Страница 1 от 2

ламбда сонда и катализатор

Публикувано: 09 яну 2006, 12:29
от red
Обмислям махане на катализатора - оказва се, че нямам полза от него - при 2л ДВГ не ползвам никакви отстъпки.
Колата е на 230К км - това пише на километража, но може и да са повече (по-малко не са :( )
Не знам как да разбера каталозатора дали и запушен или не, а и не ме интересува - бих го махнал - защо да ми краде от кончетата?
Някой обаче ме каза, че махнали каталозатора почвам да преча на работата на ламбда сондата (въпреки, че тя е преди него!?). Чел съм също така, че се променя налягането на изходящите газове, а от там се получава отражение на работата на ДВГ-то, по-специално на изпускателните клапани.

Някакви коментари и съвети?

Re: ламбда сонда и катализатор

Публикувано: 09 яну 2006, 12:37
от acj
red написа:...Някой обаче ме каза, че махнали каталозатора почвам да преча на работата на ламбда сондата (въпреки, че тя е преди него!?). Чел съм също така, че се променя налягането на изходящите газове, а от там се получава отражение на работата на ДВГ-то, по-специално на изпускателните клапани.
Някакви коментари и съвети?
Махането на катализатора не се отразява нито на работата на ламбда сондата, която правилно отбелязваш, че е преди него, нито на работата на двигателя в посока влошаване. Единствено може да ти е малко по-лошо заглушаването от резонарното гърне, спрямо катализатора, но това е неизбежно - всяка смяна на оригинално гърне с българско, води до повишаване на "бученето".

Публикувано: 09 яну 2006, 12:40
от Любо
Най-вероятно (99,9%) катализатора не си върши работата, понеже им дават при оптимален режим на двигателя до 100 - 160 000 км. Ти си двойно отгоре.
Относно ламбдата и аз съм чувал (но може и да са ме заблудили), че махането пречи на работата й, но от друга страна като не ти работи катализатора тя едва ли отчита правилно... А от правилната й работа зависи донякъде работата на двигателя, та той как работи? Колко харчи?
Много хора махат катализатора и слагат резонаторно гърне и са доволни, аз не мога да се реша на такава стъпка... поне засега...

Публикувано: 09 яну 2006, 12:54
от The seven
Ето малко инфо за ламбда сонда и катализатор. Катализатора се поставя след ламбдата, така че и дума не може да става за влияние спряно нея.
При мен е махнат катализатора и заменен с резонаторно гърне.
ДАТЧИК ЗА КОНЦЕНТРАЦИЯ НА КИСЛОРОД /ЛАМБДА СОНДА/, ВАЖЕН ЕЛЕМЕНТ НА МОДЕРНИТЕ ИНЖЕКЦИОНИ

Датчика за кислород /ламбда сонда/ е предназначен за определяне концентрацията му в изгорелите газове, съставът на които зависи от съотношението гориво и въздух в сместа, подавана в цилиндрите на двигателя.
Информацията, която дава датчика във вид на напрежение или изменение на съпротивлението се използва от електронния блок за управление /ЕБУ/ за управление на пръскването при корегиране на количеството подавано гориво.

За пълното изгаряне на 1 кг. бензин е необходим 14,7 кг. въздух.
Такъв състав на гориво-въздушната смес се нарича стехиометрически.
Той обезпечава най-малко съдържание на токсични вещества в изгорелите газове и съответно ефективното им доизгаряне в катализатора.

За оценка състава на гориво-въздушната смес се използва коеф. за излишък на въздух - отношението на количеството въздух, постъпващо в цилиндрите към количеството въздух, теоретически необходимо за пълното изгаряне на бензина. В световната практика този коефициент се нарича ЛАМБДА.

При стехиометричната смес ламбда=1, ако ламбда<1 /недостиг на въздух/, сместа се нарича богата, при ламбда>1 /излишък на въздух/, сместа се нарича бедна.

Най-голяма икономичност при пълно отваряне на дроселовата клапа
на бензиновия двигател се постига при ламбда=1,1-1,3. Максимална мощност се постига, когато ламбда=0,85-0,9.

В световната практика датчика може да бъде наричан различно, кислороден датчик, регулатор ламбда, ламбда сонда, датчик за концентрация на кислорода в отработените газове.

Кислородните датчици биват два типа: електрохимични и резисторни.
Първият тип работят на принципа на елемент, изработващ ел. ток. Вторият, работи като резистор, изменяйки своето съпротивление от условията на средата, в която се намира.

Основна част на електрохимичния датчик е керамичен накрайник.
Той се намира в потока изгорели газове. Ефективната работа на датчика е възможна при температура не по- ниска от 300-350 градуса по целзий. Затова, за бързо загряване след пускане на двигателя, съвременните датчици са снабдени с електрически нагревателен елемент.

Датчиците без нагревател могат да имат 1 или 2 проводника, а пък датчиците с нагревател могат да имат 3 или 4 проводници. Като правило проводниците в светли цветове се отнасят за нагревателя, а тъмните - към сигналните проводници. Във връзка с това, че датчика за кислорода може да изработва ел. сигнал само при температура 300 350 градуса по Целзий и нагоре, датчиците без нагревател се поставят в изпускателния колектор, а с нагревател - пред катализатора. Понякога се поставят по два кислородни датчика: пред катализатора и след него.

Датчиците за кислород са с неразглобяема конструкция и не изискват обслужване. Ресурсът на електрохимичните датчици е от 60 до 80 хил. км. пробег.

Причините за преждевременна повреда на датчика за кислорода са:

1. Използване на оловен бензин или неподходящо гориво.
2. Прегряване на датчика.
3. Многократни и неуспешни опити за палене на двигателя през къси интервали, което води до натрупване на неизгоряло гориво в изпускателния колектор, което може да се възпламени детонационно
4. Проверка работата на цилиндрите на двигателя чрез махане на запалителните кабели от някоя от свещите;
5. Нехерметичност в изпускателната система.

Възможни признаци за неизправност на датчика за кислорода:

1. Неустойчива работа на двигателя при ниски обороти /празен ход/
2. Увеличен разход на гориво
3. Влошаване динамичните характеристики на автомобила
4. Характерна детонация около катализатора след гасене на двигателя
5. Повишена температура около катализатора

Правила за демонтаж и монтаж на датчика.

1. Демонтажът се извършва само при студен двигател;
2. Проверка на херметичността при монтаж;
3. Проверка работоспособността по контролируеми параметри.

Контролират се следните параметри, но при работна температура 300-350 градуса по Целзий

1. При ламбда=0,9 напрежението в сигналния проводник трябва да бъде не по-малко от 0,65V
2. При ламбда=1,1 напрежението в сигналния изход трябва да бъде не повече от 0,25V
3. Време за сработване при обеднена горивна смес не повече от 250 мс
4. Време за сработване при обогатена горивна смес не повече от 450 мс
5. Съпротивление при температура 300-350 градуса по Целзий не повече от 10 килоома
Катализаторът намалява токсичността на изгорелите газове. В него отровният въглероден окис се окислява до пасивния въглероден двуокис, въглеводородите се окисляват до вода и въглероден двуокис, а пък азотните окиси се разлагат до безвреден азот.
Всяко препятствие поставено на пътя на изгорелите газове от двигателя, намалява мощността му. Такива препятствия са ауспусните тръби, гърнета, резонатори, бленди и др.

Публикувано: 09 яну 2006, 15:45
от Dragonwagon
Аз си махнах моя катализатор отдавна и не си сложих резонаторно гърне.
Нивото на шума в купето не се вдигна. Съдейкипо това, че не са ме спирали полицаи, явно и извън купето не се е вдигнал! ;):
За сондата не мога да кажа нищо, аз ги сменям през 6-9 месеца *00200* , така че не намирам разлика преди и след махането на катализатора. На мене ми обясниха, че е хубаво на негово място да се сложи гърне за да се лъже сондата, че има катализатор. Иначе изгорелите газове минавали много бързо покрай сензора, не правели достатъчно налягане и той не успявал да събере информация за сместа.

Re: ламбда сонда и катализатор

Публикувано: 09 яну 2006, 16:38
от T punchev
Махаи го,не се претисняваи ,аз 2 години от както го махнах ,и нямям проблем.Мове да не го заменяш с обикновенно гърне,а просто да го свалиш и да го избушиш.Аз така направих,самоче колата стана малко по шумна ( мога д оприлича шума на някякво звънтене,но не е много по шумно от обикновенно.При мен обаче катализатора си беше перфектен,самоче от "всемогъщите" Дунев сервиз ,ми казаха да го махна след като бях ходил на диагностика,но както и да е,ништо незагубих от цялата работа,освен че миризмата от ауспуха е по различна(:

Публикувано: 09 яну 2006, 22:17
от disc
Катализатора не е свързан с Ламбда сондата по никакъв начин. Отстраняването на катализартора няма да попречи с нищо на нормалната работа на сондата. Това, че газовете минавали по-бързо и други подобни щуротии (нищо лично!) са плод на нечии болен мозък. Аз съм наблюдавал работата (показанията) на Ламбда сондата и колкото и бързо да минават газовете ( :lol: ) сондата си работи. Реално тази сонда е генератор на напрежение (0-1V), генерира го на основа съдържание на кислород. Така, че липсата на катализатора няма да пречи, нито скоростта на газовете.
Искам само да те посъветвам - не изхвърляй катализатора! Много скоро (надявам се) ще сме в Европейският съюз, и ако тогава все още си горд собственик на същото возило, ще ти се наложи да имаш катализатор (поне само за годишните прегледи) на колата си.

Публикувано: 09 яну 2006, 23:49
от demiro
disc:
Искам само да те посъветвам - не изхвърляй катализатора! Много скоро (надявам се) ще сме в Европейският съюз, и ако тогава все още си горд собственик на същото возило, ще ти се наложи да имаш катализатор (поне само за годишните прегледи) на колата си.
Е при нас по на изток,проблем с годишните прегледи нямаме,ако ще ида сме без ауспух :D

Мойта е на двеста хиляди и ми се струва, че катализатора работи. Съдя по миризмата на развалени яйца като го паркирам в гаража :lol: А също и ускорява нормално и разхода си е същия,около 8,5/100 средно.
Иначе колко може да струва процедурата по поставяне на резонатор на мястото на катализатора,споделете?
Айде red,като го махнеш пусни една тема да разбера какво е усещането,дали дърпа по-вече и т.н.Гледам,че си с като моя двигател,тъй че ще ми е от голяма полза,ако споделиш опит :wink:
Успех!Изображение

Публикувано: 10 яну 2006, 00:26
от ewgeny
Ако питаш мен, ето моето мнение:
Не са занимавай с глупости бе!!!! За кво ти е да го махаш ката.? Бас ловя че е чист! Недей бара нещо което не ти създава проблем! Излишно е а и може да излезе проблем. Аз моя го махнах и никъв ефект! Недей гледа кво говорят хората! Моя беше на 200К км, гореше масло 1л на 200-300км! (това съвсем сериозно), имаше пр. и вс. ми казваха - ката бе ката е виновен! Е, хубаво викам, ката ще е, махнах го! Чист като бебшко дупе! А и нищо не се оправи! Това да ти е най малкия проблем!!!! Пак ти казвам - н`дей!!!

П.П. Съжелявам за селския акцент, но исках да предам с товяа емоцията която изпитвам докато пиша мнението си! :wink: 8)

Публикувано: 11 яну 2006, 13:19
от red
Хм - благодаря за мненията - доста неща научих от тях....само не можах да разбера защо след кате толкова просто устроуйство ламбдата не е по-евтино.
Не съм много сигурен, че ще махам кателизатора още, но определено ме вълнува тоя въпрос. Махането вероятно ще го правя във Варна, а скоро няма да ходя до там.
Какво ще кажете за идеята просто да видя как изглежда катализатора и има ли начин да се прецени далие е за хвърляне?
С разхода май нямам проблем, но и да имаше причините може да са много нали?

Публикувано: 12 яну 2006, 12:21
от greek
ламбдата е скъпа защото проводника и е от някакъв менделеев елемент със сложно име :) ,а катализатора наистина по добре не го махай може да ти потрябва . дочух отнякъде че се готват да въвеждат EURO-4 (което касае инжекционите най вече)и как ще се минава преглед тогава.... :? :?:

Публикувано: 12 яну 2006, 12:38
от red
Е на последното е измислено решение - качваш го само за прегледа - хората в белите държави които имат "специални" коли така практикуват

Публикувано: 12 яну 2006, 15:39
от muko
И аз съм на мнение, че по-добре е да не го махаш. Дори да е частично запушен /ако по-продължително някой цилиндър не е работел/, подобрението няма да е голямо, но пък при 2.0 мотор ще имаш звънтящ шум при интензивно ускорение. При малък мотор е незабележимо. Имам личен опит - Мондео 1.8 - само изтъбушен със запазен резонаторен обем - малко подобрение на ускорението и звънтящ шум. Фиеста 1.1 - заменен с тръба, поради това, че смених двете гърнета и тръбите и без да махна катализатора не искаха да ми дават гаранция, защото парчета от счупен катализатор могат да задръстят новите гърнета и резултата е - както преди :oops: /поне няма шум! :wink:

Публикувано: 13 яну 2006, 11:32
от red
Много ми е терсене с това Монди - еще несле се опознали достатъчно добре....

Публикувано: 17 яну 2006, 13:04
от Трол
привет. първо да си призная,че не прочетох всички постове в темата ама карай :)
и на мен ми се струва,че е добре да махнеш катализатора вече. Не са малко километрите,а и като караш на газ не пречиш на околната среда.
според мен повечето от колите в България са без катализатори и това не им пречи.
за ламбда сондата също не се притеснявай. особено ако нямаш емулатори и щуротии.
за бученето също.хората пари дават за да им бучат колите повече :)
абе 'де да знам и аз не,че разбирам ама барабар Петко с мъжете :)

Публикувано: 17 яну 2006, 15:19
от red
Коменттар за околната среда
Майната й на околната среда!

(аз не съм американец, който кара 6.0 литров SUV с бензин за центове!)

Публикувано: 19 яну 2006, 22:38
от disc
demiro написа:disc:
Искам само да те посъветвам - не изхвърляй катализатора! Много скоро (надявам се) ще сме в Европейският съюз, и ако тогава все още си горд собственик на същото возило, ще ти се наложи да имаш катализатор (поне само за годишните прегледи) на колата си.
Е при нас по на изток,проблем с годишните прегледи нямаме,ако ще ида сме без ауспух :D

Мойта е на двеста хиляди и ми се струва, че катализатора работи. Съдя по миризмата на развалени яйца като го паркирам в гаража.
Точно тази миризма (на сяра) издава, че катализатора ти е заминал! Работещ и в здравословно състояние катализатор "синтезира" приятна миризма на бадеми :wink: !

Публикувано: 20 яну 2006, 09:20
от BuLLDoZeR
При мене пък мирише на нещо като разредител, не мога да определя точно, но не е на сяра майче. Това признак за заминал кат. ли е ?

Шегичка!!

Публикувано: 20 яну 2006, 12:08
от Dragonwagon
Хахахахаха
Колеги, Вие с какво карате колите си?!?! На едим му мирише на развалени яйца, на друг на бадеми, на трети на разредител......Да не сте измислили некви алтернативни горива?!?! *00134*
Само мойта ли мирише на изгорял бензин?!?!?
Хахаахах (шегичка ;))

Публикувано: 20 яну 2006, 12:32
от BuLLDoZeR
*00118* Хахахаха колега, Вартбурга ми пък мирише на двутактова смес, на времето много хубаво ми миришеше, ма сега не мога да я понасям :lol: