Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Двигател. Съединител. Скоростна кутия. Главно предаване и диференциал. Мазилна уредба. Изпускателна система.
Потребителски аватар
MamaMy
потребител
потребител
Мнения: 88
Регистриран: 18 мар 2021, 22:05
Модел на автомобила: Galaxy 1,9 TDI 2003г
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от MamaMy » 11 юни 2022, 21:23

Всичко започна с един форд Галакси. Колегата го кара 10-тина години почти без поддръжка. Чакаше нещо да се счупи и чак тогава ремонт. Да, но дойде време и си купи по-нов форд С-max, а този ми го предложи изгодно. Наистина гореше малко за една година каране повече от 8/100 не е харчил, пали от ¼ оборот и не го плаши студа, но във всеки един момент е имал минимум по три проблема. Това се дължи на ниското качество на използваните материали , но и на нередовната поддръжка. Въпреки, че двигателя е най-хубавото в този автомобил, той също е искал внимание. В целия интернет е пълно с теми, клипове и оплаквания на детските му болести. Моят форд се оказа истински. Не пропусна нито един от описаните проблеми. Още повече, понеже двигателя е на VW, описаните болежки бяха описани и от техния концерн. Като цяло се оказа много болноват. Хубавата иначе идея на помпа-дюзата е опорочена от некачествени материали и груби инженерни пропуски. Другата истина е, че Галаксито го взех с не работещо турбо, спукана тръба към интеркулера, вентилатор на парното работещ само на максимална степен, механизма на резервната гума с изронени зъби, скъсани жила на ръчната, счупени всички жабки, повредени всички ключалки. Тапицерията и корите на врати и багажник в окаяно състояние. Фаровете кривогледи до невероятност чак. Съответно освен техните машинки, почти всички ел.такива в колата не работеха. Свалят се само задните ръчни стъкла. Чистачките не правят нищо освен да дерат стъклата като задната е пълен мъртвец, а пръскалки и помпа са мръсни думи.
Горе долу ви става ясно на какъв курник налетях. Докато се борех със стотиците дребни проблеми, дойде и едрият. Започна да прекъсва по време на движение. Съвсем загуби мощност в ниските. Ако не форсирам над 2000 оборота няма тръгване. Другия проблем е, че не реагира на педала на газта. Пелтечи и гасне, а след това ако вече е загрял пали след минута въртене. След задълбочено проучване по форумите открих няколко ценни съвета за диагностика и възможни проблеми при руснаците. Шапка им свалям за което.
Първият съвет беше да се проследи движението на горивото. Това беше лесно. Монтирах прозрачни силиконови маркучи между тръбата на резервоара и горивния филтър. Също така между горивния филтър и тандем помпата и на изхода на обратната нафта към резервоара. Ефекта беше много странен, Навсякъде имаше пяна. Толкова много беше въздуха. По съвет от форумите махнах оригиналния горивен филтър на VW. Това недоразумение уж било проектирано да подгрява правата нафта като връща топлата обратна нафта вътре през един клапан закрепен с една телчица и гумено уплътнение като за “бог да прости”.
Монтирах филтъра от по-старата си кола, а обратната нафта през клапан (по съвет от руснаците) я пратих пак в резервара.
20220506_132007.jpg
Ефекта беше положителен. Пяната остана само в тръбата на обратната нафта, а другите се изчистиха и си текна чиста нафта. Докато се занимавах с тези еквилибристики усетих , че нафтата много силно мирише, но на бензин. Светна ми, че последното зареждане в Шел е сбъркано. Не е ясно как при положение, че веднъж уточнявам с бензинджията на колонката и веднъж казвам на касата какво плащам и на коя колонка, но като не си пазя бележките си е за моя сметка. Източих всичко от резервоара и заредих една туба чиста нафта. Така поне установих, че електрическата помпа в резервоара работи и проблема не е от нея. Ефекта с хълцането си остана. Реших да послушам патилите и на принципа по-малкото зло свалих тандем помпата. Разглобих я и занесох средната секция на стругар. При нея се разбива щуцера за вакуума. Една от детските болести на мотора, но според мен е нарочно оставено слабо място. Не може всички други щуцери да са направени както трябва, само този по различен и то по много калпав начин.
20220524_192447.jpg
В него имаше и клапан който аз изхвърлих и замених с външен клапан за гориво. Продават се по магазините и са супер надеждни. Имах останал от предната ми кола. Загледах се в изхода на обратната нафта. Там също трябва да има клапан който според руснаците се повреждал. Също слабо място. Е моя не работеше. Решението беше ясно. Същия външен клапан за гориво. Закупих и нови гарнитури за помпата, но когато тръгнах да я сглобявам установих много дълбоки наранявани по работните повърхности и на двете помпи. Личеше си, че са много работили доста боклуци са минали от там и са драли по алуминия.
20220506_132007.jpg
Можех да полирам елемента и едната плоча на водна шкурка, но другата повърхност нямаше как да обработя. Решението беше друга помпа. Закупих една втора употреба с уверението, че е работеща, но когато пристигна се оказа друго. Щуцера и се въртеше свободно, а който я беше разглобявал си беше оставил ръцете вътре. Вместо да закупи нови гарнитури този “технически гении” беше мазал плочите със силикон. Сами се сетете ако я бях монтирал директно какъв автогол щях да си вкарам. На снимките може да се види съдържанието на нафтовата част на помпата. Оставям без коментар.
20220506_132007.jpg
За да не ходя пак по стругари, че и там теглото е голямо, а чакането почти неограничено, използвах средната плоча на моята помпа. Естествено минах и двете чела на водна шкурка върху стъкло. За мой “късмет” двете помпи се оказаха със съвсем леки разлики. Едната беше с гумени пръстени и гарнитури, а другата с метални. Направих Квазимодо на помпите като със сигурност не е най-доброто възможно решение, но за мое успокоение тръгна и не протече от никъде. Ако беше направила проблем щях да се гръмна предвид кошмарния и демонтаж и монтаж. Има един болт от долната страна който ако не го знам, че го има няма нито как да го видя, нито да го пипна. Да знаете болтовете са общо 4. Въпросния се намира зад входящия колектор за антифриза на главата. Супер тъпо място около 5мм процеп между две тръби. Наложи се да режа един шестограм от лидълския комплект защото беше дълъг за да се събере там, но пък от късите комплекти не стигат. Проблемът с въздуха в обратната нафта обаче остана. Вместо прозрачните маркучи си върнах нормалните, но монтирах две прозрачни филтърчета за контрол върху горивото. Горещо ги препоръчвам за всякакви автомобили. Визуално виждате каква смрад са ви налели на бензиностанцията.
Остана ми най-тегавия ремонт. Смяна уплътненията на дюзите. Поръчах ремонтен комплект за четирите дюзи който съдържаше освен всички външни гумени пръстени, бронзовия на върха на разпръсквача, едни накрайници за регулирането и крепежните болтове. За мой късмет ми изпратиха на същата цена 4 комплекта на Бош и отделно болтовете. По съвети пак от интернет смяната им е задължителна и са специални. Главата на болта е вътрешно 12 шлицова М6 и са с твърдост 10. Е само такъв инструмент не съм си купувал. Взех на заем един цял комплект къси и дълги битове за гидория ½. Това беше правилното решение. Ако трябва да си купувате ще ви трябват и късите и дългите и освен М6 ви трябват и М10. Смотана история. Толкова рядко срещани са, че покупката им не е оправдана ако не сте автосервиз.
Дойде момента и скочих върху двигателя. Първо извадих въздушния филтър. Всички тръби към него както и S образната тръба на изхода на картерната вентилация. След това извадих тръбата от изхода на интеркулера към ЕГР-а. От страна на ЕГР-а се маха като се издърпа една телена скоба. Не съм снимал това разглобяване защото се оказа, че зад двигателя е голяма смрад и нямаше възможност да се мия постоянно. От ЕГР-а и от вентилацията на картера е избивало масло. Оляло е всичко и се е налепило с пепеляк. Силно препоръчвам ако не правите този ремонт по спешност като мен на поляната да идете със свалени капаци на мотора на автомивка и да измиете с обезмаслител всичко по капака на клапаните и отзад до където стигнете. За съжаление Галаксито е особено неблагодарно за работа в това отношение. От своя страна аз съм много едрогабаритен. Едва успявам да обгърна мотора и да бръкна с ръце от двете страни. За да развия всички болтове на капака на клапаните се наложи да сваля и ЕГР-а който е комбиниран с една дроселова клапа за меко гасене. Държат се на 3 шестограни болта. Вижда се само един. Другите с напипване. Наложи се от лидълския комплект да отрежа едното рамо на дръжката на един шестограм за да мога да въртя докато развивам. Естествено сваля се и нафтовия филтър и всички тръби покрай него. Сигурно щеше да е по –лесно ако бях свалил и разширителния съд, акумулатора и кутията му, но като си спомних само каква хамалогия беше и там и ми мина всякакво вдъхновение. Според колеги от Ауди форума работата по смяна на дюзите била два часа, а аз два дена разглобявам. На края свалих капака.
20220506_132007.jpg
Прикачени файлове
20220605_192202.jpg
20220526_203335.jpg
20220519_134412.jpg
По-добре млад, здрав, красив и богат отколкото стар, беден, болен и грозен :wink:

Потребителски аватар
MamaMy
потребител
потребител
Мнения: 88
Регистриран: 18 мар 2021, 22:05
Модел на автомобила: Galaxy 1,9 TDI 2003г
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от MamaMy » 11 юни 2022, 22:00

Поръчаната нова гарнитура на Елринг се оказа, че не пасва съвсем. Две чопчета точно на гърбиците отгоре не влизат защото няма канал за тях решението е премахване внимателно с макетния нож. За сметка на това от двете страни и на двете гърбици има канали в които влизат подобни чопове на оригиналната гарнитура. Тук сложих силикон. От черния естествено. Според руските спецове в Ю-туб на този капак се намират и филтъра и клапата за картерните газове. Когато се задръсти някое от двете се създава голямо налагане в главата и избива масло или от гарнитурата или от тръбите на вентилацията. Твърдят, че дори изхвърля щеката за маслото. Лечението според тях е в този клип 2.58 мин. Речено сторено. Заприпках до железарията и купих полиуретан. Изкъртих клапата пробих показания отвор и залепих обратно капака. Почистих и геометрията на турбото като изпръсках един немски спрей за почистване на фурни. Заврях една тръбичка в тръбата водеща от турбото към ЕГР-а. Процедурата е описана подробно в интернет.
20220605_192855.jpg
Пръсках по малко докато започне да избива пяната навън и това 20-30 пъти в продължение на три дена. Навсякъде пропускам момента с почистването на детайлите, но вие се сещайте. Всичко се прекарва през съд с нафта и четка за зъби, после обезмаслител и гореща вода. На доста места се наложи по два три пъти да се връщам на нафтата. Мизерията в ЕГР-а беше пълна. Отвора на клапата се беше смалил до 1/3 от нагар и мръсотия което само затвърди решението ми да я изолирам. Изрязах си от поцинкована ламарина една гарнитурка, но не и пробих централния отвор. Отделно набутах в тръбичката за вакуума една съчма с подходящ диаметър. Застраховах се като на тялото на ЕГР-а навих резби и два болта в отворите под мембраната на вакуума. От там изтича мизерия и не посмях да ги оставя отворени. До тук правех нещата все още с някакво желание. От тук нататък по задължение. Причината беше разочарованието което получих като извадих дюзите. След като демонтирах вала с кобилиците и крепежите те не помръдваха. Пак погледнах в интернет и съветите бяха да се пробват да се завъртят и ако е необходимо да се ползва отвертка. Стана след много майки и лели. Резултата обаче ме разби. И четирите дюзи износени външно по корпуса и то много сериозно.
20220605_192232.jpg
20220605_192216.jpg
20220605_192210.jpg
Естествено главата също е износена на яйце. Разпръсквачите отпред топки от нагар. Това ги държеше в леглата им. Това ме замисли за рециклиране и профилактика на самите дюзи докато в добрия стар интернет не открих този пич и неговото клипче. Евала му за това което показва от кухнята. За мнозина това е голяма тайна. Това ме накара да се престраша. “Заприпках” за химикали до града. Ако съм пропуснал да кажа живея на 16 км от града и всяко пазаруване без автомобил си е жива мъка. Градски транспорт има 3 пъти на ден някой път.
Както и да е започнах да разглобявам дюзите. Различават се от тези в клипа, но не е проблем. От същия тип са. Да но когато свалих долната част всичко се разпадна. Щифтовете на които се нанизват отделните елементи и разпъсквача се оказаха счупени и на четирите дюзи на различни места. Причината за това не е ясна, но се припотих 100 пъти.
20220605_182321.jpg
20220605_182328.jpg
За по-дебелия 1,8мм намерих една подходяща тел. Обръч държащ гуменото уплътнение около люка на автоматична пералня. Няма да правя реклама на марката. За по-тънките 1,5 мм използвах свредла. Имах повече защото с тях си пробивам платките.
Ремонта се състоеше в почистване и подреждане на елементите. Разпръсквачите ги минавам на водна шкурка. После ги надувам с една обикновена пластмсасова спринцовка и нафта. Всичките направиха по 6 струйки.
20220605_182347.jpg
20220605_182333.jpg
Събирам всичко по обратния ред и по указанията на пича. Тръгнах да монтирам дюзите. Всичко се смазва тънко с грес. Леглата са почистени перфектно. Нямам специалния тулс който препоръчват от VW и се наложи да изобретявам и импровизирам.
20220606_161457.jpg
20220606_161447.jpg

Иначе спазих буквално упътването. Ясно ми е, че това е времянка. С тези разбити легла и износени корпуси... Няма пари за нова глава. Дори за ремонт на тази с втулки както правят руснаците. Загубих две седмици и похарчих 250 лв за нещо с неясен резултат, но подкарах Галаксито. Има разлика от преди. По-пъргаво е, но и по-шумно. Резултата от теста на дюзите с Вагком е това.



Не мога да не съм радостен че го върнах към живот, но на каква цена и заслужава ли си влагането на труд и средства? Колко остатъчен живот има след като по километраж е на 380000? Дано да се закрепи и да кара защото аз повече на това хоро няма да се хвана! Два дена след епопеята и двете ми ръце се обелиха. Все едно свалях хирургически ръкавици. Това е резултат от химиите с които се киснах.
Последна промяна от MamaMy на 12 юни 2022, 16:09, променено общо 2 пъти.
По-добре млад, здрав, красив и богат отколкото стар, беден, болен и грозен :wink:

Потребителски аватар
MamaMy
потребител
потребител
Мнения: 88
Регистриран: 18 мар 2021, 22:05
Модел на автомобила: Galaxy 1,9 TDI 2003г
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от MamaMy » 11 юни 2022, 22:04

Не ми достига броя снимки което позволява форумът. Публикувам трето поред мнение за което се извинявам! Ако трябва ще си обединя снимките.
viber_изображение_2022-06-07_18-08-41-222.jpg
viber_изображение_2022-06-07_18-08-40-599.jpg
По-добре млад, здрав, красив и богат отколкото стар, беден, болен и грозен :wink:

Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 1152
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Focus Turnier MkIII facelift 1,6 TDCi 85 kW / EZ 02/15
Ex:Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от Ozzie » 12 юни 2022, 10:55

ммм дааа, що народ (разбирай монтьори / механици) си изхраниха семействата с тази прословута технология "помпа / дюза"....
Дано не си го взел на повече от стойността, която биха дали в някое депо за вторични суровини.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

freeway
потребител
потребител
Мнения: 536
Регистриран: 26 дек 2016, 23:08
Местоположение: sofia
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от freeway » 12 юни 2022, 12:39

Точно обратното.Технологията не е никак лоша и известна със своята икономичност недостижима и до днес.Това е причината у нас почти да не са влизали читави екземпляри и както казва автора предишния собственик да кара 10год. без никакви ремонти.Не се развива защото няма капацитет да покрие растящите еко норми.Не, че CR може ама това е друга тема.

Потребителски аватар
MamaMy
потребител
потребител
Мнения: 88
Регистриран: 18 мар 2021, 22:05
Модел на автомобила: Galaxy 1,9 TDI 2003г
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от MamaMy » 12 юни 2022, 16:01

Относно цената на придобиване то тя е като между приятели. Символична _friends_ . Описанието го пуснах за хора които не са се сблъсквали с този тип мотори. До сега съм карал все предкамерни дизели и съответно по на 1600000 км с една смяна на глава поради прегряване и 670000 без пипане. Първият на Исузу 1,7ТДС, а вторият на БМВ 2,5ТД. Все корави печки доказани в боя. Предвид преклонната им възраст от първо производство, сравненията с това пеленаче не изглеждат правилни. То няма да има шанс да се развие. Както писах, не е лоша технологията, а изработката. Предполагам, че заради проклетата екология много брилянтни идеи са си заминали непознати за света.
Въпроса е, че все още такива се срещат по нашите пътища и ако се намери друг луд желаещ да възкреси някое такова, да може да съм му полезен поне малко. Не трябва да се страхуваме да се ръчкаме в непознатото. Щом е сглобено от човек, значи човек може да го разглоби. За повторно сглобяване никога не съм споменавал или гарантирал :D
По-добре млад, здрав, красив и богат отколкото стар, беден, болен и грозен :wink:

F Focus
потребител
потребител
Мнения: 1189
Регистриран: 25 сеп 2020, 17:56
Модел на автомобила: Форд Фокус 1.8 бензин 125к.с., 2006г.
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от F Focus » 15 юни 2022, 18:52

Респект-няма какво повече да се каже!
Много автомати-слаби резултати!

Потребителски аватар
ivchotr
потребител
потребител
Мнения: 822
Регистриран: 31 окт 2015, 13:40
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от ivchotr » 16 юни 2022, 14:52

Какъв му е разходът след ремонта?
Знам всички вицове за Форд :D

Потребителски аватар
MamaMy
потребител
потребител
Мнения: 88
Регистриран: 18 мар 2021, 22:05
Модел на автомобила: Galaxy 1,9 TDI 2003г
Местоположение: Плевен
Status: Извън линия

Re: Приключението помпа дюза или накратко "Да си вземеш кочинка"

Мнение от MamaMy » 16 юни 2022, 22:10

Струва ми се завишен, но предвид некоректно работещото турбо преди и липсата на мощност и наличието и сега което пък предизвиква желание да натискаш газта...
Нека направи 1000км. поне да улегне, да и свикна и ще пиша. :D
По-добре млад, здрав, красив и богат отколкото стар, беден, болен и грозен :wink:

Отговори

Върни се в “ДВИГАТЕЛ И ТРАНСМИСИЯ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot], Google Adsense [Bot] и 55 госта