Pyrhel написа:Да приемем, че съм избягал от часовете по физика
... И не мога да прочета какво пише в бг.уикипедиа.орг
Та к'во викаш е различното между светлината от крушка с жица и такъва с газов контейнер?
Говориш тука за някакви вълни във
видимия спектър. И? Така и не мога да разбера за каква друга разлика говориш. 'Ко не те мързи, напиши разликите като
Та и ние да разберем поуката.
Чиърз.
Там е работата, че няма нищо различно. Светлината си е светлина, и дали е синя, червена или бозава, не е различен
вид, а с различна дължина
Източниците са различни. Интензитета на светлинния поток, генериран от ксеноновата лампа е в пъти по-голям от интензитета на халогенна лампа.
Проблемът идва от там, че фаровете за първоначално вграждане в автомобилите минават през серия тестове, за да получат съответния сертификат, гарантиращ, че фаровете покриват определени норми. Общо взето нормите казват, че фарът трябва да осветя определена зона от пътя (с някаква дължина и някаква широчина), като тази зона има доста сложна форма, освен това интензитета на потока извън тази зона в определени точки не трябва да надвишава определени стойности. Първото условие трабва да бъде покрито, за да може фарът да изпълнява своите основни функции, а второто условие за да се гарантира, че фарът няма да заслепява околните автомобили. И тези фарове са тествани с определен тип лампа. "Нормалните" фарове с "нормална" халогенна лампа със съответната мощност. Има стандарти, които казват всяка една лампа със съответна мощност какъв светлинен поток генерира.
Какво се получава, когато на нормален фар сложим лампа, генерираща светлинен поток с по-голям интензитет?
-променят се "размерите на осветяваната зона" (всеки се радва, че на пътя е като през деня, но за автомобилите, които са отпред усещането е, че задния автомобил е с нерегулирани фарове и не спазва дистанция.)
-променя се осветеността на пространството, което е извън осветяваната зона. Ефекта отново е заслепяване на другите автомобили.
Ако вземем да разсъждаваме за правилното регулиране на фаровете, отново ще отидем у дерето
Стендовете, които адашът е показал са прости уреди, които дават визуална представа за зоната на осветеност, като се разчита на това, че фарът е със стандартната за него лампа. Тези стендове не дават представа за осветеността на точките от пространството в АБСОЛЮТНА единица ЛУКС ( lx ). Ако стандарта казва, че в точка Х от пространството осветеността е примерно 10lx, и това условие е изпълнено, когато на фарът е монтирана "нормална" лампа, то ако на същия фар монтираме ксенонова осветеността ще бъде примерно 20lx - следователно заслепяваме. Ако успеем да регулираме фарът така, че в точка Х осветеността да е 10lx (съвсем условно), то зоната на осветеност няма да има нищо общо със стандартната - ще забием фаровете да светят 10м пред нас, и нищо няма да виждаме.
За да може фарът да покрие изискванията се налага ползването на оптични системи, системи за почистване на фара, както и за динамично регулиране височината му.
- оптична система - за изпълнение на условията за размери и форма на осветявани и неосветявани зони.
- система за почистване - при замърсяване стъклото на фара, същото започва да разсейва светлината по друг начин и се променя осветеността на уловната точка Х
- система за динамично регулиране наклона на светлинния поток - като горните две
Тези неща са описани в регулацията, касаеща източници на светлина, генериращи светлинен поток над някаква стойност. Същата регулация се отнася и за по-мощните халогенни лампи.
Никой не може да забрани производството и продажбата на ксенонови лампи за вграждане в нормален фар, както и на по-мощни халогенни лампи. Не е забранено на комбайна, трактора или състезателната кола (все МПС, които не се движат при нормални условия по "нормалните" пътища) всеки да монтира каквото си иска.