Страница 2 от 2

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 10:19
от Ради-1
imitev написа:
09 юли 2022, 23:00

Скоростта ефективно я намалявам с бутона Cancel - изключва темпомата и двигателят минава в режим моторна спирачка. Когато реша, че искам пак да се върна към нормална скорост, натискам Reset и се ускорявам до последната зададена скорост (около 100 извънградско и 140-145 по магистралата).
Къде го този бутон cancel?
62ca85cb39023fbdb305c423o.jpg

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 10:49
от imitev
По-горе пиша "мондеото ми" и визирам колата от подписа. :D

При теб би трябвало като натиснеш бутона Res да изключва временно темпомата, при повторно натискане на Res да се активира последната ползвана зададена скорост.

Четете ги тези ръководства! 8)

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 13:08
от Ради-1
а вие гледайте за какво е темата и се уточнявайте когато давате съвет 8)

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 13:33
от imitev
Аз съм се уточнил по-горе...

Ако целта на дискусията е заяждане - вие сте победител, аз съм пас!

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 14:35
от Ради-1
нямаше никакво заядждане е въпроса къде е бутона след като масово круизите нямат такива *maikomila*
лек ден

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 15:00
от ivchotr
Моторната спирачка е система, използвана преди години в едни стари автобуси Шкода, Чавдар и прочие. Там се затваряше изходящата генерация и "заловените" изгорели газове не даваха възможност на следващите да се изнижат през ауспуха. Двигателят си работеше, но под товара на затруднения отток на изгорелите газове, което намаляваше в някакви граници скоростта без да се налага да се превключват предавки надолу. При нашите двигатели с връщането на газта при спускане на предавка, електрониката просто спира горивото. При мен борд компът показва нулев моментен разход на гориво в тази ситуация. Но ако надолнището е сравнително дълго, колата си увеличава скоростта, защото буталата помпят въздух, но клапаните го изпускат и на практика в цилиндрите не се създава противосила.
Наблюденията ми при ползване на темпомат при зададена скорост, която е по-ниска от тази, която колата би вдигнала без газ, са че темпоматът се опитва да държи колата в зададената скорост. Ако му е по-трудно да го прави, се усещат тласъци.

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 15:39
от imitev
Ради-1, приятелю, вместо да търсите под вола теле за да си пишете точки в самочувствието, редно беше да обясните и доуточните как стоят нещата при масовите коли... Така щеше да е много по-градивно и полезно - както е видно доста от водачите на масови автомобили не са запознати с особеностите на употреба на круиз контрола...

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 15:47
от imitev
Когато карах курсовете преди 30 години на лада 7ца намаляването на скоростта с двигателя пак се наричаше моторна спирачка. Реално двигателят не се забявя само от нагнетяването на въздух в цилиндрите, а и от невъзможността да се засмуче нов, поради затворената дроселова клапа и силният вакуум във смукателния колектор. Затова и ако е издухан двигателя, след използване на моторна спирачка и подаване на газ, се наблюдава силно изпушване, от засмуканото през сегментите масло в цилиндрите.

За буквалистите - имам предвид бензинов двигател. Може да напишете как е при дизела.

При чавдарите си признавам, че нямам никаква представа как е реализирана.

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 18:28
от deathstorm
На който му е интересно как работи моторната спирачка при камионите може да гледа това клипче.
https://www.youtube.com/watch?v=HkfjCJClWVA .

Не знам как е реализирано при Чавдар и Шкода, но блокирането на изгорелите газове няма ли да доведе до евентуално прегряване? Интелигентния начин е да се изменят фазите на газоразпределение, както е показано на клипа. Идеята е, че буталото засмуква вуздух в таккта на засмукване, след което го нагнетява, но този нагнетен виздух след такта компресия си отдава обратно енергията на буталото (като пружина). Но ако в точния момент се отворят изпускателните клапани енергията от сгъстения въздух отива в ауспуха и не се отдава обратно на буталото>коляновия вал>трансмисията>колелата.
Иначе спирането с двигателя е много полезен и ефективен навик и при леките автомобили (които нямат такава система). Плюсовете са. че пестиш гориво и жалиш спирачната ситема. Това си е техника на шофиране и много ме дразнят съвременните автомати как като се пускаш по надолнище бутат възможно най-висока предавка, лишавайки те от възможността да спираш ефективно с двигателя.

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 12 юли 2022, 18:49
от F Focus
Пак добре, че автомата остава на скорост, макар и последна, защото при старите авт. ск. кутии при отпускане на газта имах усещането, че превключва на нулева, и по нанадолнище основно си на спирачки-Форд Скорпио 2.9 бензин, 172к.с. май беше, а и други.
Каква част от съвременните авт. ск. кутии са тип-троник и можеш да си цъкаш надолу-нагоре предавките сам?

П.С. Уважаеми фенове-моля не се карайте и обиждайте в темата-мисля, че никой не е прекалил по някакъв начин.
Вижте ме докъде се докарах-баш аз да успокоявам страстите! :lol:
Наздраве! :wink:

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 13 юли 2022, 09:51
от by_cec
Дори и на старите автомати има позиции на "патерицата" ,при които се ограничава максимално възможната предавка и по този начин да се използва мотора за контролиране на скоростта.

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 13 юли 2022, 11:28
от F Focus
Имам предвид, ако си на позиция "D", а не на "1", или "2".

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 13 юли 2022, 13:32
от Ради-1
днес си тествах автопилота отново - на магистрала и спускане държи 130, на изкачване - 90. Извън града обаче на едно стръмно спускане го цъкнах на 60 и почна да вдига до 75. На следващото изкачване държеше 70 без излишни шумове
Според ръководството ми: "Travelling downhill with the
device engaged, the car speed may in-
crease more than the memorised one."
така че мнението за повреда, чийто автор така и не се обоснова, не е релевантно

И нещо важно:
When travelling with the de-
vice on, never set the gearshift
lever to neutral. :!:

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 20 юли 2022, 20:22
от Ozzie
Вчера карах дизел (не моя) с темпомат и асистент за потегляне по наклон (ако последното има някакво отношение / значение), чийто борд-компютър отчиташе и моментния разход.
При спускане, според това колко е стръмно надолнището, БК отчиташе, че се намалява моментната консумация. По едно стръмно надолнище, разхода според БК беше между 0,2 до 0,5 л./100 км. Така че и при спускане, може да се приеме, че ДВГ работи на ППХ.

P.S. Споменах за асистента за потегляне по наклон, защото се чудех, дали ECU-то не взема информация от неговите датчици (или датчик), относно градусите на спускане и изкачване, и от там да определя нужното количество гориво.

Re: Въпроси относно авто-пилота (темпомата, круиз-контрола)

Публикувано: 20 юли 2022, 22:18
от ivchotr
Е то другият вариант е да има заврян някъде жироскоп.