Говорилня

Кафе, чай, безалкохолно и сладки приказки.
Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 820
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от ivchotr » 14 сеп 2022, 13:32

Работата е там, че обявите на школите и аз съм ги гледал, но никоя от тях не препраща към регламентиращия документ. Възможно е да съм пропуснал някой текст, но е малко вероятно. Остава това изискване да е залегнало в някой/я от релевантните закони/разпоредби на ЕС, без да е изрично изписан като текст в нашия закон. Затова помолих, ако някой знае къде точно е изписано това изискване, да го посочи. Нататък ще се оправям сам.

П.П.
Не съм чак толкова запознат дали нещо, което е прието по принцип в ЕС и се води задължително за всички страни членки, трябва да се прилага по подразбиране и у нас, дори без да е изписано черно на бяло в съответния закон. Според мен нашето законодателство трябва да е съгласувано с това на ЕС, което означава текстовете, които са ни липсвали до влизането в съюза, да се добавят. Законите са за изпълнение от всеки, ама ако съответния текст го няма изписан в основното четиво и се налага да го търсиш из дебрите на европейското законодателство, става манджа с грозде. Но както казах, не съм специалист по темата.
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
pepy1
Модератор
Модератор
Мнения: 4777
Регистриран: 18 май 2005, 22:38
Модел на автомобила: бивш форд ескорт 1.6i 16v zetec Ghia Combi'96
бившо пежо 306 комби 1,9 ТД пак комби и Сеат ибиза 3 цилиндров 1.4 дизел
Местоположение: шоп от Младост-4
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от pepy1 » 14 сеп 2022, 20:11

Близо 500 водачи всяка година изкарват книжки за автомобили на автоматик и нямат представа как се сменят скоростите и що е то съединител. Това съобщиха от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", пише в. "Телеграф".

През 2017 година на изпит за свидетелство за правоуправление за кола с ръчни скорости от категория B са се явили 99 120 души от цялата страна. Други 483-ма кандидати са предпочели да платят същата сума за обучение - между 300 - 700 лева според автошколата, което след успешно положен изпит им дава право да сядат зад волана само на автомобили с автоматична скоростна кутия. От началото на тази година досега пък 75 248 мъже и жени са били на кормуване за категория В.

Статистиката на МВР показва категорично, че все по-често водачи избират да имат книжка само за автоматик. Три месеца преди края на годината вече 474-ма човека са били на такова обучение, което е почти колкото за цялата минала година. Свидетелството за правоуправление за кола с автоматична скоростна кутия у нас има от 2011 година. То се различава от това за автомобил с ръчна. Ако на първото пише само В, на второто до буквата е добавено А в скоби. "В началото излизаха на пътя към 200 - 250 души с такива книжки. Постепенно броят нарасна двойно", признаха от Пътна полиция.

От разликата в изписването на категорията катаджиите са наясно, че водачът няма право да се качва зад волана на превозно средство със съединител. Ако това се случи санкцията за него е глоба от 100 до 300 лева, а отделно му се свалят регистрационните табели за срок от половин до една година, защото се води неправоспособен.

"Инструктирали сме служителите си да следят зорко за водачи, които имат право по документ да карат само коли автоматик, а са се качили зад волана на нормален автомобили", уточниха от КАТ
Опитвайки се да намеря закон намерих само това, пиши един мейл до кат. Преди години им писах да обяснят за едни пътища, недостатъка ече отговор има след около 10ина дни.
времето е като парите-никога не стига

Coldgrave
потребител
потребител
Мнения: 143
Регистриран: 15 дек 2019, 02:54
Модел на автомобила: Ford Focus 2015 Facelift RS 1.6 TDCI 95 hp
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от Coldgrave » 14 сеп 2022, 22:03

Да оказа се допълнение от Евро съюза.
https://lex.bg/laws/ldoc/2135458818

Глава втора и надолу има точка 78 която гласи: Ограничено до превозни средства с автоматично предаване

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 820
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от ivchotr » 15 сеп 2022, 16:53

А, това вече е някаква нишка. Обаче в нито един от документите с европейски произход в основния текст на члена от наредбата не става ясно защо се налага това ограничение, а че само се изписва в кетапа. Не ме напуска усещането, че неще е пропуснато и то е важно.

А пък тази алинея я четох няколко пъти и не успях да ѝ вдяна смисъла:
(5) (Изм. - ДВ, бр. 18 от 2013 г., в сила от 22.02.2013 г., доп. - ДВ, бр. 95 от 2020 г., в сила от 06.11.2020 г.) При наличие на ограничителни условия с кодове 70, 78, 96 и 103 кодовете задължително се записват в колона 12 на гърба на свидетелството срещу съответната категория. Ограничението до превозни средства с автоматично предаване (код 78) не се записва в колона 12 на гърба на свидетелството за управление на МПС от категории BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 или D1E, когато водачът вече има придобита правоспособност за управление на МПС с ръчна предавка за поне една от категориите B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 или D1E и в протокола за положен изпит е посочено, че е извършил дейностите за безопасно и енергийно ефективно управление по време на изпита за придобиване на правоспособност за управление на МПС.

Значи, ако имам по-високите категории, взети на МПС с ръчка, за чий ще ми е да се явявам на изпит (съответно да карам курс) за управление на автомат от по-ниска категория?!? Нали с кетапа за ръчка се кара всичко?

А и тази наредба е за начина на издаване свидетелствата, а не как се е стигнало до тях. Е те това последното не го намирам.
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
pepy1
Модератор
Модератор
Мнения: 4777
Регистриран: 18 май 2005, 22:38
Модел на автомобила: бивш форд ескорт 1.6i 16v zetec Ghia Combi'96
бившо пежо 306 комби 1,9 ТД пак комби и Сеат ибиза 3 цилиндров 1.4 дизел
Местоположение: шоп от Младост-4
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от pepy1 » 15 сеп 2022, 19:11

Идеята на Европа е,че стават много птп, от хора които имат свидетелство за автоматик , а карат на ръчни. Защото каралите курсове на автоматик, не знаят нищо за "ръчката". Обратното е по-лесно/личен оипит/, затова има такава забрана. Хората са го изследвали много преди нас, няма лошо че от тях/европейците/ гледаме специално за това. Приятели на сина ми от САЩ идваха на екскурзия в Европа, и от Италия взеха кола под наем. Добре, че единия е бил военен с много мисии и е карал с ръчна, иначе нямаше да има екскурзия :lol: . Говоря за преди 5-8 години. Когато сина ми беше в Щатите, трябваше да чака седмица да му доставят ръчка за кола под наем, затова взеха автомат. Те там други коли рядко карат. Щом имаш категория В, спокойно можеж да караш автомотик, обратното обаче не е възможно!
времето е като парите-никога не стига

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от F Focus » 15 сеп 2022, 21:39

Подкрепям-точно така е!
През 1997 г. започнах работа в хАмериканска финансова институция и се търсеха за закупуване 4-5 нови автомобила автоматик, ама тогава нямаше, дори и с чакане. Форд тогава бяха първите, които откриха представителство в "Люлин", но никакъв шанс за Форд с авт. ск. кутия. Отиваме с шефката (американка) с идеята да се купят пет автомобила, ама автоматик няма и няма! А, отвън стои паркирано лъскаво "Скорпио" 2.9, V6 тъмно-винено червено автоматик, 172 к.с. с немски номера на 20Х км. Шефката казва-купувам 4 коли + "Скорпиото"-ако ли не не купувам нищо, и си тръгвам! Този, който подскачаше около нас казва не става-това е колата на баш шефа, г-н Фое(да почива в мир). Тя му отговаря-така ли, няма нещо, което да не се продава, я да се видим със собственика, моля! И за нула време "Скорпиото" беше спазарено за 20 000 долара (евро тогава нямаше). Разкошна кола, невероятно удобна и стабилна на висока скорост, само с нея съм вдигал 240 км./ч.-ако съм сам и с нови гуми. И автоматика имаше някаква опция-вдигаш скорост, оборотите се вдигат, и при задържане на скоростта след време оборотите спадат...само над 200 км.ч. оборотите отиваха към 4000 об./мин., докато сегашното ми съвременно добиче при 4000 оборота е със скорост 135 км./ч. :evil:
"Скорпиото" имаше, обаче сериозен недостатък-предното стъкло беше с ел. отопление ( беше Джия с всички възможни екстри) и реотанчетата вградени в стъклото бяха, като пчелна пита, която нощем при разминаване с насрещна кола дори с перфектно регулирани фарове предното стъкло грейваше и буквално ти вадеше очите-нищо не виждаш, голяма мъка! Разгеле една зима се стовари заледен клон в/у джама, та го смених с нормален за огромна радост на застрахователя и нещата се оправиха.
Първоначално колата я караха само американците и 5 години нямаше проблем, после същите се понаучиха да карат с ръчна, и булгаристанците налазиха "Скорпиото" и за месец съсипаха ск. кутия, смени се с нова за 7000 долара, но същите след малко време съсипаха и новата-не беше никак дуракоустойчива за съжаление. Инак двигателят за 400 Х. км. не мръдна изобщо!
Радвам се, че имах възможността и удоволствието да измина доста километри с флагмана на марката тогава-няма такъв кеф, няма Мерцедес, няма БМВ! Е-в началото ми избиваше пот няколко часа, щото не бях карал автоматик, добре, че теоретично бях подготвен.
Хубави години бяха, а и бяхме млади! :D
Сега долу в салона на МП има запазен екземпляр на "Скорпио", ама 2.8.
Много автомати-слаби резултати!

Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 1147
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Focus Turnier MkIII facelift 1,6 TDCi 85 kW / EZ 02/15
Ex:Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от Ozzie » 15 сеп 2022, 22:25

леееко настрани от обсъждането за климатиците
Има тема, за това какво не ни харесва във Фордовете ни, но имаше ли (има ли) тема за обратното?
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от F Focus » 15 сеп 2022, 22:29

Кви климатици пък, и ти?
Инак май няма тема какво ни харесва във Фордаците, прав си-пусни такава, твое право е, имаме какво да напишем.
Много автомати-слаби резултати!

Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 1147
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Focus Turnier MkIII facelift 1,6 TDCi 85 kW / EZ 02/15
Ex:Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от Ozzie » 15 сеп 2022, 22:34

уфффф... да, автоматиците, моя грешка, нещо съм маносан, 'ма не е от т'ва дето ще си помислиш :P :P :P
Иначе вчера забелязах нещо интересно при заключване с централното от ключа и исках да го споделя.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 820
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от ivchotr » 15 сеп 2022, 23:21

Намерих още две наредби, които си прехвърлят текстовете една на друга и в тях се указва примерно:

Чл. 55. (1) (Отм. - ДВ, бр. 4 от 2008 г.).
(2) (Изм. - ДВ, бр. 4 от 2008 г., бр. 97 от 2008 г., бр. 33 от 2011 г., в сила от 19.01.2013 г.) Когато кандидатът за придобиване на правоспособност е положил практическия изпит с автомобил без педал на съединителя или лост за смяна на предавките с ръчно задействане - за категории А1, А2 и А, това обстоятелство се отбелязва в протокола срещу името на този кандидат.


или:

7. Данни за автомобила:
- допустима максимална маса ........ кг (за категории С1, С и D1)
- дължина ........ м (за категории С1, С, D1 и D)
- широчина ........ м (за категории С и D)
- допустима максимална скорост ........ км/ч (за категории В1, В, С1, С, D1 и D)
- антиблокираща спирачна система ........ (за категории С1, С, D1 и D)
- предавателна система с ръчно избиране на предавките (за кат. С)
- без педал на съединителя (за категории В1, В, С1, С, D1 и D)


Обаче никъде не срещам директно да се казва, че който е издържал изпит на автомобил без педал на съединителя и лост за превключване на предавките, демек автоматик, няма право да управлява МПС с ръчно превключване на предавките.

От друга страна, за мотоциклетите с автоматично предаване (без съединител и лост за превключване на предавките, каквито са болшинството скутери) не се предвижда този факт да се отбелязва в кетапа. В наредбата за изискванията при провеждане на изпитите е указано само на какви килограми и мощност трябва да отговаря мотоциклетът за съответната категория и излиза, че може да се провежда изпит и със скутери. Не съм виждал учебни скутери, ама това нищо не значи.

Та така. Продължавам да търся точния текст по въпроса.
Знам всички вицове за Форд :D

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от F Focus » 18 сеп 2022, 12:03

Следя темата и мисля, че няма да намериш пълна яснота по въпроса-в наше село доста закони са написани бая витиевато с цел да обслужат "нашите", ако се наложи!
Често срещам обяви за обучение на шофьори категория "В" на автоматик, както и учебни коли брандирани, че колата е автоматик, и съм убеден, че който е карал курс на автоматик няма никакъв проблем впоследствие да кара с ръчка, ако пожелае.
И, на мен ми стана интересно, та ми протече мисъл( :lol: ) дали КАТ, аджеба нямат сайт, в който да си зададеш въпроса, че да "пиеш вода от извора"? То пък баси "извора"-пълен кенеф, като всички институции в нещастната ни държава! :evil: Убеден съм, че ако отскочиш до КАТ и им зададеш въпроса си ще се чешат по кратуните и няма да получиш ясен отговор-ако изобщо те отразят!
На твое място бих отнесъл питането ти до БТВ, или Нова-ще е интересно! Пък и ще те видим по тАлАвизията, като автор на въпроса-ако и те изобщо те отразят, ама мисля, че ще се получи, опитай! Ще падне голямо мрънкане, усукване и опити за измъкване от питането по същество!
Много автомати-слаби резултати!

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от F Focus » 18 сеп 2022, 12:37

Ozzie написа:
15 сеп 2022, 22:34
уфффф... да, автоматиците, моя грешка, нещо съм маносан, 'ма не е от т'ва дето ще си помислиш :P :P :P
Иначе вчера забелязах нещо интересно при заключване с централното от ключа и исках да го споделя.
Ти пък- нищо подобно не съм си помислил, Ози, как изобщо можа да го предположиш?! :lol:
Наздраве-да си жив и здрав още дълги години, пък, и аз за да чета постовете ти!
Много автомати-слаби резултати!

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 820
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от ivchotr » 18 сеп 2022, 21:43

В телевизия влизам само, ако ме назначат за директор :lol: :lol: :lol:
КАТ-аджиите познават закона за движение по пътищата отгоре - отгоре. По едно време в него беше заложено задължението и на продавача на МПС да декларира в КАТ, че се е разделил с возилото. Предполагам заради зачестилите случаи на забрава от страна на купувачите да изпълнят тяхното задължение да прехвърлят на свое име покупката. Та веднъж се бяхме заприказвали с един техен кадър и той беше убеден, че продавачите не са длъжни да заявяват пред КАТ факта на продажбата. Като му казах къде да чете, онзи верно взе да се чеше по главата.
Това е може би най-често променяният закон у нас и е нормално човек да не може да му хване края. Като в сегашния случай. Само че аз ползвам екстрите на електронните документи и тези на компютрите, пускам търсачка за това, което ме интересува и не намирам директно изписана рестрикция за управление на МПС с ръчки, при притежаване на кетап единствено за автоматици. Даже взех да чета наред и пак не намерих. Може да е забутано някъде, но не го намирам.
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
GeorgiToRuleThemAll
потребител
потребител
Мнения: 174
Регистриран: 18 авг 2016, 17:43
Модел на автомобила: 2015 1.0 EcoBoost 74kW
Местоположение: Асеновград
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от GeorgiToRuleThemAll » 21 сеп 2022, 18:22

*fe*

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 820
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от ivchotr » 23 сеп 2022, 16:48

Чел съм ги тези документи. Но в тях се указва каква информация трябва да съдържа свидетелството за управление. Как се стига до т. 78 е въпросът. По силата на кой текст в закона или правилника за прилагането му?
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
GeorgiToRuleThemAll
потребител
потребител
Мнения: 174
Регистриран: 18 авг 2016, 17:43
Модел на автомобила: 2015 1.0 EcoBoost 74kW
Местоположение: Асеновград
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от GeorgiToRuleThemAll » 23 сеп 2022, 18:38

Може би по силата на чл. 7, ал. 3 от глава втора "Документи за управление на МПС" на същата тази "Наредба № I-157 от 2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина".
(3) (Изм. - ДВ, бр. 90 от 2008 г.) Ограничителните условия за ползване на свидетелството по чл. 53, ал. 1, т. 11 ЗБДС и чл. 150а, ал. 3 ЗДвП се изписват с кодове и имат следните значения:
Тоест - като пише /78/ и органите на реда видят, че имаш това ограничение, а колата, която управляваш, е с педал на съединителя, изгаряш. Аз така го разбирам, защото наредбата гласи също в заглавието си "отчета на водачите и тяхната дисциплина". Да се включи някой тълковник, че стана интересно. :D
*fe*

Потребителски аватар
pepy1
Модератор
Модератор
Мнения: 4777
Регистриран: 18 май 2005, 22:38
Модел на автомобила: бивш форд ескорт 1.6i 16v zetec Ghia Combi'96
бившо пежо 306 комби 1,9 ТД пак комби и Сеат ибиза 3 цилиндров 1.4 дизел
Местоположение: шоп от Младост-4
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от pepy1 » 23 сеп 2022, 23:58

От 21.09.22 съм в клуба на Васко/млад дядо/ :lol:
времето е като парите-никога не стига

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13096
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD
FOCUS 00г/1.6/КОМБИ/ Х 7003 КА
FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от HACKO » 24 сеп 2022, 00:23

Еха, ЧЕСТИТО!
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от F Focus » 24 сеп 2022, 11:31

Честито-да е живо и здраво бебето, и всичките му роднини! :D
И това, ако не е повод да почерпиш... :wink:
Много автомати-слаби резултати!

Потребителски аватар
pepy1
Модератор
Модератор
Мнения: 4777
Регистриран: 18 май 2005, 22:38
Модел на автомобила: бивш форд ескорт 1.6i 16v zetec Ghia Combi'96
бившо пежо 306 комби 1,9 ТД пак комби и Сеат ибиза 3 цилиндров 1.4 дизел
Местоположение: шоп от Младост-4
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Говорилня

Мнение от pepy1 » 24 сеп 2022, 23:10

Благодаря Ви, ми да черпя се когато имам време, щот му бачкам по панелката още.
времето е като парите-никога не стига

Отговори

Върни се в “КАФЕНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 13 госта