Ето една полезна статия за препоръчваните спецификации на маслото
в автомобили Форд с двигатели Зетек и Зетек Е
Масло за Zetec/Zetec E
За най-добро разглеждане на въпроса, да започнем от самото начало.
От 1992г., двигателите Zetec, започват да се слагат серийно на Ford Escort, а от януари 1993г., при пускането на Ford Mondeo, същият двигател заема лидерско място в гамата, не само в Escort, но и в Mondeo. По-нататък и в Cougar, Puma, Fiesta, Focus.
Постоянно подобряващи характеристики на Zetec, Ford нееднократно се обръщат към въпроса за използваните масла.
За любознателните Technical Service Bulletins:
TSB No. 83/1994
TSB No.102/1996
TSB No. 92/1997
TSB No. 69/1999
Обръщайки внимание на данните в Ford Motor Company в “Справочника на технически характеристики” (CG366), (стр.68) и разглеждайки техническите бюлетини, може да се констатира, че за нормално функциониране на двигателя Zetec/Zetec E настоятелно се препоръчва използването на моторно масло 5W30 съответстващо на спецификацията Ford (WSS-M2C913-A; WSS-M2C913-B) API SL и ACEA A1/B1.
Това е един от моторите в гамата двигатели “Ford”, в който е нежелателно да се използва друго масло.
Нека погледнем мненията, присъщи, на някои собственници на Zetec:
*
При покупката на масла, се ориентирам само по цената. Което е по-евтино, него вземам. Все едно всички масла са еднакви, защо да се набутвам?
*
Защо да се “мъча” в търсене на необходимото масло, когато мой познат налива всякъкво масло от известни производители и всичко е на ред? (крылатая фраза “Год езжу – полет нормальный”)
*
Защо да наливам в любимата си машина евтино масло от Форд? Аз наливам по-скъпо и модерно масло, за да се чувства автомобила ми по-добре. Аз от масла не икономисвам!
При лични разговори и изяснение на ситуацията, по правило, болшинството автолюбители започват да разбират за какво иде реч..
В автомобилостроенето, за достигане оптимално КПД и ресурс на работа ДВС, се разчита не само на конструкцията на механическите детайли, системата на управление на двигателя, и т.н., но и на взаимодействието на детайлите в двигателя с експлоатационни течности. За много мотори на Форд до 08.98 се допуска за използване достатъчно широк асортимент моторни масла и само за Zetec/Zetec E се препоръчва използването на масло по спецификация WSS-M2C913-B. След 08.98 за Zetec изискванията не се променят, което не може да се каже за другите мотори (TSB No.69/1999).
Това масло се отличава от останалите, защото се явява продукт на каталитически хидрокрегинг. Хидрокрегинг (hydrocracking) – получаване на базово масло с висок индекс на вискозитет, противоокислителност и устойчивост на деформации. Маслото получено с помощта на хидрокрегинг, защитава детайлите на двигателя от износване и понякога даже по-добре от синтетичното. Хидрокрегинга се явява един от най-перспективните методи за подобряване на свойствата на маслото. По време на хидрообработката едновременно или последователно протичат ред химически реакции, в резултат на които се отделят съединения на сяра, азот и други полиатомни съединения. Едновременно протича гидрирование полициклических ароматических соединений, расщепление нафтеновых колец, деструкция длинных парафиновых цепей и изомеризация продуктов /ето това го преведете вие/:)).
Тези процеси обезпечават подобрението на молекулярната структура на маслото, усилват устойчивостта на механични, термични, химически въздействия и повишават стабилността на свойствата в интервала на експлоатация.
От практиката, се срещат жалби от клиенти със затруднение на пускането на двигателя при отрицателни температури и в някои случаи диагностичните действия по проверка на системата на управление на двигателя водят към една единствена препоръка – замяна на моторното масло със съответните изисквания от завода производител. При изменение на вискозитета на маслото,хидротласкачите на клапаните не обезпечават надежно работата на газоразпределителният механизъм, което води до затруднен пуск на двигателя.
Така също, не трябва да се забравя, че съгласно TSB No.024/1997, препоръчваните детайли (хидротласкач на клапан и регулиращ клапан на маслената магистрала ГБЦ) са адаптирани за работа с моторно масло по спецификацията WSS-M2C913-B.
Избора на моторно масло за автомобили след завършване на гаранционният срок е ваша работа, но за съхранение на ресурса на Zetec и неговото нормално функциониране, настоятелно препоръчваме използване на моторно масло
Ford WSS-M2C913-B (с търговски код код 1339643 — 5л. и 1339641 — 1л.)
При невъзможност за намиране на оригинално моторно масло Ford, използвайте масла от други производители, но обръщайте внимание за наличие на спецификация WSS-M2C913-A; WSS-M2C913-B. Тя трябва да е указана на етикета на маслото.
Моторни масла, съответстващи на WSS-M2C913-B, имат болшинството от производителите, и намирането им в продажба никак не е трудно.
Възможни заменители:
Texaco Havoline Energy. 5W30
Coma Xtech. 5w30
JB German Oil LL-Spezial 5. 5w30
Motul Specific Ford 913B. 5w-30
Aral HighTronic F. 5W-30
Mobil Super FE Special. 5W-30
Agip Formula LL FO. 5W30
Total Quartz Future 9000. 5W-30
BP Visco 5000 FE. 5W-30
Eurolub Multitec. 5W/30
Statoil LazerWay F. 5W-30
Mol Dynamic Sint. 5W-30
Liqui Moly Leichtlauf Special 5w-30
Valvoline SynPower FE 0W-30 (WSS-M2C913A
Shell Helix F 5w-30 (API SJ, ILSAC GF-2, ACEA A1/B1, Ford WSS M2C 913 A1/B1)
RAVENOL FO 5W-30 (API SL/ Energy Conserving; ACEA A1-01, A5, B1-01, B5. използвано изискване по: Ford WSS-M2C913-B; Ford WSS-M2C913-A; Jaguar WSS-M2C913)
Teboil Diamond Plus II SAE 0w-30 (АСЕА А1/А5, В1/В5),
Teboil Gold 5W-30 (API SJ/CF, ACEA A1/B1)
RAVENOL WIV 0W-30 (ACEA A1/A5, B1/B5)
Фордовски заменители не са открити при:
- Bizol
- Лукойл
- Тнк
- Consol
- Zic
- AGA
- Chevron (има фордовски заменители но не са Европейски!!!)
- Q8
- QUAKER STATE
- Penzoil
- Unocal 76
- Castrol
- Elf
- Esso
По материали от Руския печат и по специално форума на собсвениците на Мондео!
