Ксенон - "xenon в подробности или по-надълбоко"

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Ксенон - "xenon в подробности или по-надълбоко"

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:15

Какво е Ксенонова система?

Зад термина HID (или популярно наричан ксенон), всъщност се крие добре познатата ни технология за осветяване с помощта на газоразрядни лампи. В една ксенонова крушка има смес от газ Ксенон и метални соли. При протичане на електронния поток между молибденовите катод и анод тази смес почва да отделя светлина.

Компоненти на ксеноновата система

Крушка
Ксеноновите крушки могат да бъдат поставяни във всякакъв вид автомобили, както на тези със стандартните фарове H1, H3, H4 и H7, така и на северно-американските модели 9004, 9005, 9006, 9007. С цветови температури от 4200К до 12000К предлагайки широк спектър от цветове, могат да се задоволят разнообразните нужди и интереси. Също така има и крушки за серийно вгражданите комплекти в по-новите автомобили (производство след 2003) от типа D2S D2C и D2R.
Прикачени файлове
d2x.jpg
xenon_bulb.jpg
Последна промяна от cossy на 09 апр 2006, 23:50, променено общо 3 пъти.
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:17

Диаграма на съотношението Осветеност - Цветова температура

От тaзи диаграма можете да видите че ксеноновите крушки с цветова гама 4200К произвеждат най-много светлина (3200Lm) и то почти 3 пъти повече от стандартна халогенна крушка (1200Lm).
Цвета на светлината от ксеноновата крушка е много близък до този на слънчевата светлина и не оказва никакъв стрес или вреда върху човешкото око. Видимостта нощем се увеличава драстично позволявайки на шофьора да вижда далеч напред и с значително по голяма яснота. Това намалява умората при продължително пътуване и позволява на шофьора да вижда пътната настилка даже и в лошо време, съчетано с повишена безопасност при шофиране. Половината от нощните пътно-транспортни произшествия се дължат на неподходящите светлинни системи а и да не забравяме че възрастните шофьори имат нужда от 10 пъти повече светлина от младите.
Прикачени файлове
Lm_K.jpg
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:19

Диаграма на жизнения цикъл на ксенонова крушка

Живота на халогенна крушка е 400 часа. Живота на ксеноновата крушка е 5 пъти повече - 2000 часа. Като силата на произвежданата светлина се запазва през почти целия живот на крушката.

Сравнена с съществуващите халогенни лампи, които излъчват светлина чрез нагреваема жичка от 12 волта, ксеноновите системи няма нужда от такава жичка, която често изгаря.
Прикачени файлове
lifetime.jpg
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:20

Диаграма на осветеността на ксенонова крушка спрямо халогенна

На тази диаграма можете да видите полето което се осветява от ксенонова и халогенна крушка. Зоните със силна осветеност и големината на зоните осветени извън пътното платно.
Прикачени файлове
hid_halogen.jpg
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:23

Баласт

Баласта е електронния модул който управлява ксеноновата система. Той контролира стартера и след запалването на крушката е отговорен за подаването на енергия към нея. Също така баласта следи за спадове и пикове в напрежението на автомобилната елвктрическа система и при нужда изключва ксеноновите крушки за да ги предпази от изгаряне или повреда.Баласта отговаря също за рестартиране на ксеноновата система ако сте се опитали 5-6 пъти да включите и изключите светлините без да изчакате необходимото време за загряване на ксеноновата крушка (от 3 до 8 секунди в зависимост от околната температура и преди колко време е била използвана) и фаровете са спрели да светят. Той е водо и прахо устойчив и има защита от вибрации, но все пак не експериментирайте да го подлагате на пряко влияние на вода и мръсотия. Работния му диапазон е от 9V до 18V. И само 35W са необходими за работата на цялата система. Може да работи от -40°C до +105°C. Той отговаря на европейския сертификат E11. Използва се при монтажа на ксенонови системи както в автомобили така и в камиони, мотори и велосипеди.
Прикачени файлове
ballast.jpg
Баласт
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:24

Стартер

Стартера е транформатор който преобразува тока от баласта от 85V на 20000V необходим за първоначалното запалване на ксеноновата крушка. В този момент консумирания ток от системата (12V) достига пик от 16-20A. Поради тази причина е преопръчително монтирането в ксеноновата система на релета ако такива не съществуват в системата за къси и/или дълги светлини в автомобила. В някои модели е вграден в баласта. В някои е извън него. Причините за вграждането му в баласта са основно за спестяване на място при моделите за мотори и велосипеди. Но също така и за разделяне на елементите с високо напрежение далече от електронния контролен модул с цел по стабилна работа на баласта. След запалването на ксеноновата крушка, баласта изключва стартера и започва да подава напрежение 85V необходимо за постоянната работа на ксеноновата система (35W - 2.9А).
Прикачени файлове
ignitor.jpg
Стартер
ignitor.jpg (10.14 KБ) Видяна 27750 пъти
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:30

Цветови температури
Прикачени файлове
8000range.jpg
Ксенонова 8 000к
6000range.jpg
Ксенонова 6 000к
4300range.jpg
Ксенонова 4 300к
halogenrange.jpg
Халогенна крушка
Изображение

Потребителски аватар
cossy
потребител
потребител
Мнения: 4564
Регистриран: 22 яну 2005, 22:20
Модел на автомобила: Ескорт 1.6 -> 2.0 16V
Status: Извън линия

Мнение от cossy » 09 апр 2006, 22:38

Въпроси и съвети:

Какво да направя, за да удължа живота на моите ксенонови крушки?
1. Не пипайте крушките, освен в основата им. Това означава да не пипате стъклото на крушките. Ако ги докоснете по случайност, използвайте памук, напоен със спирт, за да изчистите мазнините от кожата много внимателно.
2. Не включвайте двигателя, ако преди това са запалени ксенонвите фарове.
3. Не изключвайте двигателя преди да сте изгасили ксеноновите фарове.
4. Не излагайте баластите на ксеноновата система на прекомерна влага/влажност дори и да са водоустойчиви до известна степен.
5. Не оставяйте ксеноновите фарове включени, когато автомобилът не е в движение, а е с включен двигател. Така прегряват.
6. Не ги включвайте и изключвайте непрекъснато (неприсветвайте постоянно с тях), защото това уврежда крушките.
7. Проверете целия фар много внимателно, за да се уверите, че уплътненията са здрави. Уверете се, че няма натрупване на влага в кутията на фара.

Инсталирах си ксенонова система. При -10°C фаровете ми не искат да работят.
Най-вероятно притежавате "оригинални" Hella ксенонова система произведена по долното поречие на Хуан-Хъ :). Сега сериозно по въпроса: За жалост вашата система е с вградени стартери в баластите и в студените зимни дни не могат да запалят поради по-ниските технически параметри на този тип системи. Колкото е по-ниска околната температура, толкова по-голям стартов ток е необходим на ксеноновата система да запали. За жалост не можем да ви помогнем. Смяната на крушките (както смятат повечето хора) няма да реши проблема ви. Не искаме да коментираме или сравняваме качеството на които и да било други системи с нашите. Смятаме че нашите потребители могат да направят това сами.

Какво е Кандела (CANDELA - cd)?
Международна единица за светлинна яркост. Терминът се използва от ранните години на осветлението, когато стандартна свещ с определена големина и изработка се е използвала за база за сравнение с яркостта на други светлинни източници. Тази единица се използва за измерване на фаровете. Нормално по-голямата стойност отговаря на по-ярка светлина.

Какво е Лумен (LUMEN - lm)?
Международна единица за светлиннен поток (количество на светлината). Например, свещта произвежда 12 лумена, а стандартната 60-ватова лампа с нажежаема жичка произвежда 830 лумена. По-голямата стойност отговаря на по-ярка светлина.

Какво е Келвин (KELVIN - k)?
Основна единица за термодинамична температура (цветна температура), използвана за измерване на белотата на светлинния поток. По-високата стойност отговаря на по–синкав (лилав) цвят.

Какво е ксенонова крушка?
Стъклена капсула съдържаща смес от ксенонов газ и живачно-халоидната сол. Високото напрежение между двата молибденови електрода в газовия мехур предизвиква ксеноновия газ и живачните халогенидни соли да преминат в плазмено състояние. При който процес се отделя ярка светлина и топлина

Какво е Стартер (запалител)?
Това е електронен усилвател които получава ток от баласта и повдига напрежението за да запали високоволтова дъга(±20,000V) в газовия мехур. Това поражда плазмен газо-разряд вътре в газовия мехур от доставените високоволтови импулси на електродите.

Какво е Баласт?
Eлектронния контролен модул който се използва за създаване и поддържане на високоволтовата дъга и да стабилизира захранващото напрежение към крушката и стартера през целия работен цикъл.

Какво е Ксенон (Xe)?
Химичен елемент, благороден газ.
Пореден номер 54.
Атомно тегло 131.30.
Температура на топене -111.9°C.
Температура на кипене -108.1°C.

Какво е Живак (Hg)?
Химичен елемент - метал, единствения течен метал при стайна температура.
Пореден номер 80
Атомно тегло 200.59.
Температура на топене -38.87°C.
Температура на кипене 356.58°C.

Какво е живачно-халоидна сол?
Съединения на Живака (Hg) с елементи от групата на халогенидите (Флуор(Fl), Хлор(Ch), Бром(Br), Йод(J)).

Какво е HID?
HID = High Intensity Discharge Lamp = Високо-интензивна газоразрядна лапма
HID е система която произвежда светлина от ксенонов газ и живачни халогенидни соли поставени в светлинно-лъчева тръба. Електроните в тази светлинно-лъчева тръба се сблъскват с металните атоми под напрежението на 20000 волта генерирани от управляващата система (балласт) за да произведат светлина.

П.П. Взето от сайта на xenon
П.П.2 Нарочно така съм разделил темата, защото не могат да се добавят коментари между прикачените снимки (слага ги всички накуп в долната част на съобщението), затова моля не се заяждайте и без *00118*
Изображение

Заключена

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 25 госта