Имам ли проблем с TPS-а

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
nixel
потребител
потребител
Мнения: 100
Регистриран: 06 фев 2015, 10:40
Модел на автомобила: Ford Focus 2.0 GPL
Status: Извън линия

Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nixel » 13 дек 2016, 00:59

Здравейте колеги и колежки :D:
Имам един странен проблем с колата от около два месеца. При студен мотор сутрин, когато подавам повечко газ колата забива муцуна. Все едно набивам спирачка. При настоятелно задържане на педала от моя страна след 3-4-5 секунди колата тръгва. И така до следващото отпускане на педала и отново подаване на газ.
При доста гальовно подаване на газ - проблема изчезва.
Ако температурата е под нулата (или там някъде), сутрин паля и колата гасне. Това е само първото палене. Забелязал съм, че сутринта му трябва малко време на форда да си стабилизира оборотите - леко шават. Да речем +/-100 оборота някъде.

Напълно съм наясно, че диагностика от разстояние не се прави. И най-вероятно това ще са най-срещаните отговори.
Но нека да отбележа че на диагностика (20лв + 10лв таксита), вече ми казаха че колата е наред, всичко е в норма, било от лошия бензин, било от газовото, настройки, горивни карти, карай на бензин, ала-бала дай парите. Това е най-хваления елконаджия в моя град. Аз по принцип толкоз хвалени не ги харесвам, ама викам да го пробвам.
Миналата година при едни други диагностаджии (уж препоръчани), стана същото. Големи приказки, големи думи и т.н. Накрая колега от форума ме светна, че трябва да сменя мембраните на изпарителя, а проблема със разменените ми кабели на соленоидите си го реших сам.
Та така да се каже от диагностаджии ми е втръснало. Днеска ходих при тези вторите и човека ми се обиди, че били сервиз - да оставя колата и ще я оправят. Не ставало аз сам да си я правя и да ходя да ми проверят нещо конкретно.
Не ме разбирайте погрешно, не ми е за парите. Но мразя да ги давам и да не получавам нищо насреща. Още повече че ще го оставя тоя да ми разглобява електронния дросел дето струва 1000 лева. *smackbum*

Та след лиричното отклонение, да продължа с проблема. :lol:
Имам си "диагностика", имам си софтуер. Мога да боравя с компютър и притежавам аналитично мислене. За съжаление нямам опит и не познавам изцяло принципа на работа на ДВГ.
Когато колата позагрее - около температурата за превключване на газ (не знам колко точно градуса), проблема изчезва. Без значение дали е на бензин или газ. Смених бензиностанцията, покарах на бензин - уж имаше някакво подобрение, ама явно е било внушение.
По пътя на логиката изключвам ламбда сондата, понеже при загрял мотор (когато работи кислородния датчик) - проблем няма.
Имах съмнения за T-MAP сензора, но данните за температурата на въздуха и налягането в колектора ми се струват напълно логични. Освен това вече два пъти го чистих, макар че си беше чист, с надежда да има някаква промяна.
Последва температурния датчик. По принцип стрелката при загрял мотор винаги си стоеше една идея преди 90 градуса. Смених си го сам, понеже не беше чак толкова сложно, пък и беше 13 лева. То една диагностика ми излиза двойно :cry:
Единствената разлика след смяната е че вече стрелката си кове на 90 градуса и толкоз. Реших един незначителен проблем. :lol:

Продължих да търся проблема във въздуха. Чистих си дросела, пръсках с какво ли не по тръбички и маркучета за евентуално смучене на въздух или загуба на вакуум. Но нищо не открих.
Взех да гледам живи данни. Забелязах, че ETB_DSD се различава от ETB_ACT. И двете връщат стойности в градуси.
ETB_DSD - Electronic Throttle Body - Desired - изчислената (от PCM-а) оптимална позиция на дроселовата клапа за правилна горивна смес на база датчици (включително електронния педал). Това се подава и като сигнал към моторчето на дросела, за да завърти клапата.
ETB_ACT - Electronic Throttle Body - Actual - това което идва реално от TPS-a като обратна връзка на колко градуса се намира дроселовата клапа.
Демек има разлика между това което иска компютъра и това което реално получава като данни. В момента не се сещам за конкретна цифра, но да речем че най-много до 1-1,5 градуса имат постоянна разлика и постоянно шават леко надолу, леко нагоре. А двете графики не си и приличат. Предполагам компютъра постоянно иска да компенсира шаващите данни от ТПС-а и затова и Desired данните шават.

Данните от ETB_ACT по принцип са динамични (не знам дали трябва да е така). В смисъл градусите не се движат плавно от да речем 0 до 10, а постоянно подскачат +/-0.5 градуса да речем между 0 и 10 ако ускорявам. Това е само примерно, понеже нямам точни данни пред мен.
Следващия въпрос който възникна в мен е дали моторчето прави проблема или ТПС-а. Ако е ТПС-а проблема се решава за 160 лева. Ако е моторчето... 1000 кинта за нов дросел . Е, има и по евтини решения.
Какво направих - реших да гледам какво става по колата при незапален двигател - на контакт.
TPS-a (ETB_ACT) си шаваше между 0.6 - 0.8 градуса, като отвреме на време подскачаше и до 1.10 или 1.20 градуса да речем.

Та днеска затова ходих при елконаджиите да ми го видят и да кажат дали това е нормално поведение. А понеже ми се обиди човека, сега занимавам вас :D:
В крайна сметка мога да поръчам китайски TPS за 50-60 лева за едната "диагностика". Така хем ще знам дали работи коректно вместо да давам пари колкото за две диагностики без резултат.

Та питанките ми са:
1. Нормално ли е това поведение на ТПС-а?
2. Проблемен ли е?
3. Смятате ли че е за смяна?
4. Достатъчни ли са симптомите за заминал ТПС?
5. Има ли друг потенциален виновник който да предизвиква тези аномалии?
6. Възможно ли е електронния педал да е виновника? Макар че не виждам пряка връзка с него.

Nikola Iordanov
потребител
потребител
Мнения: 405
Регистриран: 02 ное 2008, 13:55
Модел на автомобила: Mondeo 1.8 16V 1995 комби
Fopd Fusion 1.6
Местоположение: Дупница
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от Nikola Iordanov » 13 дек 2016, 09:44

Колега как описваш проблема най вероятно при студен двигател да придърпва и да забива при подаване на газ е ламбда сондата . Предполагам че колата ти автоматично превключва на газ когато загрее но ако можеш да я запалиш направо на газ при не работеща сонда проблема няма да го има, така е при обикновените газови уредби .Ако можеш замери и стойностите на сондата за да си сигурен дали е здрава или не за да не играеш на тото ида не сменяш части които всъщност са здрави .

nixel
потребител
потребител
Мнения: 100
Регистриран: 06 фев 2015, 10:40
Модел на автомобила: Ford Focus 2.0 GPL
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nixel » 13 дек 2016, 22:29

Със фабрично BRC съм. Не е обикновено газово.
Мотора ми е Duratec HE 2.0 с код:SYDA (правен за газ) 107kw.
Не мога да я пусна директно на газ. Ламбда сондата няма влияние тука, понеже тя сработва по късно. А като загрее - проблем няма. Така че не виждам връзка с ламбда-та.
Гледал съм я на моя си диагностика, осцилира си добре, няма признаци на дефектна за разлика от тпс-а. Сега изрових един лог на студен старт със значителни отклонения от Desired и Actual стойностите на дросела. Около 15 градуса:
https://postimg.cc/image/6httzrhlp/
Специално в този момент е вече на Closed Loop - ламбдата вече е загряла.

kito
потребител
потребител
Мнения: 727
Регистриран: 21 фев 2009, 17:50
Модел на автомобила: Ford Focus MK1 Turnier 1.6 16v, Ford Focus MK2 1.6 16v Ti-VCT
Местоположение: Казанлък/София
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от kito » 14 дек 2016, 08:47

Имам този проблем от 4 години, като се явява периодично. Сменях бензиностанции, четох из форуми, мислих, че е термостата, накрая ми писна и си я карам така. Първият километър и давам много леко газ, след това се оправя и си я карам така! :)

nixel
потребител
потребител
Мнения: 100
Регистриран: 06 фев 2015, 10:40
Модел на автомобила: Ford Focus 2.0 GPL
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nixel » 14 дек 2016, 09:00

kito написа:Имам този проблем от 4 години, като се явява периодично. Сменях бензиностанции, четох из форуми, мислих, че е термостата, накрая ми писна и си я карам така. Първият километър и давам много леко газ, след това се оправя и си я карам така! :)
Реално сменял ли си нещо по колата? То само със смяна на бензиностанция няма да се реши проблема.

Според мен потенциални виновници подредени по приоритет са 1. ТПС (160 лева), 2. ЕГР (120 лева), 3. Ламбда сонда (150-200 лева), 4. Динамо, слаба маса, проблемни кабели или някакъв друг ел. проблем. ( :shock: )

kito
потребител
потребител
Мнения: 727
Регистриран: 21 фев 2009, 17:50
Модел на автомобила: Ford Focus MK1 Turnier 1.6 16v, Ford Focus MK2 1.6 16v Ti-VCT
Местоположение: Казанлък/София
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от kito » 14 дек 2016, 23:16

Нищо не съм сменял, няма и да сменя!
Колата си върви на убийство, за някакъв си 1 км, не ми се влиза във филм със сервизи и харчене на пари. 500-те лева за да разбера какво и е, ще ги инвестирам в гуми! :)
Докато върви без проблем, не се занимавам с нея.

nixel
потребител
потребител
Мнения: 100
Регистриран: 06 фев 2015, 10:40
Модел на автомобила: Ford Focus 2.0 GPL
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nixel » 16 дек 2016, 11:23

Аз само да си напиша за последно, че си замерих тпс-а и излезе дефектирал. Та открих си проблема сам.
Логвах си живи данни - потвърдиха ми съмненията.

Потребителски аватар
madboy
Администратор
Администратор
Мнения: 7254
Регистриран: 20 юли 2005, 09:59
Модел на автомобила: ex. Fiesta 1.1`86
Ford Ka I coupe
Ford Focus 2.0 mk1
You'll Never Walk Alone!
„Душевно болен, но духовно богат!“ "Морално дезоориентиран."
Местоположение: West Park, Blood green
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от madboy » 16 дек 2016, 12:28

nixel написа:Аз само да си напиша за последно, че си замерих тпс-а и излезе дефектирал. Та открих си проблема сам.
Логвах си живи данни - потвърдиха ми съмненията.
Остава да го смениш и пробваш на студено.
Аз съм сменял ТPS, но подобрение с този проблем нямаше. Иначе го смених защото блокираше и даваше грешни данни за отворена клапа и ЕКУ-то подаваше автоматично гориво при отпуснат педал на газта.
Но аз съм с МК1 2.0, не знам има ли разлика.
Изображение Фен на служителите на OMV "Белозем"
Мръсните усти на завистниците са като кофи за боклук - вонящи и винаги отворени.
Парите свършват, глупостите не.

Потребителски аватар
S_C
потребител
потребител
Мнения: 4597
Регистриран: 05 юни 2008, 23:00
Модел на автомобила: Mondeo`95 2.0
Marea`01 1.6
Caravelle JX
Местоположение: София
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от S_C » 16 дек 2016, 19:12

Не искам да те плаша, ама ако разровиш хубаво назад форума, ще намериш сигурно 50 човека, оплаквали се от тоя проблем в различни години и няма някой, дето да го решил. Мойта беше така също. Така си и умря. Това си е точно "синдром на Форд"-примири се, че колата най-вероятно ще ги влачи тия ядове до последния си ден докато е кола.
Не говоря с непознати. Никога не се знае кой от двама ни ще се окаже психопат!

nixel
потребител
потребител
Мнения: 100
Регистриран: 06 фев 2015, 10:40
Модел на автомобила: Ford Focus 2.0 GPL
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nixel » 16 дек 2016, 23:22

madboy написа:
nixel написа:Аз само да си напиша за последно, че си замерих тпс-а и излезе дефектирал. Та открих си проблема сам.
Логвах си живи данни - потвърдиха ми съмненията.
Остава да го смениш и пробваш на студено.
Аз съм сменял ТPS, но подобрение с този проблем нямаше. Иначе го смених защото блокираше и даваше грешни данни за отворена клапа и ЕКУ-то подаваше автоматично гориво при отпуснат педал на газта.
Но аз съм с МК1 2.0, не знам има ли разлика.
Е най накрая някой свестен отговор да получа.
А ти като си сменял тпс-а мерил ли си го дали е в норми? Понеже моя със сигурност е заминал. Сега дали има и друго - не се знае.
И то при мен сложното е че съм със електронен дросел с вграден тпс, но се разглобява и се продава отделно само тпс-а. Аз нямам и стъпков мотор. Дросела се занимава и с тази работа.
На живите данни се виждаше как дросела "не може да си задържи клапата" на желаните градуси (достигнах разлики от 45 градуса) и оборотите на двигателя падаха до 200-300, което си е гаснене.

Това "не може да задържи клапата" означава че или електромоторчето на дросела е развалено, или тпс сензора дава фалшиви данни. При студено време кислорода е повече и се усеща повече ефекта. Понеже намерих спецификации на тпс сензора съм го замерил и се оказа че е сдал багажа.
ТПС-а лъже компютъра колко е отворена клапата в дросела, компютъра не може да си направи правилно горивната смес и стават проблемите. Когато позагрее колата, вече ламбда сондата коригира горивната смес според остатъчния кислород и проблема изчезва.

Намерих човек който ми потвърди напълно теорията след идентични проблеми на друга кола със същия мотор (2.0 Duratec HE) и напълно премахнато газово, сменени соленоиди, инжектори, бобини, темп. датчик, T-MAP сензор, EGR и т.н. без резултат. След една година мъки из сервизи накрая се установило - TPS.
Вече съм се договорил да ми прати дросела за тест (понеже има един нов и един втора ръка) и евентуална покупка.

То на мене след замерването на ТПС-а вече ми е ясно че той е причината при условие че още като купих колата смених свещите и бобините, скоро сменях темп. датчик, а от живите данни t-map и egr-a не ми се струват развалени. А друго не виждам какво може да е. То няма друго по двигателя.
Профилактично съм си взел и ламбда сонда, но първо ще изчакам дросела да ми дойде. Нея я взех заради разхода - с около 1л по висок от нормалното.

Със смяна на бензиностанции и четене по форуми за подобни проблеми не става да си решавате проблемите! И при елконаджии не става!
Един хубав елм327 е 30-40 лева (тези от 5-10 лева са боклуци). Има безплатни софтуери и ей на - проблема се намира и решава сравнително бързо.

nikgk_72
потребител
потребител
Мнения: 19
Регистриран: 23 юли 2010, 20:10
Модел на автомобила: fiesta
Status: Извън линия

Re: Имам ли проблем с TPS-а

Мнение от nikgk_72 » 07 фев 2017, 18:32

Кажи колега, реши ли проблема след като смени тпс-а за да захващаме и ние?

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google Adsense [Bot] и 62 госта