Масло за двигателя

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
Потребителски аватар
YACCO-BG
потребител
потребител
Мнения: 46
Регистриран: 17 окт 2009, 18:11
Модел на автомобила: YACCO
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от YACCO-BG » 17 яну 2012, 22:16

diesel1.6 написа:Въпросът беше за HTHS как се измерва - дали е вискозитет или друго, не какво е вискозитетен индекс.
Страницата от връзката с графиките е добра. http://widman.biz/English/Calculators/Graph.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ако бях а мястото на Денис Пети - главния лаборант на YACCO във Франция, може би щях да ти отговоря. Темата е твърде специфична. :)
Маслата на световните рекорди !
Професионализъм от 1919г.

Потребителски аватар
иво г. иванов
потребител
потребител
Мнения: 915
Регистриран: 15 авг 2010, 14:31
Модел на автомобила: Ford Focus 1.6 zetec-s 2000 ,renault 19
Местоположение: Berkoviza , Montana
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от иво г. иванов » 18 яну 2012, 12:44

http://engineering-review.bg/engineerin ... 09&id=1054
Оказва се, че числото на виск. индекс може да има две стойности: една за кинематичния вискозитет и друга
за динамичния. Наистина въпроса е твърде, твърде специфичен но дано в горната статия се крие отговора за
diesel 1.6.
Не е срамно да не знаеш - срам е да не питаш!

Der Wolf
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 24 юли 2008, 21:29
Модел на автомобила: ESCORT 1.6 CVH EFI
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от Der Wolf » 18 яну 2012, 21:35

Ей то да не пропуснеш вечер тук.
И двете са вискозитет, ама кинематичния е все едно течливостта на маслото породена от гравитацията при съответната температура (40 градуса Целзий/100 градуса Фаренхайт и 100 градуса Целзии/212 градуса Фаренхайт). Динамичния вискозитет измерва вътрешното съпротивление на маслото (усилието необходимо да накараш долната част от него да се движи в една посока а горната част от него в друга - все едно си представи основен или биелен лагер и коляновия вал). Всички казват, че за запазването на един двигател е необходимо динамичния вискозитет да е по-висок, защото маслото е това, което разделя вала от лагера и няма износване, маслото също е това нещо, което разделя сегмента от стената на цилиндъра. А това, което колегата се опитваше да разбере и разликата между двете е, че аз съм дал кинематичен вискозитет, защото с вискозитетния индекс и стойност на вискозитета на дадена температура лесно се намира кинематичния вискозитет на друга температура. А и между другото 150 градуса температура на маслото (не говорим в картера или след маслената помпа, а там където маслото наистина си върши работата при плъзгащите се лагери или особено на горен компресионен сегмент) си е съвсем нормална, та даже и ниска.

Потребителски аватар
иво г. иванов
потребител
потребител
Мнения: 915
Регистриран: 15 авг 2010, 14:31
Модел на автомобила: Ford Focus 1.6 zetec-s 2000 ,renault 19
Местоположение: Berkoviza , Montana
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от иво г. иванов » 19 яну 2012, 01:16

А- хааа, доколкото разбирам си обяснил много добре основните характеристики на така наречения "маслен клин"
и то при температурни отношения. Това добре, но diesel 1.6, бе попитал как,аджеба, се измерва вискозитетния
индекс и в какви мерни единици. В статията се описваше някакъв метод на принудително изтичане на определено
количество масло през капилярна тръбичка...
Дали вече не оспамихме темата? *167*
Не е срамно да не знаеш - срам е да не питаш!

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от diesel1.6 » 19 яну 2012, 11:14

Вискозитетния индек е ясно какво е. Той няма мерна единица, защото е съотношение. Показва колко се променя гъстотата (вискозитет - модерно казано) на маслото при 100 градуса, сравнено с 50 градуса. Може да греша за градусите, мисля, че са това.ри

Аз попитах какво е HTHS (high temp, high shear - висока температура при високо натоварване) - дали е гъстота (вискозитет) или нещо друго. Видях, че се мери в cSt, и така това ще да е кинематичен вискозитет. Примерно това е казано в статията от линка в мнението на Иво по-горе "кинематичният вискозитет се измерва в m2/s, в стокс (St) или сантистокс (сSt)"
Питам заради твърдението на колегата Волф, в което явно е писал бързо и в един ред е защожил няколко обърквания за читателите
Вискозитетния индекс на това масло е около 160, тоест при 150 градуса без натоварване е около 3.4 (да не се бърка с HTHS, който е 3), а при 180 градуса е около 2.
Едното е "вискозитетният индекс.... при 150 градуса е около 3,4" - явно става дума за вискозитет при 150 градуса, защото вискозитетния индекс си е все еднакъв за едно масло.
Второто неясно нещо е "при 150 градуса без натоварване е около 3.4 (да не се бърка с HTHS, който е 3)" - заради ей това попитах какво е HTHS.

Може би е излишно в десет мнения да се уточнява кой какво е имал предвид - прекалено придържане към детайлите, но пък и да попиташ нещо и да ти отговорят за съвсем друго в две последователни мнения също не е работа.

Der Wolf
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 24 юли 2008, 21:29
Модел на автомобила: ESCORT 1.6 CVH EFI
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от Der Wolf » 20 яну 2012, 06:58

Съжалявам ако нещо съм се изразил неразбрано. Посоченото изречение върви комплект с предишното и тогава мисля, че е по-ясно. Може да се прочете и така: "Тъй като вискозитетния индекс на Castrol 5w-30, което обикновено се използва от Форд е около 160 и предвид, че кинематичния вискозитет на това масло при 100 градуса целзий е около 10 сантистокса, то при 150 градуса кинематичния вискозитет е около 3.4 сантистокса, а при 180 градуса кинематичния вискозитет е около 2 сантистокса". Така би следвало да е супер изчерпателно, това с HTHS го посочих изрично за да не се обърка някой, тъй като никой не изчислява кинематичен вискозитет на 150 градуса, а директно ползва HTHS.
HTHS също е вискозитет и се мери в Поази, Паскал секунди и т.н., като се измерва в специални машинии по стандарти зададени от SAE (Society of automobile engeneers или нещо такова). Това се прави при натоварване, сиреч имаш една неподвижна част и една подвижна, които се раделят от масло загрято до 150 градуса целзий и подвижната се върти с определена скорост.
Динамичния вискозитет се намира супер просто като умножиш кинематичния вискозитет по плътността на маслото. Гледах някакво изследване, което показваше връзката между динамичния вискозитет и HTHS в зависимост от ползваното базово масло, като обикновено HTHS + от 3% до 10% даваше динамичния вискозитет.
http://www.kulikow.com/project/Literatu ... 08.pdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
На 8 страница е таблицата с корелациите.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от diesel1.6 » 20 яну 2012, 08:47

Видях някъде да мерят HTHS в cSt - което е кинематичен вискозитет. Ако намеря мястото, ще дам връзката.
Може би да объркали - в нета може да пише всеки, знаещ и незнаещ.
В английската статия за маслата в уикипедия е обяснено правилно. Цялата статия всъщност е доста добра, за разлика от българската. Даже споменават добавките за масло и резултатите от ползването им.

Der Wolf
потребител
потребител
Мнения: 14
Регистриран: 24 юли 2008, 21:29
Модел на автомобила: ESCORT 1.6 CVH EFI
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от Der Wolf » 21 яну 2012, 17:53

Ей тука поствам от един форум (Bob is the oil guy) резултатите на някакво изследване (домашно) за налягането при ползването на различни масла. По думите на тестващия, го е правил на 6500 оборота при температура на маслото 95 градуса
M1 5W-50 ..... KV100 17.5 cSt...HTHS 4.21 cP...OP 92 ...psi
M1 0W-40 ..... KV100 14.0 cSt...HTHS 3.7 .cP...OP 86 ...psi
RL 10W-30 .... KV100 11.0 cSt...HTHS 3.8 .cP...OP 87 ...psi
RL 5W-30 ..... KV100 10.6 cSt...HTHS 3.8 .cP...OP 87 ...psi
GC 0W-30 ..... KV100 12.2 cSt...HTHS 3.5 .cP...OP 83-84 psi
RL 5W-20 ..... KV100 9.1 cSt...HTHS 3.3 .cP...OP 80 ...psi
M1 5W-30 ..... KV100 11.3 cSt...HTHS 3.09 cP...OP 78 ...psi
PP 5W-30 ..... KV100 10.3 cSt...HTHS 3.1 .cP...OP 78 ...psi
RL blend, 3qts 5W-20 and 1qt 0W-10 race oil *
...............KV100 8.2cSt est HTHS 2.85 cP...OP 74 ...psi
Toyota (Nippon Oil) 0W-20 virgin, less than 30 miles on oil
...............KV100 8.8 cSt...HTHS 2.6 .cP...OP 71 ...psi
Toyota 0W-20 used with 150 miles on oil **
...........est KV100 8.0cSt est HTHS 2.4 .cP...OP 65 ...psi

М1 да се рабира Мобил1, RL е Redline, KV e кинематичен вискозитет, a OP e rработно налягане. Маслата, които са означени като GC и PP нямам представа какви са. Пича допълва, че стойностите на HTHS на Ред Лайн със индекса * са дадени от фирмата, но не са измерени, а са само изчислени по някаква формула и са предполагаеми. За двете звездички казва, че маслото на Тойота толкова бързо му е паднало налягането след наливането и после се е стабилизирало, че досега за пръв път му се случва такова нещо. Искал е да покаже разликата между ново и използвано масло. Кинематичния вискозите и HTHS на използваното масло също са по оценка (предполагаеми)

PS1 - 14.5038 psi е един bar (атмосфера).

PS2 След това всичко обаче остава един въпрос, на който никой от нас не може да отговори и според мен, ако някой има вярна информация за това нещо, въобще повече няма да се пише по този въпрос. Та дилемата е:
"Колко ниско може да е минималното налягане на тези обороти за да не счупиш двигателя?"

За 2000 оборота и 2 бара всички знаем, въпроса е в по-високите обороти, защото най-вероятно нарастването не е линейно, колкото и логично да звучи и не се знае на колко бара отваря байпасния клапан на помпата. За другата му кола БМВ 328 1996г. казва, че на тези обороти минималното изискване е 59 psi, тоест 4 бара. Доколкото си спомням на 4 или на 4.5 бара отваряше байпасния клапан на помпата.

PS3 Тестовете са правени на CATHERAM - тоест с двигател на опел.

diesel1.6
потребител
потребител
Мнения: 4211
Регистриран: 11 яну 2006, 14:37
Модел на автомобила: escort 1.3 GL + escort 1.6 d и мондео 1.8тд с летни джанти
Местоположение: Варна
Контакти:
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от diesel1.6 » 21 яну 2012, 19:38

Лошият режим за нашите нормални коли е при прегрято масло и ниски обороти. Турбоколите са по-чувствителни, заряди загряването на маслото и от турбината.
Мисля, че ни интересува налягането от 800 до някъде около 1500 оборота. От минималните до момента, в който вече е достатъчно високо за да се осигури обилен маслен поток през лагерите и разпределителния вал.
Този Боб (човекът с цитираната страница) и не само той твърди, че основен параметър за окачествяване на маслата е HTHS. Не трябва да забравяме и другия фактор - устойчивостта на масления клин - но за това не се сещам къде може да се намери за маслата. Мисля, че хидрокрекинг маслата бяха най-добри в това отношение.
Пак излиза въпросът дали не е по-добре да си слягаме по-гъсти масла (повече HTHS)?
За масления клин - за повечето коли във форума всъщност са по-добри старите масла с повече добавки. А новите low sap и т.н. екомасла увеличават износването, сравнително.

Ако потребителите узнаят кое е най-добро за колата, често продавачите не са доволни. И рекламите неверни. Затова не е излишно да се чете поне понякога и обсъжда какво всъщност става.

Потребителски аватар
Roy
потребител
потребител
Мнения: 159
Регистриран: 02 юни 2010, 09:33
Модел на автомобила: Ford Puma 1.7 Zetec-S, 1998
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от Roy » 24 яну 2012, 15:47

Миналата седмица си взех пак едно фордче. Модела е Пума, а мотора 1.7i. Смених маслото - старото беше доста черно и определено беше по-гъсто от това дето сложих. Налях 5w30 Форд Формула. Дано не съм сгрешил. Сега ще видя дали мотора ще го гори.
Изображение

Потребителски аватар
imarh
потребител
потребител
Мнения: 271
Регистриран: 15 ное 2007, 10:09
Модел на автомобила: Mondeo 2.0 16V 95г. автоматик, комби с теглич
Grand Cherokee 2.7 CRD 2004
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от imarh » 26 яну 2012, 09:38

Мога ли да доливам с Ford Formula 5W40 (или Ford Formula 10W40 по-добре?) на Ford Formula 5W30, което е сипано първоначално?
Или да го източа и сменя цялото? Нямам течове, просто го гори.

Потребителски аватар
bateto_toshko
потребител
потребител
Мнения: 1216
Регистриран: 01 юни 2008, 16:57
Модел на автомобила: Fiesta 1.4 Ghia '96
(Zetec-SE,16V, 90PS)
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от bateto_toshko » 27 яну 2012, 21:27

imarh написа:Мога ли да доливам с Ford Formula 5W40 (или Ford Formula 10W40 по-добре?) на Ford Formula 5W30, което е сипано първоначално?
Или да го източа и сменя цялото? Нямам течове, просто го гори.
Какъв ти е разхода на масло?
сърцето ми обича форд мустанг , а джоба фиеста :mrgreen:
Една кола не може да се оправи докато не се счупи

Потребителски аватар
imarh
потребител
потребител
Мнения: 271
Регистриран: 15 ное 2007, 10:09
Модел на автомобила: Mondeo 2.0 16V 95г. автоматик, комби с теглич
Grand Cherokee 2.7 CRD 2004
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от imarh » 28 яну 2012, 08:52

bateto_toshko написа:
imarh написа:Мога ли да доливам с Ford Formula 5W40 (или Ford Formula 10W40 по-добре?) на Ford Formula 5W30, което е сипано първоначално?
Или да го източа и сменя цялото? Нямам течове, просто го гори.
Какъв ти е разхода на масло?
Какво е значението за това дали мога да доливам с другото масло?

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13097
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD
FOCUS 00г/1.6/КОМБИ/ Х 7003 КА
FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от HACKO » 28 яну 2012, 12:03

Няма значение разхода.
Спокойно може да доливаш с каквото масло искаш.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
imarh
потребител
потребител
Мнения: 271
Регистриран: 15 ное 2007, 10:09
Модел на автомобила: Mondeo 2.0 16V 95г. автоматик, комби с теглич
Grand Cherokee 2.7 CRD 2004
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от imarh » 28 яну 2012, 13:47

HACKO написа:Няма значение разхода.
Спокойно може да доливаш с каквото масло искаш.
Благодарско. А според теб 5w или 10w ?

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13097
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD
FOCUS 00г/1.6/КОМБИ/ Х 7003 КА
FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от HACKO » 28 яну 2012, 14:22

Това е вискозитета на студено, или по-просто казано до минус колко градуса маслото още ще е достатъчно течно за да се движи из магистралата. В България минималните температури са такива, че спокойно тази цифра може да се игнорира. Реалната гъстота е втората цифра, която показва вискозитета при работна температура.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
dimkar
потребител
потребител
Мнения: 1364
Регистриран: 03 мар 2007, 23:21
Модел на автомобила: Nissan
Местоположение: Сопот
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от dimkar » 28 яну 2012, 15:10

Цифрата 5 е много по-добра от цифрата 10 при студен старт на двигателя. Особено тези дни, както ги дават доста ниски температурите, разликата ще е очевидна.

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13097
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD
FOCUS 00г/1.6/КОМБИ/ Х 7003 КА
FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от HACKO » 28 яну 2012, 15:16

При мене цифрата е 15 и пак не съм имал проблем и в най-големите студове.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
YACCO-BG
потребител
потребител
Мнения: 46
Регистриран: 17 окт 2009, 18:11
Модел на автомобила: YACCO
Местоположение: Пловдив
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от YACCO-BG » 28 яну 2012, 15:36

Първо - добре е да доливаш със същото масло или поне същия вискозитет.
Второ, разликата между синтетично (5w) и минерално (15w) е че при -15 градуса, синтетичното е 3 пъти по-течно от минералното и доста по-бързо започва да маже целия двигател, докато при минералното, износването на двигателя е значително по-голямо (при смяна на маслото има стружки). Разликата между маслата нито може да се види, нито да се усети ... но е факт.
Маслата на световните рекорди !
Професионализъм от 1919г.

Потребителски аватар
bateto_toshko
потребител
потребител
Мнения: 1216
Регистриран: 01 юни 2008, 16:57
Модел на автомобила: Fiesta 1.4 Ghia '96
(Zetec-SE,16V, 90PS)
Местоположение: Бургас
Status: Извън линия

Re: масло за двигателя

Мнение от bateto_toshko » 28 яну 2012, 17:04

YACCO-BG написа:Първо - добре е да доливаш със същото масло или поне същия вискозитет.
Второ, разликата между синтетично (5w) и минерално (15w) е че при -15 градуса, синтетичното е 3 пъти по-течно от минералното и доста по-бързо започва да маже целия двигател, докато при минералното, износването на двигателя е значително по-голямо (при смяна на маслото има стружки). Разликата между маслата нито може да се види, нито да се усети ... но е факт.
Но при стара маслена помпа е по-добре малко по-висок вискозитет на студено за да може хубаво да вдигне налягане.Аз лично за себе си съм достигнал до извода , че 10w40 е компромисния вариант , хем има синтетика вътре , хем чисти мотора и е достатъчно течливо при студен старт.Говорим за автомобили с агрегати на по над 200-300 хи.км , на новите знаем че се сипва 5w30 :wink:
Колегата го попитах колко му харчи , защото ако са му заминали гумичките дори и да долее по голям вискозитет все тая.Лично изпробвано :wink:
сърцето ми обича форд мустанг , а джоба фиеста :mrgreen:
Една кола не може да се оправи докато не се счупи

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 31 госта