Да спрем войната по пътищата!
Публикувано: 28 мар 2005, 12:55
КЛУБ ФОРД БЪЛГАРИЯ. Резултат от обединяването на ford.co.nr/forum и clubford.org/forum
https://clubford.org/forum/
благодарение на slavi oт http://www.e-bane.net/" onclick="window.open(this.href);return false;Завчера BMW се вряза в автобусна спирка и уби 1 човек. Миналата седмица шофьор без книжка със Citroen уби друг – отново на тротоара. Във втория случай става дума за пързалка на завой и бърза скорост. А в първия случай било изпреварване уж отляво, загуба на управление и обръщане на цялата кола.
Сривът в културата на българския шофьор мина всякакви граници. Автомобилът не е транспортно средство, а е бойна машина. Родният водач кара все едно, че е на война. На която закономерно се дават и „цивилни” жертви.
Българинът като се качи на 15-годишен „Голф” – втора ръка, си мисли, че е в болид от „Формула 1”. Много точно по този начин описа състоянието на „нещата” автор от автомобилните сайтове. Сяда зад волана и натиска предимно педала на газта. Няма значение, че по този начин амортизира повече и собствената си кола – важното е „тръпка” да има. Няма значение и, че въпросната кола е морално и материално остаряла и изобщо не може да гарантира никаква сигурност. Няма значение и това, че все пак става дума за западна кола, която е предвидена да се кара по сравнително безопасните западни пътища. А не по нашия лунен пейзаж.
Ако човек обиколи по многобройните автомобилни форуми на различните марки, ще се натъкне на стотици истории на шофьорско безумие. На някой като му се случи някоя лудост на пътя, има възможност да се успокои поне като сподели преживяното с други. В повечето „форумни” истории краят не е отрицателен. Не е положителен, но поне не е и трагичен. Но въпреки това хората са потресени от невъзможността да се чувстват в безопасност на пътя и от невъзможността да разчитат на останалите водачи за постигането на някакъв ред. Като се отчете и, че само със собствени сили ред не може да се постигне – защото не можеш да контролираш колата на другия, излиза че липсата на уважение и на взаимно помагане на пътя, води до неизбежен страх и несигурност. Това е силно стресираща ситуация, която допълнително увеличава риска от катастрофи.
Българинът или се е зомбирал, или не му е останал никакъв инстинкт за самосъхранение.
На мен лично най-редовно ми се случват безумия от типа на това да се изпреварват като си се престроил за ляв завои и вече си започнал да го извършваш, или някой „тарикат” да изпревари по трамвайната линия чакащите на светофар и да спре пред всички – накриво – в средата на кръстовището. И то докато все още е зелено на другия път. Класическо изпълнение е и да те изпреварят отляво, докато чакаш светофар, за да направят десен завой още на „червено”...
Преди дни се чудех да се смея ли или да плача на следната случка:
„Голф 3” спрял на червено и си изчаква светофара за ляв завой. Аз спирам зад него. До него – на трамвайната линия, спира „Голф 2” – и той за ляв завой. „Тройката”, очевидно подразнен от нахалството на другия водач, подкара колата си малко напред – така че да може да се изстреля пръв при зеленото. „Двойката” – за да не се мине, и той дръпна малко напред и препречи пътя. „Тройката” продължи да упорства и се премести още напред – навлезе в кръстовището на „червено”. „Двойката” и тя след него. И така след серия дребни придърпвания в един момент се оказа, че мога да преместя себе си с цяла кола напред и да се окажа първи на светофара. Но къде се озоваха двата „Голфа”? Ами в средата на кръстовището – почти изцяло завили наляво и очакващи само „зеленото” за старт. В същото време улицата перпендикулярна на нашата имаше „зелено”... Ами ако там имаше коли? Стоят двама „инати” в средата на кръстовището и се дебнат кой първи ще мине... Мина този с „тройката”...
Автомобилът вероятно е единственото нещо в живота на българина, което той може да контролира. Кара го да се чувства значим. И вероятно в тази област се изливат и избиванията на всички комплекси на нашенеца, притиснат от всякъде другаде в живота.
Колата ти е напълно подчинена. Можеш да натискаш газ и спирачка и да си изкарваш произволен гняв на нея. Можеш да се изкараш велик като изпревариш някой друг. Можеш да се кефиш на вибрацията от форсирания мотор...
Но можеш и да убиеш някого по възможно най-нелепия и безмислен начин.
Опитите да се избиват комплекси и напрежение чрез шофиране са все едно да го правиш с пистолет. Разликата е, че пистолетът е очевидно средство за убиване и едва ли ще тръгнеш да си играеш с него. Колата – поне официално, не е оръжие, и не съществуват предпазни рефлекси. Само че и тя убива по същия начин.
В България наскоро бе приет закон за отнемане на незаконно придобито имущество. Нещо, от което едва ли имаме нужда. Но в България има нужда от закон за борба с транспортните психарии. Има нужда от армия от психиатри, които да освитедетелстват всеки кандидат за шофьор и да поставят рисковите субекти под по-строг контрол. Например те да имат по-малко точки в талона, да знаят, че ако нарушат правилника, ще плащат по-големи глоби, ще си загубят за повече време книжката и пр. България има нужда може би и от някакъв вид „условни книжки”, които с несигурния си статут да озаптяват шофьорите. България има нужда от модификация на Указа за борба с дребното хулиганство, която да обхване и безумното шофиране. Това е същият онзи Указ, по който можеш да влезеш до 14 дни в ареста без право на обжалване. Защото щом Евгени Минчев може да откара 2 седмци „на топло” за това, че обидил полицай, защо да не пращаме там и тези, които застрашават живота ни...
Нищо не пази така добре от беди като страхът. Той е по-силен от всякаква психоза... А повечето от най-големите катастрофи стават след неумишлени нарушения, които се класифицират като „дребни”. Т.е. убийците по пътищата са предимно не някакви злодеи и рецидивисти, или наемни убийци, а са обикновени хора, които не са спазили правила, които са подценили. Страхът много добре пази точно от такива „дребни” нарушения.
Масовата пътна комплексарщина е характерна не само за подтиснатите от живота. Собствениците на лъскави лимузини често са по-големи безумци от бедняците. Самото купуване на ненужно скъп автомобил е стъпка към величието. След това шофирането му е демонстрация на власт и надмощие над простосмъртните. А простосмъртните пък изключително се дразнят от наглостта на новобогаташите и мутрите. И отново им го връщат на пътя. Една от най-разпространените реплики е: „Като са се качили на такива коли, си мислят, че пътят е техен...” Без да се прави разлика между шофьорите на лимузините, някои от които може и да са нормални. Отново фактор на риск.
Класиката в арогантността на лимузинаджиите е да спрат на светофара и да започнат да се готвят за старт. Да покажат на трошката до тях каква супер кола имат. Но то какво има да се доказва като си с возило за 100 хиляди евро, а онзи кара 10 годишна n-та употреба за 4-5 хиляди лева.
Супер класика е да спрат един до друг ново BMW с 300 конски сили и „Голф” с неизвестна възраст и 90 конски сили. Е с кого друг, ако не с BMW да се заядеш. Но той и шофьорът на BMW-то мозъкът му като на патица – тръгва и той да се доказва. Както се казва, никой не си купува кола 300 коня, за да кара кротко...
Интересно е, че никой от великите шофьори с великите коли не ходи да се състезава там където е позволено. Преди няколко години, за да спре незаконните „гонки”, Общината разреши такива да се случват на празната самолетна писта в Божурище. Осигурена беше и линейка, а състезанието става по правила.
Но комплексарите не ходят на Божурище. Защото се знаят какви шофьори са и се страхуват да не станат смешни. На Божурище има шофьори с добре подготвени „Лади”, които печелят срещу нови западни коли... Къде са тук лимузините и опонентите им - бедните „ръчкачи”, които се перчат по пътищата?
Божурище има една единствена голяма слабост – не може да бъде психиатрия. Никое честно състезание, основано на ясни правила, не може да послужи за избиване на комплекси. Божурище може дори да засили психясването на хора, които не могат да се докажат там.
По българските пътища могат да се видят всевъзможни лудости. Вече на никого не прави впечатление ако тръгне да изпреварва някого, движещ се бавно и онзи тогава започне да ускорява. Много интересно – хайде да се състезаваме... Има обаче и нови развития на този феномен – като се откажеш да вървиш по акъла на „патицата” и го оставиш да си кара пред теб, пак не си сигурен ще успееш ли да съхраниш безопасността. Защото са се появили и нови заядливци, които започват да намаляват. И не ти дават да се прибереш. Е тогава какво остава – да се надбягвате докато ти се набиеш в насрещното движение, или просто да спреш и да задръстите пътя. Това си е откровена форма на умишлено застрашаване на безопасността, която би следвало да се санкционира. И то по-жестоко, заради умишления си характер...
През 2003 г. само в София са загинали 107 души в резултат на ПТП. Това е точно 13 пъти повече от жертвите ни в Ирак. И всички тези загинали хора са в резултат дори не на „приятелски огън”. А на наш собствен самоубийствен отстрел.
Статистиката на КАТ показва, че 67 от убитите са блъснати пешеходци. Те са 3 пъти повече от 20-те убити при сблъсъци на коли и 7 пъти повече от 9-те загинали при сблъскване в стълб. Т.е. мнозинството от жертвите са хора, които не са управлявали коли. Същата статистика сочи, че в две трети от случаите вина за произшествието е имал водачът...
Българските политици „ореваха” света до небесата за това кой как и защо е виновен за смъртта на един наш войник. Но не си правят труда да помислят за стотиците, които биват избивани всяка година по улиците. Не си правят труда да променят законите и да заставят полицията да си върши работата, вместо да работи „на частно” с радари и алкохолни дрегери. Политиците не си правят труда да се скарат за простия факт, че у нас пътно-транспортните произшествия са много повече, отколкото са усреднено в Европа. Политиците уж ни водят към Европа, а не правят нищо, за да имаме европейско поведение в която и да било област от живота ни.
Всъщност, истината е, че ние трябва да имаме не европейско поведение. Ние трябва да имаме по-строго и по-жестоко отношение към нарушителите, защото сме по-ниско културни, по-психирани сме и сме по-големи комплексари. Т.е. на нас европейските норми няма да са ни достатъчни. Ще трябва много повече.
Българинът едва ли ще промени мисленето си в кратки срокове. Следователно единственият начин за регулация е като спрямо по-нецивилизовани народи. Т.е. с по-нецивилизовани средства. Дори и някои от тях да не са съвсем демократични. Защото в крайна сметка е по-добре да си жив без демокрация и прекалени права, отколкото мъртъв...
Ето гиpepy1 написа:моля Ви сложете 10правила на Бонбонев от бмв форума в нашия
нека всички се замислим как караме и как всъщност трябва да караме![]()