Страница 1 от 1
Как се затягат гайките на пр/з главини Мондео МК1/2?
Публикувано: 09 мар 2011, 09:14
от diesel1.6
Въпросът е за моето мондео 1,8 тд 98 г, но така и така се пише, да бъде и за МК1 което е преди моето.
Изглежда има разлики за комби и некомби! Комбито не се стяга зверски за задна главина, за разлика от другите.
Интересува ме процедурата според форд или според SKF. Разбирам, че се затяга много, но ставало на два пъти с охлабване за преден лагер и еднократно за заден лагер-главина.
Повреди ми се преден лагер и след като си купих нов за цели 78 лв сега искам да го монтирам според предписанията. Колата е мондео, лагерът е сдвоен радиално-аксиален с фабрично определени пренатягане или хлабина.
Не намерих къде го пише това, нямам инсталирана никаква сервизна програма, а колата е разглобена в момента и нямам търпението да ровя повече из нета.
Намерил съм това от
http://mondeoclub.ru/remont/fm1_2/dviga ... vesnoi.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; където е описана замяна на опорен лагер на полуоската и от англоезични форуми 290 Nm
Моменты затяжки соединений
Гайку болта зажима шаровой – 83 Нм
Гайки концевиков рулевых тяг – 28 Нм (повторюсь: имхо это очень мало – я тяну где-то до 40)
Гайка стойки стабилизатора – 47 Нм
Гайки крепления подвесного – 27 Нм
Гайка верхней опоры подвески – 46 Нм
Гайка ведущего вала/ступицы – 340 Нм (вряд ли у вас будет моментный ключ с таким диапазоном – тяните хорошенько)
Колёсные гайки – 85 Нм
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 11:28
от diesel1.6
Driveshaft/hub retaining nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Nm
Това пише в ръководството за експлоатация и ремонт на мондео на английски на Хайнес. Понеже няма обяснения, приемам че е еднократно затягане. 35 кг.м е ужасно много, между другото. Динамометричният ми ключ е до 22 само...
Задната главина беше нещо като 20 кг.м.
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 13:51
от nikolayri
Работил съм в сервиз в чужбина, гайките на предните колела ги затягахме с една тръба метър и половина за удължител и колкото сила имаш.
Така ни каза шефа-собственика на сервиза който съм го признал за наистина много добър авто монтьор.
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 14:02
от tropper
diesel1.6 написа:Driveshaft/hub retaining nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Nm
...
Задната главина беше нещо като 20 кг.м.
За задните пише 290 Нм в Хайнеса

...
Rear suspension (Saloon/Hatchback)
....
Hub nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
....
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 18:13
от Milcho
Мислех да не пиша, понеже не е уточнен нито модел, нито година. Но все пак ...
Mondeo 1.8TD '93-'96
програма 1
програма 2
Mondeo 1.8TD '96-'00
програма 1
програма 2

Тук първата картинка е за Mondeo 1.8 TCI Sedan, Type BAP/BFP (тоест хечбек/седан).
Втората е за Mondeo 1.8 TCI St. car , Type BNP (комби).
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 19:54
от diesel1.6
Благодаря за отговорите!
Каква е тази
"програма 2: 68 Нм"?
И "предна/задна главина 290/290 Нм (модели от 5/1998 и по-късно: лагерен възел - 68 Нм)"
Това с малкото затягане ми прилича на монтажа на задните лагер-главини, като май забележките "Est/Kmb/Brk" посочва комби моделите?
Ще поправя първия пост с уточненние за модела и годината
Re: Как се затягат гайките на пр/з главини Мондео МК1/2?
Публикувано: 09 мар 2011, 20:02
от tropper
В "Хайнес" пише за комбито:
Hub assembly-to-knuckle retaining bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Което би трябвало да поясни разликите от горе.
П.С.

Много яко - "knuckle" освен "шарнир" означава и джолан

Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 20:30
от Milcho
diesel1.6 написа:Благодаря за отговорите!
Каква е тази
"програма 2: 68 Нм"?
И "предна/задна главина 290/290 Нм (модели от 5/1998 и по-късно: лагерен възел - 68 Нм)"
Това с малкото затягане ми прилича на монтажа на задните лагер-главини, като май забележките "Est/Kmb/Brk" посочва комби моделите?
Ще поправя първия пост с уточненние за модела и годината
Просто съм дал информация от 2 различни програми.
Допълвам в горното си мнение пояснение за Mondeo 1.8TD '96-'00г.
Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 20:52
от diesel1.6
tropper написа:В "Хайнес" пише за комбито:
Hub assembly-to-knuckle retaining bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Което би трябвало да поясни разликите от горе.
П.С.

Много яко - "knuckle" освен "шарнир" означава и джолан

Това джоланското съединение ми звучи да НЕ е болта, който държи лагера или каквото е там тази лагер-главина, а болт между някое ухо на лагер главината и джолана... шарното съединение... Всъщност се светнах нещо - то на моето комби няма никакви гайки и болтове в лагера, има други разни, но те не се месят на работата на съчми и ролки. Значи при този вид главина става дума за обикновени резбови съединения (задна лагер-главина на комби)
Viper_one написа:diesel1.6 написа:Благодаря за отговорите!
Каква е тази
"програма 2: 68 Нм"?
И "предна/задна главина 290/290 Нм (модели от 5/1998 и по-късно: лагерен възел - 68 Нм)"
Това с малкото затягане ми прилича на монтажа на задните лагер-главини, като май забележките "Est/Kmb/Brk" посочва комби моделите?
Ще поправя първия пост с уточненние за модела и годината
Просто съм дал информация от 2 различни програми.
Допълвам в горното си мнение пояснение за Mondeo 1.8TD '96-'00г.
Относно казаното от колегата Viper_1 - извинявам се, но пак не схванах. Последен въпрос - тези 68 Нм, доста малка стойност, са за задна главина, нали?
А предните са до 96 - 340 Нм (34 кг.м) и след 96 250 Нм (25 кг.м).
Засега не бръмчи (главината) като карам! Бях като самолет от втората световна...

Re: Как се затягат гайките на предна и задна главина Мондео?
Публикувано: 09 мар 2011, 21:12
от Milcho
diesel1.6 написа:А предните са до 96 - 340 Нм (34 кг.м) и след 96 250 Нм (25 кг.м).
Тук май си сбъркал.
diesel1.6 написа:...
Относно казаното от колегата Viper_1 - извинявам се, но пак не схванах. Последен въпрос - тези 68 Нм, доста малка стойност, са за задна главина, нали?...
Лично аз нито съм сменял, нито съм виждал смяна на такъв лагер. Затова и не давам съвети, а просто показвам какво пише в програмата.
И така...
след консултация с шефа - "Bearing unit" е когато е лагер-главина.
Re: Как се затягат гайките на пр/з главини Мондео МК1/2?
Публикувано: 09 мар 2011, 21:18
от diesel1.6
To ще се чуе (в моята кола) ако греша...
Значи тези големите стойности са за гайката в центъра на главината, на предното колело примерно. Тя стяга лагера, който обаче си е предвиден за зверското стягане.
Re: Как се затягат гайките на пр/з главини Мондео МК1/2?
Публикувано: 09 мар 2011, 22:39
от cockyhotty
Стяга се здраво >250Нм. Лагера не е ролков конусовиден, за да го бърка моментът на стягане. Е, естествено гледаш да не спукаш гайката от стягане. Нещо в Хайнеса са пропуснали за отзад с колко се стяга при комби варианта, за седана дават 290 Нм. За отпред пише 340 Нм.

Re: Как се затягат гайките на пр/з главини Мондео МК1/2?
Публикувано: 09 мар 2011, 23:10
от diesel1.6
Лагерът е точно "конусовиден", по-технически казано е радиално аксиален сдвоен. Изключително важно е колко му е предварителното натягане/хлабината (хлабината може да е с отрицателен знак = натягане). Тя е заводски определена от взаимного положение на двете вътрешни черупки и пътеките на съчмите.
При стягане така много хлабината се променя в порядъка на единици микрони. Това е съвсем малко, но като е толкова точен лагер се опасявам да не стане много. Щом на едното мондео дават 340, а на другото 250 има нещо важно в това. Може да е извън лагера това нещо - примерно в гайката. Явно се затяга с 25 кг.м, което ме урежда - и аз толкова разбрах.
За комбито не е пропуснато - там няма какво да се стяга просто. Главината е сглобена в завода и само се слага на носача. Дадена е силата на затягане на закрепващите я болтове.
Това е мое мнение, след четене на хайнес книжка и чудене цял ден. Някой да не си потроши колата заради мене, проверявайте всичко!