Тайно заснемане на „превъртане” на километраж

Кафе, чай, безалкохолно и сладки приказки.
Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Тайно заснемане на „превъртане” на километраж

Мнение от nikolovvd » 14 яну 2015, 20:42

http://autobild.bg/%D0%A2%D0%B0%D0%B9%D ... =14&_t=200
Тайно заснемане на „превъртане” на километраж
Как се скриват 140 000 километра... и този Benz се оказва с 6000 евро по-скъп? Според германската полиция една трета от всички употребявани коли на пазара са с превъртени километражи. Със скрита камера AUTO BILD посети специалист във „връщането” на пробега.
Изображение
Пясъкът тихо изскърцва под колелата на C-класата, когато спирам пред голяма къща в един от най-хубавите квартали на Кьолн. По нищо не бихте могли да се досетите, че тук, където живеят богати семейства, съвсем близо до главна улица с много движение съвсем скоро ще бъде извършено престъпление. При това престъплението не е от онези, които обществото толерира, и се наказва с до една година лишаване от свобода. Причината да бъда тук е, че искам километражът на моя автомобил да бъде превъртян.
Полицията казва, че около една трета от всички употребявани коли на пазара са с превъртени километражи. Ето защо редакцията на АUTO BILD иска да разбере как точно се връщат километрите на автомобила. С-класата, която подложихме на продължителен тест, е идеална за целта. За четирите си години при нас тя е изминала 225 000 км, но въпреки това изглежда много свежа. Затова ни дойде идеята да „коригираме” пробега й със 140 000 км надолу и да я закараме при оценител. Дали той ще успее да разбере, че С-класата е изминала три пъти по-голямо разстояние, отколкото пише на таблото й?
На предния ден сме намерили в Интернет мобилния номер на Андреас Ф. На своята страница http://www.tachodata.de мъжът предлага своите услуги – „поправка на километражи и чиптунинг на място”. Едно обаждане е достатъчно – г-н Ф. пита за модела на колата и годината на производство. След това изпраща като SMS адреса си. Ще ни се наложи да пътуваме от Хамбург до Кьолн. „Много хора си мислят, че километражите се „обработват” в съмнителни задни дворове със самоделно направени уреди. Това е грешно, защото измамниците работят изключително професионално, с преносими компютри, направени специално за целта” – казва Александър Хартингер, който работи по този тип престъпления в Криминална полиция – Мюнхен.
Действително на срещата г-н Ф. донася със себе си син лаптоп с големина на лист А4 и тъчскрийн. Това е Digiprog, най-разпространеният сред престъпниците уред. През изминалата година в Германия са продадени около 2500 бройки, всяка на цена около 14 000 евро, при това напълно легално. Притежанието на устройството не се наказва от закона. „Въпреки високата си цена Digiprog осигурява на измамниците доходен бизнес”, обяснява главен комисар Хартингер. Средно през ръцете на мошениците минават три коли на ден, което прави близо 10 000 евро месечно. Инвестицията се възвръща бързо.
Таксиметрови компании и фирми за коли под наем прибягват до друг метод. Те използват т.нар. „филтри за километри”, малки платки, които се включват към електрониката и записват само всеки втори изминат километър. Тези платки могат да се отстранят съвсем лесно, преди автомобилът да бъде продаден.
Нашият човек Ф. също ще изкара бързи пари от С-класата. Андреас свързва компютъра през букса, намираща се там, където са краката на шофьора, задава желания пробег и изчаква няколко минути. Престъпникът запълва времето с кратък разговор. „Дошъл си чак от Хамбург, който е доста далеч. Е, наскоро имах клиент със Smart, дошъл от Берлин. Защо искаш да превъртиш километража? Колата трябва да бъде продадена? Най-добре пробвай в чужбина, тогава нищо не може да ти се случи...” Изведнъж километражът примигва и показва желаните 84 739 км. Ф. е доволен. „Сега никой не може да докаже какво сме направили”, казва той. Само при ъпдейт на софтуера трябва да бъдем внимателни, защото пробегът бил запаметен в контактния ключ. Ф. получава 100 евро кеш. Ако беше отстранил всички електронни следи, щеше да получи 500.
Той е само дребна риба. Много от „километровите” измамници са организирани в мафиотски структури. В рамките на голяма акция през март т.г. полицията в Мюнхен е претърсила помещенията на 150 автотърговци и е издала 26 заповеди за арест. Полицаят Хартингер и колегите му са конфискували 200 коли с превъртени километражи и 1 млн. евро кешови пари. Следите на престъпниците водят от Мюнхен към Австрия, България (май не е голям повод за гордост) и Швейцария. Манипулациите се правят на всякакви коли – от базови Golf-ове през престижни автомобили като Porsche и Mercedes до върнати от лизинг коли, които навъртат голям пробег за кратко време. Лъскавите фасади на търговците не са гаранция за реални километри. Манфред Грос от ADAC обяснява, че почти всеки продавач на стари коли (дори и привидно по-сериозен) се изкушава да „върне” километрите – защото процедурата е бърза и проста.
Икономическите щети, които „километровата” мафия причинява, са огромни. Полицията в Мюнхен изчислява, че средно за всички 200 конфискувани коли повишаването на стойността е с 3400 евро. Aко умножим тази сума по 2 млн. – броя на продаваните автомобили втора ръка в Германия, ще открием, че купувачите им са ощетени с около 6,8 млрд. евро.
Но нека продължим нашия експеримент: връщаме се в Хамбург и закарваме Mercedes-а при Торстен Канблей от служба за технически надзор (GTÜ). Специалистът проверява интериора и двигателния отсек и инспектира колата отдолу, след като я вдига на подемник. „Пробег от 100 000 км изглежда напълно реален. Benz-ът показва съвсем малко износване на типичните места като волан и гумички на педалите”, казва Канблей (виж карето вляво).
Ако исках да продавам С-класата, щях да направя изгодна за мен сделка. Според EurotaxSchwacke в състоянието с действително изминатите километри колата струва 9050 евро. След незаконната манипулация белият 180 може да бъде продаден за 6000 евро повече – чисто теоретично. Защото продължителният тест на 200 000 км е оставил следи в сервизната история на Mercedes – там е записано актуалното показание на километража при всяко посещение в сервиза. Затова експерът на ADAC Грос (вижте интервюто на стр. 53) съветва кандидат-купувачите да проверяват като детективи дали някога колата се е появявала при автомеханиците с по-голям пробег.
Накрая отново си уговаряме среща с един от манипулаторите. Този път обаче поръчката е нетрадиционна – да „добави” 140 000 км на С-класата.
Така можете да се предпазите
„Лъскавата фасада не е гаранция” - Манфред Грос (технически център на ADAC)
Г-н Грос, кой най-често превърта километражите?
При повечето коли километражът може да бъде превъртян за 30 секунди. Процедурата е проста и бърза и затова изкушава всеки търговец на стари коли. Не е гаранция, че дори и бизнесмените с лъскави фасади не прилагат измамата.
Кои автомобили се манипулират най-често?
Ние смятаме, че този тип манипулация се прави на всякакви коли. По-малкият пробег винаги носи повече пари.
Как може да се предпази купувачът?
Самата манипулация не оставя следи. Купувачът трябва да се превърне в детектив и да провери дали колата се е появявала в сервиза с по-голям пробег. Трябва да се гледат внимателно сервизната книжка, касовите бележки от сервиза, данните за прегледите и евентуално бележки от бензиностанциите. Освен това сервизите оставят лепенки за смяната на маслото и филтрите, на които се отбелязват пробег и дата, а е препоръчително да се направи и запитване към официалните представителства на производителя.
Има ли километраж, който не може да бъде манипулиран?
Да. Но за да спестят производствени разходи, автомобилните производители не поставят най-актуалната техника, както е обичайно в други браншове. Така накрая за тази грешка плаща крайният потребител – под формата на завишена стойност на стара кола.
Дори специалист трудно открива измамата
По поръчка на AUTO BILD Toрстен Канблей от служба за технически надзор (GTÜ) в Хамбург проверява нашия Mercedes C180 Kompressor. Специалистът трябва да разбере дали на показанието на километража може да се вярва. В интериора мъжът проверява волана, скоростния лост, гумичките на педалите, както и седалките и уплътненията на вратите. Честото качване и слизане от колата е причината за износване на последните две места. При огледа на моторния отсек Канблей е изненадан, защото намира силно оксидирал алуминиев опорен елемент. „Това може да бъде знак, че колата е изминала много километри по обработени магистрали през зимата”, казва мъжът. Също и ламаринен топлинен щит на ауспуха изглежда по-остарял, отколкото е нормално за С-класа на по-малко от 100 000 км. Извод: лаик не може да разпознае манипулацията.
Извод
„Превъртането”на километражи се е превърнало в масов феномен, макар че (в Германия) наказанията са високи. Това е свързано с производството на все по-добри коли, чийто пробег все по-трудно се установява. Главната вина за проблема е на автомобилните производители, които монтират стара техника за сигурност само защото е по-евтина. Най-потърпевши в случая са купувачите на употребявани машини, които могат да се предпазят от измамата само с внимателни изчисления.
Октомври 2011 година

Отговори

Върни се в “КАФЕНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 19 госта