който е 130 – 150 хиляди километра. Голямата част от автомобилите у нас или гонят тези километри или вече са ги минали. За да се постигне по-ниска цена на газовата уредба, повечето сервизи не слагат ламбда контрол системи. В резултат на това сместа е различна бедна или богата във всеки един момент, но не и оптимална. В резултат катализатора трябва да пречиства многото вредни газове отделящи се при различна от оптималната смес. Това е и причината за така нареченото запушване на катализатора. Проблема е решава със заместването му с обикновено резонаторно гърне. /Пак в името на по ниската цена /
Клапани и прегаряне.
В общия случай газта не влияе върху клапаните на автомобилите. Газта обаче има по-висока температура на изгаряне. Има няколко модела автомобили /Фокус 1,8 е между тях/ при които поради това че клапаните са сметнати на критични стойности те прегарят.
Свещи
Независимо че смяната на свещите теоретично е през по-голям интервал, на практика може да се окаже обратното. Причината е същата както при катализатора. Не слагането на ламбда контрол система. Богатата смес е причина за намаляване на живота им.
Неизправности по запалителната система
Газта е “лакмус” за състоянието и. Често се случва на бензин колата да работи “перфектно”, а на газ не. При лоши кабели и свещи, както и при неправилно регулиран ъгъл на предварение се получават детонации, увеличва се разхода и е възможно и автомобилът да грее. Съвсем на скоро преди 2-3 седмици, мои познати качиха обикновенна газова на Ескорт 1.6 16V. Почти веднага колата започна да дава детонации. След посещение на сервиз за регулировка на запалването се оказа че има пробив на кабел, както и свещи за смяна. След въпросната смяна колата си работи на газ идеално.


Съвремените автомобили /да кажем след 90-92 година/ са доста по-сложни от предшествениците си. В резултат на това и конвертирането им на газ не е елементарна процедура. За коректна работа се налага да се монтират различни устройства като ламбда емулатори или ламбда контрол системи. При някой автомобили единственото решение е поставянето на газов инжекцион, който пък не е евтин. Така че решението дали да монтираме и какво да монтираме е строго индивидуално.
Тук може да сметнете след колко време ще ви се изплати АГУ-то
Последна промяна от kEFi на 31 юли 2011, 18:19, променено общо 1 път.
Причина: Темата е есенция на споделени знания и опит!
Поздрави
Изображение

Филипов
потребител
потребител
Мнения: 444
Регистриран: 13 дек 2006, 23:34
Модел на автомобила: Escort 1,6 16V Ghia
Местоположение: Плевен
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Що е то LPG? + и – при употребата му в ДВГ.

Мнение от Филипов » 24 сеп 2019, 11:24


Отговори

Върни се в “АГУ - Алтернативни Горивни Уредби”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта