Страница 1 от 2
Методика за обучение на компютъра
Публикувано: 23 авг 2006, 03:14
от веден
Някой някъде беше споменал нещо по този въпрос, но в края беше отбелязал, че изложеното е по спомени и сам не е сигурен. Затова искам да задам следните въпроси , към всеки който разполага с гарантирана информация :
Първо - колко време трябва да е изключен акумулатора; има ли задължителен минимум и някакъв максимум ?
Второ - след включване на акумулатора (и запалване разбира се) на какви различни обороти и по колко време трябва да се държи двигателя ?
Трето - пробега след това колко трябва да е продължителен и има ли значение до каква скорост ще се стигне ?
Четеърто - ако компютъра регистрира нещо нередно и премине в авариен режим, как ще разберем това ако няма нещо осезателно ?
Пето - всичко друго важно по темата ?
Публикувано: 23 авг 2006, 09:42
от demiro
1.Акумулатора е достатъчно да се изключи за около две минути-махаш минусовата клема.
2.След запалване оставяш двигателя да поработи на празен ход в продължение на три минути/или до достигане на нормална работна температура,стрелката да не е в зоната с бяло/,след това задържаш с педала на газта оборотите на 1200 в продължение на две минути.
3.След това трябва да се покара колата осем километра във всички режими и това е общо взето.
4.Много рядко може да се наложи влизане в авариен режим,индикация на това е че при подаване на контакт бензиновата помпа не бръмва и да замълчи както обикновенно,а бръмчи постоянно.Когато работи в авариен режим,компа се придържа към усреднените стойности заложени във флаша и ще имаш проблеми с разхода на гориво,придърпвания и др. примерно.На Форд комповете са адаптивни/мисля Брок беше споменал някъде как след продължителна цедка по магистралата,имал чувството,че колата реагира след това,като ужилена и на най-малкото бутване на газта/.
5.Нормално е примерно след горното обучение и по-дълго да имаш проблем с ниските примерно и придърпвания,това да не те притеснява.При моя Мондак след нулиране имам проблем с ниските около 20-30 км.Някои хора правили си опити да обучават по написания горе и в книгите начин,а след това и без никакво обучение да слагат клемата и карат,казват че никакви разлики не са усетили.Аз до сега не съм си правил експерименти,гледам да се придържам към горенаписаното. Може и още да се пише по темата,но айде че стана мн.дълго

Публикувано: 23 авг 2006, 11:36
от 1.8d
Като се зачекна темата

Дизела(1.8ТДИ) имали компютър,дето трябва да се занулява или няма.Аз не знам да има,а онзи ден в сервиза дето ми сменяха единия клапан на нафтовата помпа ми казаха че е добре от време на време да откачам акумулатора,че да се занулява компа.Мисля че единствената електроника по целият двигател е този клапан който ми смениха,който прави центровката на помпата,друга електроника не съм забелязал да има.
Публикувано: 23 авг 2006, 15:47
от kalin_kalinov
Аз пробвах и двата варианта и с обучение и без обучение след махане на захранването на акумулатора.След стартирането на комп-а не намирам никаква разлика.Може би моя комп е по-стар и флаша се е сбъгясъл на едно положение.Няколко пъти съм махал минусовата клема и след това съм имал промяна само във високите обороти след като изключа от скорост (примерно на 5-та със 100км) ,но там проблема се оказа май друг (динамото).След смяната на болта на диодната плочка и притягането му оборотите се нормализираха и сега след всяко рестартиране на компа колата дали я обучаваш или не май е все едно.Поне аз не намирам разлика.Пак казвам може моя комп да е по-стар модел от тези на Мондеотата.
Ако някой има вариант и както казват колегите ако може динамично да се променят и настройките на компа Фордофците ще бъдат оси.Това Опели,Фалвета и други с подобни двигатели ще ни гълтат прахоляка навсякъде.Ако някой има друго мнение нека да го каже.
Публикувано: 23 авг 2006, 18:54
от веден
Колеги, благодаря че откликнахте по темата. Аз само ще добавя, че също ми е правило впечатление (но не бях сигурен), че компютъра е адаптивен т. е. продължава да се самообучава според маниера на водача при някой по-дълъг пробег.
Публикувано: 23 авг 2006, 20:57
от paci
веден написа:... Аз само ще добавя, че също ми е правило впечатление (но не бях сигурен), че компютъра е адаптивен т. е. продължава да се самообучава според маниера на водача при някой по-дълъг пробег.
А представяш ли си какво ще стане ако му проведете един курс за куче водач и Себастиян Льоб го кара по време на курса.
Бе тва изкуствения интелекет е голяма работа.

Публикувано: 23 авг 2006, 22:00
от snaiperisto
веден написа:Колеги, благодаря че откликнахте по темата. Аз само ще добавя, че също ми е правило впечатление (но не бях сигурен), че компютъра е адаптивен т. е. продължава да се самообучава според маниера на водача при някой по-дълъг пробег.
Ше извините мойто скромно мнение...ама това са пълни глупости.
Преди моого години имах един Кадет 1.3S , неговата електроника се свеждаше до това че имаше таксиметров апарат в него , та като ходех извън София после 2-3 дни вървеше значително по добре...
Оценете факта че при каране дълго време във високи обороти двигателя се "продухва"...скоро правих ремонт на един Хюндай (масларка) ,по изпускателния колектор имаше "един пръст сажди"...
Публикувано: 24 авг 2006, 12:16
от kalin_kalinov
Това с кучето водач ми хареса много, представете си на моята кола да едне Шумахер да я "пообучи" и после да я ми я даде да покарам.Как мислите ще се адаптирам аз към компютъра след това........

Публикувано: 24 авг 2006, 12:19
от nikolovvd
Ти незнам, но компютъра бая ще се озори като почне да чете данните от твоето каране.

Публикувано: 24 авг 2006, 19:09
от EscortMK51.3
ами аз искам да попитам следното - значи нашето мони е 96та но Мк1 със 1.6 (к)ЕФИ двигателче, обаче понеже ЕскортЯ е 1.3 и с АГУ наще спряха да карат Мони-то преди 2 години и си седи доста време в гаража със свален акумулатор, понеже пада от алармата, и преди време се беше запушил бензиновия филтър и от тогава като че ли помпата си бучи нон-стоп, даваш на контакт палиш, караш, все си бучи. Според свако ми (караше на 1 голяма фирма мондеото и го поддаржаше) помпата била повредена и за това така бучала, а сега виждам тази тема за "обучението" на еку-то, и се чудя дали този метод ще спре бученето ? И дали ще намали разхода ?
Публикувано: 25 авг 2006, 08:51
от demiro
EscortMK51.3 написа:ами аз искам да попитам следното......
Ами най-вероятно да е работила колата в авариен режим преди да я поизоставите.Сега като сложиш акумулатора,в началото може всичко да изглежда все едно се е оправила,но по-късно пак ще забръмчи помпата постоянно.Някъде другаде е проблема,примерно неизправни датчици и т.н.А относно горенето и вървенето,в авариен режим всичко се регулира по осреднени стойности и ще гори много и няма да върви нормално разбира се.
Публикувано: 25 авг 2006, 12:58
от EscortMK51.3
ами и сега като и сложа акумулатора си бръмчи постоянно...то не е бръмчене ами бучене едно постоянно "буууууууууууууууууууу"
Публикувано: 25 авг 2006, 14:13
от V_A_N_K_A_T_A
Абе,да не би да няма бензин??На мен това ми се случвало и с мондеото и с алфата...

Публикувано: 26 авг 2006, 02:22
от EscortMK51.3
ааааа не, не - бензин си има

ся ще видим като тръгнат да я палят дали ще е пак така и ако да ще пробваме метода за "обучение" на компютъра
Публикувано: 26 авг 2006, 21:33
от веден
За някои "самообучението според маниера на водача" звучи смехотворно, но мисля че това е заради много силната асоциация с този въпрос при живите същества. Не трябва да се прави такъв паралел. По-удачно би било например сравнението с персоналния компютър (с уговорката , че той е далеч по-високоинтелигентно устройство)- и при него има елементи на изкуствен интелект и самообучение - просто запаметява някои чести стъпки на оператора и впоследствие директно ги предлага.
Публикувано: 23 сеп 2006, 05:54
от technik
веден написа:За някои "самообучението според маниера на водача" звучи смехотворно, но мисля че това е заради много силната асоциация с този въпрос при живите същества. Не трябва да се прави такъв паралел. По-удачно би било например сравнението с персоналния компютър (с уговорката , че той е далеч по-високоинтелигентно устройство)- и при него има елементи на изкуствен интелект и самообучение - просто запаметява някои чести стъпки на оператора и впоследствие директно ги предлага.
Би ли ми разяснил какво ще рече "просто запаметява някои чести стъпки на оператора и впоследствие директно ги предлага", че нещо не го разбрах точно начина. Какво, ако седне да кара някой друг човек няма да варви като хората или...?
Публикувано: 23 сеп 2006, 19:21
от evg2
Някой помни ли 93-95г.,какви компютри имаше и какво можеха?/какви размери имаха/.Компютър- е много силна дума за ЕКУ-то на колите ни от тия години и не трябва да влагаме небивали очаквания на тоя ел.блок от "Е-проми"те са голяма крачка за времето си но това е 93-95г.,само-обучение и сега звучи футористично за сегашните РС-та.
Публикувано: 23 сеп 2006, 19:55
от pepy1
evg2 написа:....само-обучение и сега звучи футористично за сегашните РС-та.
точно с това несъм съгласен
един бързпример- отваряш началната страница примерно на АБВ поща като кликнеш с мишката за въвеждане на имената излиза един списък с имена т.е.запаметените имена на тези които са влизали от този компютър - компютъра ги е научил и ти ги предлага за твое улеснение
по същия начин стоят нещата с автомобилните компютри след като се обучи по лесно контролира процесите на работа ,само че те са по ограничени от домашните РС-та
Публикувано: 23 сеп 2006, 20:12
от paci
pepy1 написа:...
Това е невероятно
Пепи АДМИН
Тва са само некви слухове.
Едиствено
acj е дал потвърждение за нещо такова.
Колегата дето има същата като моята си сваля акумулатора нема грижи. Изобщо незнае за "обучение". Чух, че нашите компери били други и не се влияели но при него имаше едно повишаване на оборотите в движение и след откачане на акумулатора се е оправила.
Виж ако е имало проблем и е отстранен може да откачите акумулатора.
Кефи ме посъветва когато купих моята и изпосмених всички филтри, маслото, ремъка и ролката и да си рестартирам компа но не смеях нещо.
Ма уплашихте ме бе хора

Публикувано: 23 сеп 2006, 20:56
от Mondeo18TDI96
у-ето на двг не е нещо сложно - просто т.н. ECU си е един регулатор който на базата на информацията от датчиците (входни сигнали) генерара няколко у-щи сигнала (изходни) ... не му трябва кой знае каква мощ (американците отидоха на луната с CPU на калкулатор )
всеки регулатор има някакъв брой параметри, таблици ... необходими за математическия модел на у-я обект (в случая ДВГ)
най-добрите регулатори са адаптивните - тия които могат да си променят параметрите според натрупаните данни от работата си, НО когато започват да работят, те се нуждаят от начални стойност на параметрите (default) . които особенно на стари автомобили са далеч от оптималните.
с две думи:
- след като си ресетнете ECU-то всички параметри би трябвало да са default (от производителя).
- на адаптивния регулатор ще му трябва време за да установи оптималните за текущото състояние на двг-то и сензорите и затова е необходимо да се минат всички режими на работа за да не остане някой default параметър ... затова за няколко минути каране правите нещо като "обучение"
- най-вероятно параметрите ще се променят и по време на каране ...
и всичко ще изглежда добре - но само ако сензорите са наред.
Ако някой не е наред - математическия модел отива по дяволите и ECU-то минава на "default" параметри (всички или някои - само тоя дето е писал фирмварето знае)
Когато почнете да "емулирате" датчици/сензори, и да ги сменяте с бог знае какви и откъде - не очаквайте колата да ФърФи !
Нямам претенции да разбирам нещо от бенз. двг (още повече ECU на Форд), не знам дори какъв тип е регулатора:
- адаптивен (обучава се през цялото време)
- комбиниран (обучава се известно време и след това кара на запомнените стойности) ...
Ако бях с бенз. двг: след смяна/чистене на някой датчик или дори смяна на гумите (различен размер) щях да си ресетна ECU-то и да го ограмотя малко (да види що за таралясник у-ва)
Това е мнението ми като човек дето разбира от микроконтролери и управление и ... може би затова кара дизел (без CPU)
