Свещи

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
Потребителски аватар
ewgeny
потребител
потребител
Мнения: 1639
Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
Местоположение: Варна (... и няма гараж)
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от ewgeny » 02 дек 2008, 16:38

Провери дали кабелите са добре поставени. За по-сигурно ги вади, и пак ги слагай добре да легнат. Дистрибуторната капачка да не е спукана или палеца?
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!

to4ilar4eto
потребител
потребител
Мнения: 19
Регистриран: 05 авг 2008, 20:10
Модел на автомобила: ФОРД КА
Местоположение: СОФИЯ
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от to4ilar4eto » 02 дек 2008, 18:45

Трол написа:с колко бобини ти е колата? да не би на 1и3ти цилиндър да си с една бобина, а на 2 и 5 с друга? тогава отговора мисля,че е ясен :)
Това мисля,че се отнася за мен:)
Не, аз съм с електронен модул с двойна бобина, а свързването е както следяа:
(1-4, 2-3) и не мога да разбера причината и това си е!
щом работят и двете бобини, значи и трабва да работят и всички цилиндри,логика!
но просто изскрата, да вземем едната бобина, на единият цилиндър пуска силна изскра а на другия почти не пуска и тук си задавам въпроса, ЩО Е ТО?
не са и кабелите щото и тях съм проверил :(
пеосто дигам ръце >:D<:
а и си разбирам от електро-техника не съм чак толкова неграмотен :roll:
Последна промяна от pepy1 на 04 дек 2008, 21:25, променено общо 1 път.
Причина: използвай бутона за редакция на мнението

Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от tankovbg » 04 дек 2008, 16:26

Тук прилагам една схема на прословутите високоволтови бобини и проблемите свързани с тях
Shema.jpg
В дясната страна на схемата (на немски) е дадено принципното устройство на тези бобини, вижда се че високоволтовите кабели към свещите взимат тока от двата края на бобините съответно за 1-4 и 2-3 цилиндри. Високоволтовите бобини са от много тънък проводник и голям брой намотки. Токовата верига както виждате се затваря от бобината през едната свещ, длугата свещ и съответно маса.
Не можете да си обясните как така бобина например за 1-4 цилиндър е обща, пък на единия има нормална искра, на другия слаба.
Обяснението е просто, прекъсване на единия край на бобината. Поради това, че напрежението е високо (до 30000 волта) то там където е прекъснала бобината все пак преминава (прескача) някъкъв ток но значително по слаб, там се образува нагар с известна проводимост, но искрата на тази свещ е "хилава", докато другата е добре (макар и с леко занижени параметри, защото тока е изчислен оптимално при две работещи свещи).
Проверката става с дигитален оммер, ако например 2-3 работи нормално замерете съпротивлението там в гнездата, след това замерете другите две гнезда 1-4. При изрядни бобини разликата е незначителна, иначе прекъснатата ще дава много по високо съпротивление може от порядъка на Мегаоми.

Edinuser
Потребител
Потребител
Мнения: 774
Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Edinuser » 04 дек 2008, 22:26

Напрежението на тези бобини го дават номинално около 45 000V.
Токът през свещите на този тип бобини тече по следната верига:

високоволтов извод на бобината за свещ 1 -> кабел за свещ 1 -> свещ 1 -> амуниевата глава на двигателя (която е свързана на маса, но това в случая няма значение) -> свещ 4 -> кабел за свещ 4 -> високоволтов извод на бобината за свещ 4. (за свещи 2-3 е аналогично)

Ако някой от кабелите е кофти може да прехвърля искра от него към маса ... и по този начин съответната свещ да има слаба искра а другата да е ОК. Или пък на съответния високоволтов извод на бобината клемата да е замърсена/навлажнена и от там да се получава утечка към маса.

На всички високоволтови изводи на бобината трябва да има безкрайно съпротивление спрямо маса!

Ако някой желае мога да го обясня подробно със схема какво и защо се получава.

Потребителски аватар
Трол
потребител
потребител
Мнения: 408
Регистриран: 23 апр 2005, 20:08
Модел на автомобила: беше '94 Escort Ghia 1.8 16V
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Трол » 04 дек 2008, 23:59

ааа я дайте някаква по-читава схема,че нещо май не разбрах.
защо тока не тече от бобината към маса?
защо ако тока за 1 и 4 цилиндър трябва да минава по един и същ път само,че в разлиана посока веднж е слаб, а после не? ако схемата е както казвате и извадим кабела на 1 цилиндър колата ще работи на два цилиндъра? аз не съм виждал такъв случай, не че Форд не са способни на това, просто ми стана интересно.
човека казва,че кабелите му са наред???
"It's a triumph of handling over power!"
Изображение

Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от tankovbg » 05 дек 2008, 10:10

Поне на Фиеста високото напрежение е около 30000 волта. За да си изясните процесите по създаването на това напрежение е необходимо да се знае следното:
Първичните намотки (бобини) съответно за 1-4 и 2-3 свещи са изпълнени с дебел проводник и около 100 намотки. Те и високоволтовите (изпълнени с тънък проводник и голям брой намотки) са навити върху желязна сърцевина с висока магнитна проницаемост и са много добре изолирани една от друга. Да вземем за пример процеса на запалване за 1-4 цилиндър, електронния модул управляващ тока през първичните бобини подава напрежение, през бобините протича голям ток, който създава мощно магнитно поле около желязната сърцевина, когато трябва да настъпи процеса на възпламеняване на горивната смес, електронния модул прекъсва тока през първичната бобина. Това предизвиква рязко "свиване" на магнитното поле, който процес индуктира във високоволтовата бобина напрежение с голяма стойност, т.е. бобините изпадат в затихващ "резонанс" тока през тях многократно променя посоката си, но за съвсем кратко време. Естествено този ток във високоволтовата бобина ще "протече" към маса само тогава когато е налице електрическа връзка, в случая това е междуелектродното разстояние на свеща. Не е вярно твърдението, че ако едната свещ дефектира или се откачи кабела и, другата няма да работи. Двигателя си работи на 3 цилиндъра и всеки може да се увери в това. Поне на Фиестата съм го пробвал. Единствено условие е да не се допира високоволтовия кабел директно към маса.
Ето защо конструкторите са направили изводи от двата края на високоволтовата бобина към съответната свещ, ако в единия край прекъсне, то можем да се доберем до сервиз на 3 цилиндъра.
Това е моето мнение, ако греша моля корегирайте ме с аргументи.

Потребителски аватар
Трол
потребител
потребител
Мнения: 408
Регистриран: 23 апр 2005, 20:08
Модел на автомобила: беше '94 Escort Ghia 1.8 16V
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Трол » 05 дек 2008, 10:29

А! Именно. :)
Колегата ме озадачи с това:
високоволтов извод на бобината за свещ 1 -> кабел за свещ 1 -> свещ 1 -> амуниевата глава на двигателя (която е свързана на маса, но това в случая няма значение) -> свещ 4 -> кабел за свещ 4 -> високоволтов извод на бобината за свещ 4.

Относно:
Ето защо конструкторите са направили изводи от двата края на високоволтовата бобина към съответната свещ, ако в единия край прекъсне, то можем да се доберем до сервиз на 3 цилиндъра.

Не знам точно на КА как е, но мисля,че просто това е 1 бобина с 2 изхода и дава искра на 2 свещи едновременно (макар едната да няма нужда). Няма нищо хитро в това :)
"It's a triumph of handling over power!"
Изображение

Edinuser
Потребител
Потребител
Мнения: 774
Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Edinuser » 05 дек 2008, 20:14

Учил съм "Електронна техника и микроелектроника" 5 години във ВТУ "Русе". В момента се занимавам с проектиране на системи доста по-сложни от едно ЕКУ за автомобил.

Така че не ви пиша на наизус неща, щом го казвам значи е така.
Бобината подава искра едновременно на два цилиндъра - когато си мислите че работи на 3 при откачена свещ- всъщност работи пълноценно само на 2 !
Защо е така - ако погледнете на схемата ( а и ако прочетете в хайнес-а ) ще видите - тази бобина няма връзка от високоволтовите намотки към маса! За да протече ток трябва напрежение между два полюса - тук полюсите не са между високоволтов извод и маса а между 1-4 и 2-3 свещи/цилиндри.

Не знам колко от вас си спомнят в 8-клас едно време по физика се учеше за "Румкфорова спирала" (какво ли ви учат днес в училище).Когато се свали едната свещ се получава подобен ефект - незатворен магнитопровод ( сърцевина на бобината) малко навивки на първичната и много на вторичната намотка, при рязко прекъсване на тока - в крайна сметка напрежението няма да се ограничи 30-45 000V а ще нараства ДОКАТО ПРОБИЕ между кабела на откачената свещ и маса, при което на другата свещ ще има искра - но не с необходимата енергия и не в правилният момент! За това изглежда че ДВГ работи на 3 цилиндъра.

Това е особеност на този вид бобини и системи на запалване.
Самите кабели към свещите имат определено съпротивление ( за намаляване на радиосмущенията и др. цели) , то не влошава много искрата, но е важно за правилната работа на системата на запалване.

Знам че е малко объркващо, но просто ми вярвайте.
Който не ми вярва - да премери доказано здрава бобина между високоволтовия извод и средният извод на куплунга към ЕКУ - който реално е свързан на маса и ще види че съпротивлението е безкрайно голямо - т.е. няма връзка ! И следователно не може да протече ток при нормална работа на системата за запалване.
Тока през свещите тече така като съм го написал.
При системите с дистрибуторна капачка нещата са други.

Предимството спрямо системата с дистрибуторна капачка е липсата на механично управление и управлявано по електронен път предварение, надеждна искра = по-добра надежност на работа.

Предимството спрямо електронни системи с отделен ключ за всяка свещ - използване на само два електронни ключа (транзистора за управление) които не бяха евтини ( а и сега не са) - два пъти по-малко намотки ( по една за два цилиндъра а не по една за всеки). И отново по-висока надежност.

Причината за тази реализация е икономия, себестойност и надежност.

GalinBelos
потребител
потребител
Мнения: 161
Регистриран: 02 авг 2007, 22:41
Модел на автомобила: Mondeo 1.8/115 АГУ/хетчбек 1994
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от GalinBelos » 05 дек 2008, 21:44

Мисля , че разковничето на задачата е съвсем другаде .Бях чел някъде (сега не мога да я намеря темата но съм сигурен в това), че при Зетек мотора искра се подава освен в работният такт също така и в момента на изхвърляне на отработените газове като причината беше нещо с екологията свързано и доизгаряне на някакви съставки.И като се има предвид че реда на работа на цилиндрите е 1-3-4-2 всичко си едва на мястото.Ако 1-ви цилиндър е в работен такт то 4-ти е в изхвърляне на отработените газове.Или имаме искра и на двете свещи.Ако извадим единият кабел на един от цилиндрите би тябвало да има смущение и в работата на другият .Не съм сигурен как точно ще се държи двигателя трябва да се пробва на практика. Предполагам ,че двигателя ще работи ту на два ту на три цилиндъра.
Трябва да направя едно доуточнение с формата и продиължителноста на импулса в първичната намотка можеби може да се влияе в известна степен на искрата в единия или другия цилиндър от двойката но твърдо искри има и в двата цилиндъра. Това според мен .

to4ilar4eto
потребител
потребител
Мнения: 19
Регистриран: 05 авг 2008, 20:10
Модел на автомобила: ФОРД КА
Местоположение: СОФИЯ
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от to4ilar4eto » 10 дек 2008, 23:39

явно от всичко прочетено до тука разбрах че проблема наистина е в елекронният модул които разбирасе трябва да се смени

жалко че са го капсоловали и не може да се барне нищо

И ВИ БЛАГОДАРЯ! _friends_
tankovbg написа:Тук прилагам една схема на прословутите високоволтови бобини и проблемите свързани с тях
Shema.jpg
В дясната страна на схемата (на немски) е дадено принципното устройство на тези бобини, вижда се че високоволтовите кабели към свещите взимат тока от двата края на бобините съответно за 1-4 и 2-3 цилиндри. Високоволтовите бобини са от много тънък проводник и голям брой намотки. Токовата верига както виждате се затваря от бобината през едната свещ, длугата свещ и съответно маса.
Не можете да си обясните как така бобина например за 1-4 цилиндър е обща, пък на единия има нормална искра, на другия слаба.
Обяснението е просто, прекъсване на единия край на бобината. Поради това, че напрежението е високо (до 30000 волта) то там където е прекъснала бобината все пак преминава (прескача) някъкъв ток но значително по слаб, там се образува нагар с известна проводимост, но искрата на тази свещ е "хилава", докато другата е добре (макар и с леко занижени параметри, защото тока е изчислен оптимално при две работещи свещи).
Проверката става с дигитален оммер, ако например 2-3 работи нормално замерете съпротивлението там в гнездата, след това замерете другите две гнезда 1-4. При изрядни бобини разликата е незначителна, иначе прекъснатата ще дава много по високо съпротивление може от порядъка на Мегаоми.
схемата я разбрах съвсем точно защото и аз съм учил малко електроника
и имам един въпрос към теб.
тоест 2
не мислиш ли че щом единият извод на бобината е прекъснал това ще се отрази въопще на общата изкра и на двата цилинъра?
а и при мен трабва да са прекъснали и двете бобини според свързването защото на 1 и на 3 ти изскрата е слаба, което е малко вероятно да се случи?
според мен и схемата е носмално на изброените цилиндри да има изскра с по макак капацитет но при мен уви направо почти се губи!

БЛАГОДАРЯ ВИ

Потребителски аватар
Трол
потребител
потребител
Мнения: 408
Регистриран: 23 апр 2005, 20:08
Модел на автомобила: беше '94 Escort Ghia 1.8 16V
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Трол » 11 дек 2008, 09:54

странно, изглежда,че само в ТУ Пловдив ни учат, че тока в един възел може да тръгне по 2 и повече пътя, единия от които логично е към масата :-/:
Първи закон на Кирхоф?
Потенцял от 30КV м-у маса и високото на бобината ми се струва добра причина тока да тръгне И към масата ако не и в огромната си част към нея.
Бобината няма връзка с маса, освен през разстоянието между електродите на свещта, и това кара тока да прескача от там за да отиде към място с по-нисък потенцял и...ТАДАААА! ИСКРА!
вече ако бобинат ае така направена,че другия край на намотката да е към другата свещ, да част от тока ще тръгне и натам, но...Кирхоф бил казал, че той може да се разделя на няколко потока.
"It's a triumph of handling over power!"
Изображение

Потребителски аватар
tankovbg
потребител
потребител
Мнения: 707
Регистриран: 23 фев 2008, 16:14
Модел на автомобила: Fiesta Techno 1.25 Zetec 16 V, юли 1998
Местоположение: Varna
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от tankovbg » 11 дек 2008, 12:08

Да съжденията на Трол са точни, нека правим разлика между напрежение и ток, във високоволтовата бобина се индуктира напрежение независимо дали има връзка с друг по нисък потенциал (в случая маса), това напрежение съществува в крайщата на бобината и само когато е налице връзка (в случая разстояние) към другия потенциал ще протече ток. Създадена от магнитното поле, електрическата енергия не се губи, а се трасформира в друг вид енергия на искрата - топлинна.
Да вземем природата, при буря в атмосферата се натрупва статично електричество, когато напрежението нарастне достатъчно настъпва електрическия пробив наречен мълния, тогава протича ток към по ниския потенциал (земята или друга точка в атмосферата). Там не съществува друга връзка с точката на по ниския потенциал, освен тази на разряда.
Същото е и с високоволтовата бобина, но там напрежението не е статично.
Ето защо считам, че токът за всяка свещ не зависи от това дали е налице другата свещ, освен ако във веригата на другата свещ не е налице връзка с по висока проводимост и токът не протече през тази верига. Токът винаги "търси" верига с най висока проводимост за да протече. Да, токът може да протече по безброй паралелни вериги, но ще протече с различна стойност в зависимост от съпротивлението (проводимоста) на веригата.
Може да се направи експеримент с една свещ, ако някой има изваден блока с бобините.
Има и друг експеримент който на мнозина се е случвал, ако докоснем по някъкъв начин гнездото на бобината ще ни разстърси тока, който протича през нас независимо, че не сме допряни до масата на автомобила, просто сме точка с по нисък потенциал.
За това писах, че конструктивно токът за всяка свещ се взима от противоположните краища на бобината, ако единият край прекъсне другият си работи.

cocoff
потребител
потребител
Мнения: 1543
Регистриран: 17 окт 2006, 18:30
Модел на автомобила: Fiesta 1.25 Zetec 16V
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от cocoff » 11 дек 2008, 14:11

Не е ли възможно проблемът да идва от скапани инжектори?
Чувал съм, че качеството на сместа в цилиндъра влияе върху на качеството на искрата.
Във форума всеки носи радост. Един на влизане, друг на излизане...

Edinuser
Потребител
Потребител
Мнения: 774
Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Edinuser » 13 дек 2008, 23:36

Изрових в нет-а едно файлче озаглавено "DIS info and diagrams.pdf"
ама е е 1Мб и не помня от къде го свалих.
В него е описано как работи управлението на двигателя - и там има описан и този тип бобини с картинки и обяснение как работи. Само че е на английски !
Който желае може да му го изпратя.

Edinuser
Потребител
Потребител
Мнения: 774
Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Edinuser » 17 дек 2008, 23:04

До всички колеги които ми писаха ЛС - ще ви пратя файла утре (17.12.08), бях малко командировки насам-натам и за това не съм ви го изпратил до сега.

Потребителски аватар
Трол
потребител
потребител
Мнения: 408
Регистриран: 23 апр 2005, 20:08
Модел на автомобила: беше '94 Escort Ghia 1.8 16V
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Трол » 17 дек 2008, 23:34

EDIS е. Има доста схеми показани.
П.С. написаното по-горе от мен твърдя,че все пак важи :)
"It's a triumph of handling over power!"
Изображение

Edinuser
Потребител
Потребител
Мнения: 774
Регистриран: 05 авг 2007, 16:35
Модел на автомобила: Ford Mondeo Ghia 2.0i 16v 93г.
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Свещи

Мнение от Edinuser » 18 дек 2008, 12:29

Това е една страница от файла - примера е за 6 цилиндров двигател, но и за 4 цилиндъра е същото.
sveshti2.jpg

Отговори

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 39 госта