ще ми се потенциометър на парното да си туря

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
Потребителски аватар
jack71
потребител
потребител
Мнения: 887
Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

ще ми се потенциометър на парното да си туря

Мнение от jack71 » 05 окт 2005, 15:34

да не е със степени 1-2-3 а с потенциометърче. та купих си едно свързах кабелчетата и то зе че изгоря. купих си по-голямо. пак изгоря. питах продавачите какво ми трябва те се изсмяха и ми показаха един тукмак 10см на 10см :shock: . трябвало някаква схемичка допълнителна да се направи за да не горят. та някой има ли идея от къде мога да си изтегля такава схемичка или мога с някакъв друг потенциометър да пробвам...

Потребителски аватар
S@sel@
потребител
потребител
Мнения: 597
Регистриран: 28 яну 2005, 23:39
Модел на автомобила: ex.Фиеста 1.1 mi `94 / ex.Фокус 1.8 115к.с.
Местоположение: deep in Colorado mountains
Status: Извън линия

Мнение от S@sel@ » 05 окт 2005, 17:26

http://mladkonstruktor.bg/" onclick="window.open(this.href);return false; има терморегулатор с "меко" регулиране... абе разгледай схемите, може и нещо друго да откриеш
виж и на: http://www.dobrikit.dir.bg/
БОГ създаде хората, COLT ги направи равни!

Потребителски аватар
jack71
потребител
потребител
Мнения: 887
Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Мнение от jack71 » 05 окт 2005, 17:47

мерси за инфото

Потребителски аватар
Brock
потребител
потребител
Мнения: 2226
Регистриран: 15 фев 2005, 11:49
Модел на автомобила: Mondeo 1.6 16V - 94г. - комби АГУ
Местоположение: София, Гео Милев
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от Brock » 06 окт 2005, 10:01

Без да те отчайвам, но тези неща на по-горе дадените сайтове НЕ стават. Това са 12 волта и при тях ампеража е много по-голям отколкото на 220 волта. Единственият ти вариант за плавно регулиране на оборотите на вентилатора е да си вземеш такъв потенциометър от кола /незнам какъв модел и дали въобще има/


:twisted:

Потребителски аватар
eclipse
потребител
потребител
Мнения: 21
Регистриран: 10 сеп 2005, 20:33
Модел на автомобила: Escort '96, Zetec 16V 1.8L
Местоположение: Крумовград
Контакти:
Status: Извън линия

Re: ще ми се потенциометър на парното да си туря

Мнение от eclipse » 07 окт 2005, 01:57

jack71 написа:да не е със степени 1-2-3 а с потенциометърче...
Като прочетох за тия мераци преди два дни ми се щеше да ти предложа да не се блъскаш напразно... но все пак няма невъзможни неща по-скоро трудно достижими... имаш общо взето 2 варианта...

1. Намираш не знам как и откъде ако изобщо намериш подходящ потенциометър жичен (като реостат) само такъв може да понесе големия ток който ще консумира електродвигателя и вероятно размера му ще бъде наистина 10/10 см, все пак нямам представа каква е консумацията на моторчето а и опитно трябва да се установи какво трябва да е съпротивлението на "реостатчето" за да можеш в началната позиция да получиш почти нулеви обороти.. ако съпротивлението е по-голямо от необходимото моторчето ще започне да се развърта примерно някъде към средното положение на потенциометъра, а може и изобщо да не завърти... като цяло в случая говорим за стойности от няколко Ома до няколко десетки Ома... ако съпротивлението е по-малко тогава може да не достигнеш достатъчно ниски обороти каквито желаеш...
...и като цяло при този вариант вероятността този жичен потенциометър да започне да грее като реотан на печка е твърде голям ако не е съобразен с големината на тока който ще преминава през него... както казах нямам идея каква е консумацията на електродвигателя на вентилатора на парното...

2. Електронна схема базирана на ШИМ (широчинно импулсен модулатор) с достатъчно мощен транзистор като изходно стъпало и опитен човек занимаващ се с електроника който да ти пригоди нещо за този конкретен случай... примерно схема за плавно превключване от дълги на къси светлини http://www.shema.ru/cgi-bin/rshema.pl?n ... -vkl.shtml която работи на подобен принцип може да се преработи в нещо подобно за плавно управление на оборотите на постояннотоков електродвигател... или първата схема от http://www.shema.ru/cgi-bin/rshema.pl?n ... _555.shtml като на изхода и се добави мощен транзистор като регулиращ елемент... и др. подобни където имаш генератор с постоянна честота и променлив коефициент на запълване на импулсите са най-подходящи за този случай... а готова схемичка конкретно за такова нещо просто не ми е попадала през последните години...

Потребителски аватар
jack71
потребител
потребител
Мнения: 887
Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Мнение от jack71 » 07 окт 2005, 16:01

Заболя ме главата....
1во виждал съм коли потенциометър (Zafira) обаче надали по-старите коли по моргите имат такава екстра. и то да има някоя надали е само потенциометъра а има няйде си на майната си някаква платка със сигурност.
2ро сигурен ли си че не става с тази платка която има на "млад конструктор". вече накупих част от елементите, търся и останалите ама да си губя ли времето да ги търся и да правя... а от това с фаровете нищо не му разбирам...
няма ли някаква по-точна схемичка, някой да каже "ей това ти трябва"??

Потребителски аватар
eclipse
потребител
потребител
Мнения: 21
Регистриран: 10 сеп 2005, 20:33
Модел на автомобила: Escort '96, Zetec 16V 1.8L
Местоположение: Крумовград
Контакти:
Status: Извън линия

Мнение от eclipse » 07 окт 2005, 17:54

Ех...

С тази схема от "Млад конструктор" НИЩО НЯМА ДА СЕ ПОЛУЧИ!!! не бъркай нагревател за 220V с електромотор за 12V, както и променливия ток с прав ток, а и на теб не ти трябва терморегулатор доколкото разбрах, а РЕГУЛАТОР НА ОБОРОТИ ЗА ПОСТОЯННОТОКОВ ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛ.

Искаш да регулираш обороти, а не температура нали? А готови схемички както вече казах не са ми попадали в последните години онази схемичка с таймера 555 ако и се сложи 1 или 2 транзистора на изхода да регулират големия ток който ще преминава през електромоторчето може да свърши работа предполагам...

Потребителски аватар
eclipse
потребител
потребител
Мнения: 21
Регистриран: 10 сеп 2005, 20:33
Модел на автомобила: Escort '96, Zetec 16V 1.8L
Местоположение: Крумовград
Контакти:
Status: Извън линия

Re: ще ми се потенциометър на парното да си туря

Мнение от eclipse » 27 апр 2012, 22:16

Темата е вече доста старичка, но пък така и си остана висяща и без решение. Обаче тези дни попаднах на готово устройство - хоби кит, което може да регулира обороти на постояннотокови електродвигатели и се сетих за тази тема. Мисля, че е напълно подходяща да се приложи в случая. Така, че ако има все още някой желаещ да си направи вентилатора на парното без степени с плавно регулиране или който и да е постояннотоков двигател с плавно регулиране на обороти действайте - схемата е в два варианта пригодени за ток до 12 Ампера и до 30 Ампера и напрежения от 12 до 42 Волта единствено трябва да знаете какъв е работния ток на електродвигателя който ще управлявате и да си изберете съответния вариант.
до 30А - http://tpetrov.com/search.php?prod=NA+DC+MOTOR+CONTROL1
до 12А - http://tpetrov.com/search.php?prod=NA+DC+MOTOR+CONTROL2
Всъщност схемата имаше и снимка и обяснения, но сега не ги виждам нещо. Схемата може да работи с три различни честоти на генератора за ШИМ-а, да не се бърка с оборотите... оборотите се регулират с потенциометър. Управляващите транзистори не се виждат на платката вероятно се монтират на радиатор, което пък е задължително за охлаждането им при управление на товари с по-голям работен ток.

by_cec
потребител
потребител
Мнения: 291
Регистриран: 27 авг 2008, 14:27
Модел на автомобила: Mondeo 93' 2.0 16v Mondeo ST220 2,5Т
Corsa 99" 1.0 12v
Mondeo 99" 2.0 16v
Местоположение: Габрово
Status: Извън линия

Re: ще ми се потенциометър на парното да си туря

Мнение от by_cec » 27 апр 2012, 22:40

На Мондеото ми климатроника е с потенциометър както ти искаш, но към него сигурно има и силов модул, който също ще ти трябва. Виж по моргите, мисля това ще е най лесното решение. Успех .

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: ще ми се потенциометър на парното да си туря

Мнение от diesel1.6 » 27 апр 2012, 23:00

ШИМ има за без пари по магазините. В мондеото също има, завинтено е за вентилатора точно.

Отговори

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта