Ford CVH двигателите са вграждани в автомобилите повече от 20 години в почти целият моделен ред на Форд. За това време тунинг ентусиастите са достигали пределните им граници, "изкарвайки" все повече и повече мощност с помощта на хибридни турбокомпресори, цилиндрови глави с големи клапани и спортни валове. Години наред колите със CVH двигатели са предпочитани като "most tuneable" във "hot hatch" класа.
След свалянето от конвейра на Escort и Fiesta RS Turbo в началото на 90-те и CVH двигателите са спрени от производство, изглежда "златната ера" за любителите на високите скорости е към края си. Вече остарелият CVH "чичко" отстъпва място на новият тих, технически модерен, натурално аспириран, 16 клапанов двигател на Ford - Zetec. Разработени с цел мощност, тези двигатели привидно предлагат много малъг тунинг потенциал и новият RS (Rally Sport) клас е пренебрегнат като отегчителен и с нищо невдъхновяващ. Но малко хора знаят за реалният потенциал на тези двигатели ...
Zetec двигателя е 16-клапанов, двувалов, четири-цилиндров, редови тип, монтиран напречно, със скоростната кутия от дясната му страна. С изключение на пластмасовите капаци на ангренажният ремък и блока, всички останали важни компоненти са направени от алуминий. Коляновият вал лагерува в пет основни лагера, като горните половини на средните три лагера имат шайби за да се контролира аксиалният луфт на коляновият вал. Мотовилките лагеруват на коляновият вал на хоризонтално разполовяващи се черупкови лагери. Буталата са свързани с мотовилките посредством бутални болтове, който са набити в буталата. Алуминиевите бутала са с три сегмента: два компресионни и един маслен. След отливането на блока цилиндрите и буталата се оразмеряват и класифицират в три класа, които трябва да бъдат строго спазвани, за да се осигури нужната хлабина между буталата и цилиндрите; бутала с по-голям диаметър не са предвидени, което не позволява прешлайфане на цилиндрите.
Вграждането на Zetec двигателите започва от 1992 г. и след няколко години вече се предлага в няколко модификации:
1.6 90HP - монтиран в Fiesta, Escorts, Mondeo.
1.8 105HP - монтиран в Fiesta XR2i 16v, Escort, Mondeo.
1.8 115HP - монтиран в Mondeo. Разликата в мощността се явява от различните разпределителни валове, по-голямата дроселова клапа и настройките на ECU-то.
1.8 130HP - монтиран в Fiesta RS1800, Escort XR3i. Разликата в мощността се явява от различните разпределителни валове, по-голямата дроселова клапа и настройките на ECU-то.
2.0 136HP - монтиран само в Mondeo.
Zetec е базиран на подсилен CVH блок, с някои ключови подобрения, като най-забележимото е 16 клапановата, двувалова цилиндрова глава. Подобренията на блока включват напълно балансиран колянов вал, маслена помпа с увеличен капацитет, а при 1.8 130 НР и 2.0 моделите - маслени разпръсвачи, осигуряващи охлаждане на буталата. Zetec двигателите са три поколения, без да броим най-новите малолитражни версии 1.25, 1.4, 1.6 и 1.7 произведени в сътрудничеството на Yamaha, Zetec-SE двигатели:
1992 Series 1 - лесно разпознаваеми по надписа "DOHC 16v" на капака на цилиндровата глава. Ранните Series 1 страдат от доста "детски болести" включително "залепващи клапани".
1995 Series 2 - надписа "Zetec 16v" заменя "DOHC 16v" на капака на цилиндровата глава. Минорни ревизии на двигателя за да се премахне проблема със "залепващите клапани". Подобрения има и във свещите, инжекторите, гарнитурите, както и някои козметични промени.
1998 Series 3 - съвременият вариант на Zetec, монтиран във Focus и Мondeo. Коренно различен от по-старите поколения Zetec, както на външен вид (черен пластмасов капак на цилиндровата глава), така и вътрешно. Разгледан от "главата до петите", Series 3 придобива нови инжектори - end fed (бензина се подава от края на инжектора) за разлика от side fed (бензина се подава странично на инжектора) инжекторите Series 1 и Series 2, както и "twin jet spray pattern"( формата под, която се разпръсква бензина от инжектора). Солидни повдигачи със регулировъчни пулове заменят хидравличните си предшественици. Обтягането на ангренажният ремък търпи промяна. Буталата са с тефлоново покритие за намаляне на триенето, а петите на коляновият вал са вече един цял детайл (предишните са с черупков лагер) за увеличване на здравината. Водната помпа е изнесена външно, и е с по-големи лопатки - за по-добра ефективност. Блока е подсилен - метала оставащ между цилиндрите е доста повече, дори сравняван само на око спрямо Series 1 и Series 2. Масленият филтър вече се монтира директно на блока (подобно на CVH двигателите), а картера е "въоръжен" с прегради за намаляне на "преливането" на маслото при остри завои. Оребряването на картера също е подобрено в стремежа за борба с усукването на блока.
Как да разбера обема и мощността на моят Zetec?
Двигателите имат релефен надпис на блока с обема (16, 18, 20) но мощността е отразена на лепенка на пластмасовата тръба към дроселовата клапа, която с времето или избелява или изчезва. Но на блока от страната на скоростната кутия има щампа на която е серииният номер и кода на двигателя, която може да ти каже с точност търсените параметри. Следва легенда за разкодиране на този код:
Escort/Orion/Fiesta
Първа буква:
L - 1.6
R - 1.8
N - 2.0
Втора буква:
I/1 - 66kW/90 НР (65kW/88 HP на някои модели)
D - 77kW/105 НР
K - 85kW/115 НР
Q - 96kW/130 НР
Mondeo
Първа буква:
L - 1.6
R - 1.8
N - 2.0
Втора буква:
I/1 - 66kW/90 HP (65kW/88 HP на някои модели)
K - 85kW/115 HP (82kW/112 HP на някои модели)
G - 100kW/136 HP
Третата буква за всички двигатели означава стандарта за вредни емисии в изгорелите газове.
Пример за декодиране:
Наскоро се сдобих с Zetec блок от Мондео. Кода му е RKA - 1.8L, 115НР. Имам и глава от Ескорт 1.8L . Когато двигателя бъде сглобен с тези блок и глава, мощността му ще бъде 105НР заради разпределителните валове и дроселовата клапа от Ескорта. Но ако поставя разпределителни валове от Мондео 1.8L - мощността вече ще е 115НР. Друг вариант е поставянето на разпределителни валове от Мондео 2.0L, дроселова клапа от Мондео 2.0L, ECU от Мондео 2.0L - тогава мощността ще е в диапазонана 125-130НР.
Типична мощностна характеристика на Zetec двигатели:
Следва продължение...