Грубо изчисляване на разхода
- Щ-304
- потребител
- Мнения: 165
- Регистриран: 16 яну 2005, 22:24
- Модел на автомобила: SIERRA 1.8, CVH, Ghia
- Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Грубо изчисляване на разхода
Съвсем грубо изчисляване на разхода:
Двигател 2000 см3.
Това е общата кубатура, т.е. обема на всички цилиндри. На един цилиндър се падат 500 см3. На празен ход оборотите му са-приемаме 800 оборота/минута. Тъй като двигателят е четири тактов, за един оборот на коляновият вал, работят 2 цилиндъра, т.е. изгаряне става във два, т.е. общият обем е 2*500=1000 см3.
За 1 минута: 800*1000=800 000 см3 горивна смес изгаря.
За 1 час: 60*800 000=48 000 000 см3 горивна смес изгаря.
Сега да видим какво представлява горивната смес.
Теоритично, за изтаряне на 1 кг бензин са необходими 14 м3 въздух с температура 0 градуса.
1 м3 въздух=1 000 000 см3
14 м3 въздух=14*1 000 000=14 000 000см3
Тоест за изгаряне на 1 кубически дециметър бензин са необходими 14 000 000 куб.см.въздух. Тука трябва да отчетем и специфичното тегло на бензина, но в случая го пренебрегваме. Няма да ни попречи.
Така. Разделяме 48 000 000 на 14 000 000 и получаваме 3.43 литра бензин.
Тоест: Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори приблизително 3.43 литра бензин! Ако смятаме като в учебник вземайки предвид специфични тегла и обеми при различните температури ще получим малко по-малък разход-примерно около 3-3.3 литра.
Да направим бърза проверка:
Движим се 1 час със скорост 120 км/ч при 3000 оборота в минута.
За 1 минута имаме 3000*1000=3 000 000 см3
За 1 час имаме 60*3 000 000=180 000 000 см3
180 000 000/14 000 000=12.8 литра.
Тоест получихме че двигател 2000 кубика при движение с 120 км/ч, харчи 12.8 л/100 км.
Вижда се че малко висок разход се получава при избраната от нас логика, но това е заради както писах по-горе приетите приближения.
Заключение:
Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори някъде от 3.0 до 3.4 литра бензин!
Получените резултати трябва да се редуцират с 25-30% за да имат нещо общо с действителността
Двигател 2000 см3.
Това е общата кубатура, т.е. обема на всички цилиндри. На един цилиндър се падат 500 см3. На празен ход оборотите му са-приемаме 800 оборота/минута. Тъй като двигателят е четири тактов, за един оборот на коляновият вал, работят 2 цилиндъра, т.е. изгаряне става във два, т.е. общият обем е 2*500=1000 см3.
За 1 минута: 800*1000=800 000 см3 горивна смес изгаря.
За 1 час: 60*800 000=48 000 000 см3 горивна смес изгаря.
Сега да видим какво представлява горивната смес.
Теоритично, за изтаряне на 1 кг бензин са необходими 14 м3 въздух с температура 0 градуса.
1 м3 въздух=1 000 000 см3
14 м3 въздух=14*1 000 000=14 000 000см3
Тоест за изгаряне на 1 кубически дециметър бензин са необходими 14 000 000 куб.см.въздух. Тука трябва да отчетем и специфичното тегло на бензина, но в случая го пренебрегваме. Няма да ни попречи.
Така. Разделяме 48 000 000 на 14 000 000 и получаваме 3.43 литра бензин.
Тоест: Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори приблизително 3.43 литра бензин! Ако смятаме като в учебник вземайки предвид специфични тегла и обеми при различните температури ще получим малко по-малък разход-примерно около 3-3.3 литра.
Да направим бърза проверка:
Движим се 1 час със скорост 120 км/ч при 3000 оборота в минута.
За 1 минута имаме 3000*1000=3 000 000 см3
За 1 час имаме 60*3 000 000=180 000 000 см3
180 000 000/14 000 000=12.8 литра.
Тоест получихме че двигател 2000 кубика при движение с 120 км/ч, харчи 12.8 л/100 км.
Вижда се че малко висок разход се получава при избраната от нас логика, но това е заради както писах по-горе приетите приближения.
Заключение:
Двигател 2000 куб.см, ако работи 1 час на празен ход, при обороти на празен ход=800, ще изгори някъде от 3.0 до 3.4 литра бензин!
Получените резултати трябва да се редуцират с 25-30% за да имат нещо общо с действителността
- l_m_b
- потребител
- Мнения: 103
- Регистриран: 27 яну 2005, 12:56
- Модел на автомобила: Форд Фиеста 1.3mi '94
- Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Малко допълнение
Тука набързо прочетох интересната теоритична статийка, не ми се сърдете ако бъркам.
За един час ще изминем 120км с 13.8л, а не 100. Т.е. нашия двукубиков теоритичен двигател, движещ кола във вакуум, харчи около 11.5л/100. Което пак си е множко де... Явно е много студено, през лятото по добре ще е.Движим се 1 час със скорост 120 км/ч при 3000 оборота в минута.
За 1 минута имаме 3000*1000=3 000 000 см3
За 1 час имаме 60*3 000 000=180 000 000 см3
180 000 000/13 000 000=13.8 литра.
Тоест получихме че двигател 2000 кубика при движение с 120 км/ч, харчи 13.8 л/100 км.
Форд Фиеста
1.3mi
09.1994
1.3mi
09.1994
-
- потребител
- Мнения: 1004
- Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
- Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
- Местоположение: някъде в BG ВТ
- Контакти:
- Status: Извън линия
Тоя вакум пък откъде се взе .
3000 оборота - 120км/h , това означявали че при 6000 ще е 240км/h. А бе тва да не е на шеста скорост, нали говорим за бензинка, щото при мен/дизел/ може би е около 3500 за 120км, но утре ще пътувам и ще проверя по-точно! Все пак дизела е до 6000 оборота а бензинката до 8000, но това не се постига в реални условия!
3000 оборота - 120км/h , това означявали че при 6000 ще е 240км/h. А бе тва да не е на шеста скорост, нали говорим за бензинка, щото при мен/дизел/ може би е около 3500 за 120км, но утре ще пътувам и ще проверя по-точно! Все пак дизела е до 6000 оборота а бензинката до 8000, но това не се постига в реални условия!
Небойте се роби Спартак е с вас!
-
- потребител
- Мнения: 1004
- Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
- Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
- Местоположение: някъде в BG ВТ
- Контакти:
- Status: Извън линия
cossy какво значи да поспорим. Цифрите съм ги използвал за да потчертая разликата в оборотите на дизел и бензин . И че имат разлика в скоростните кутий и от там и обороти-скорост.
Днес проверих, че при мен 3000 оборота е точно 120км/ч т.е. при 4500 ще съм на 180км/ч, но това е дизел 4500 е максималната му мощност, сигурно може и повече но нали написах "не се поститга в реални условия".
А бензина при 6000 е максималната му мощност и ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
Разбираш ли какво имам предвид, при бензина неможе да е 3000-120км/ч и от там сметките за разхода ще са още по зле. мисля, че при 3000 ще е с 100км/ч и в смектата на Щ-304 няма да има промени споменати от l_m_b
Но нека някой с бензин провери при 3000 каква му е скороста на пета предавка
Ако има шеста предавка тогава има логика за 3000-120км/ч при бензинка.
Днес проверих, че при мен 3000 оборота е точно 120км/ч т.е. при 4500 ще съм на 180км/ч, но това е дизел 4500 е максималната му мощност, сигурно може и повече но нали написах "не се поститга в реални условия".
А бензина при 6000 е максималната му мощност и ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
Разбираш ли какво имам предвид, при бензина неможе да е 3000-120км/ч и от там сметките за разхода ще са още по зле. мисля, че при 3000 ще е с 100км/ч и в смектата на Щ-304 няма да има промени споменати от l_m_b
Но нека някой с бензин провери при 3000 каква му е скороста на пета предавка
Ако има шеста предавка тогава има логика за 3000-120км/ч при бензинка.
Небойте се роби Спартак е с вас!
-
- Status: Извън линия
-
- потребител
- Мнения: 1004
- Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
- Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
- Местоположение: някъде в BG ВТ
- Контакти:
- Status: Извън линия
Крива има при различните мощности на двигателите, ако става дума за това, те разбирам иначе си мисля, че съм прав /ама знаели се /_SLiThER_ написа:То ако ставаше така зависимоста не е права линия а е крива и зависи от много нещаaaleks написа:ако е вярно, че и при бензина е също 3000 - 120км/ч /както пише Щ-304/ то при 6000 ще трябва да сте с 240км/ч.
Като съм на 5 предавка и с 3000 оборота съм на 120км/ч,
при 1500 оборота съм с 60км/ч, 3500 оборота съм с 140км/ч и т.н., крива нема. Това виждам, на това вярвам и за това моля някой да пробва Мондео 2i или друга бензинка при 3000 оборота колко е км/ч.
Предполагам, че и при теб е така: на 5 предавка при 4000 оборота си 120км/ч, при 2000 оборота 60км/ч, и т.н.
Нали на таблата така пише /6000 и 8000/, и за това дадох примера с тези числа за да може да се схване идеята, че дизела е по-ниско оборотен от бензинката .cossy написа:А какво етова "реални условия"? Аз съм стигал до предела на оборотомера си... даже си мислех, че двигателя ще каже БУМ!
За не реални условия имах предвит , подемник /до към 6700-7000 като спомена, за бензинка/ и някой заводски експерименти за които нямам точно инфо, но нищо чудно и да са им връткали и по 8000-6000 на тези двигатели.
Небойте се роби Спартак е с вас!
- l_m_b
- потребител
- Мнения: 103
- Регистриран: 27 яну 2005, 12:56
- Модел на автомобила: Форд Фиеста 1.3mi '94
- Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Тай, да се включа и аз в теоритичния спор...
Не съм сигурен че кагото се движим на една предавка зависимоста скорост/обороти е нелинейна. Всъщност, очаквам мнения по въпроса.
За нелинейните работи при дизела и бензина - има едни много интересни графики, които проследяват промените във въртящия момент при различните обороти и тяхната "рожба" - мощността. По-ясно ще се опитам да го споделя.
Какво е въртящ момент? Сила, приложена на определено разстояние, с цел нещо да се завърти (N.m). По-хитро определение не ми хрумна. Мощността на двигателя се получава, като въртящия момент се умножи по оборотите и се раздели на една специална константа.
Дизеловия двигател има един голям чар - той има огромен въртящ момент, постигнат при много ниски обороти. Затова при ниските обороти мощностите на дизелите са големи, това позволява да им се поставят такива скоростни кутии, с които се вдигат същите скорости, както и при бензиновите, само че на много по-ниски обороти. Ако поставим скоростна кутия от дизел на бензин, бензиновия двигател може би просто ще загасне... Това е и основното нещо, което прави дизела по-издръжлив - той работи при ниски вибрации и обороти.
Бензина напротив - има нисък въртящ момент, но пък за сметка на това може да вдига големи обороти, в следствие на което пика на мощността при тях обикновено се постига на по високи обороти.
Не бива да забравяме обче, че въртящия момент намаля при високи обороти.
Затова графиката мощност/обороти прилича на обърната наопаки камбанка. Затова и в ТТ данни се дава често че един двигател е х к.с. при еди колко си оборота. Върха на камбанката при дизела е при ниските обороти, при бензина по-нагоре, при спортните коли още по-нагоре. Спортните двигатели се правят и с по къси и широки бутала, за да могат да стигат по високи обороти. При спортните автомобили, инженерите се стремят да изместят максимумана въртящия момент към по-високите обороти.
Та такива мити работи. Хората са измислили много интересни идеи в борбата да направят една кола надежна и икономична или пък бърза и мощна.
Не съм сигурен че кагото се движим на една предавка зависимоста скорост/обороти е нелинейна. Всъщност, очаквам мнения по въпроса.
За нелинейните работи при дизела и бензина - има едни много интересни графики, които проследяват промените във въртящия момент при различните обороти и тяхната "рожба" - мощността. По-ясно ще се опитам да го споделя.
Какво е въртящ момент? Сила, приложена на определено разстояние, с цел нещо да се завърти (N.m). По-хитро определение не ми хрумна. Мощността на двигателя се получава, като въртящия момент се умножи по оборотите и се раздели на една специална константа.
Дизеловия двигател има един голям чар - той има огромен въртящ момент, постигнат при много ниски обороти. Затова при ниските обороти мощностите на дизелите са големи, това позволява да им се поставят такива скоростни кутии, с които се вдигат същите скорости, както и при бензиновите, само че на много по-ниски обороти. Ако поставим скоростна кутия от дизел на бензин, бензиновия двигател може би просто ще загасне... Това е и основното нещо, което прави дизела по-издръжлив - той работи при ниски вибрации и обороти.
Бензина напротив - има нисък въртящ момент, но пък за сметка на това може да вдига големи обороти, в следствие на което пика на мощността при тях обикновено се постига на по високи обороти.
Не бива да забравяме обче, че въртящия момент намаля при високи обороти.
Затова графиката мощност/обороти прилича на обърната наопаки камбанка. Затова и в ТТ данни се дава често че един двигател е х к.с. при еди колко си оборота. Върха на камбанката при дизела е при ниските обороти, при бензина по-нагоре, при спортните коли още по-нагоре. Спортните двигатели се правят и с по къси и широки бутала, за да могат да стигат по високи обороти. При спортните автомобили, инженерите се стремят да изместят максимумана въртящия момент към по-високите обороти.
Та такива мити работи. Хората са измислили много интересни идеи в борбата да направят една кола надежна и икономична или пък бърза и мощна.
Форд Фиеста
1.3mi
09.1994
1.3mi
09.1994
- ewgeny
- потребител
- Мнения: 1639
- Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
- Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
- Местоположение: Варна (... и няма гараж)
- Status: Извън линия
А, и още нещо - при определена скоростна степен (конст.), а всяка една си има едно единствено и постоянно непроменящо се предавателно число. Отношението между обороти и скорост е абсолютно праволинейно. На това му се вика предавателно число. Т.Е. Като разделите оборотите на двигателя към оборотите на гумите, ще получите някъкво предавателно число. Т.Е.
Обороти на двиг.
Пред. число. = ________________
Обороти на гумите
А оборотите на гумите са свързани със скоростта. Там вече зависи само от техния диаметър. Бях виждал една страница където се изчисляват разликите между гумите. Ако с 90км/ч си със 14 цолови гуми, по спомен при същите обороти на колелото ще си със около 84км/ч, но това е само по спомен, така че не приемайте данните ми твърдо.
Обороти на двиг.
Пред. число. = ________________
Обороти на гумите
А оборотите на гумите са свързани със скоростта. Там вече зависи само от техния диаметър. Бях виждал една страница където се изчисляват разликите между гумите. Ако с 90км/ч си със 14 цолови гуми, по спомен при същите обороти на колелото ще си със около 84км/ч, но това е само по спомен, така че не приемайте данните ми твърдо.
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!
-
- потребител
- Мнения: 1004
- Регистриран: 29 яну 2005, 12:06
- Модел на автомобила: Мондео 1.8 TD 94'
- Местоположение: някъде в BG ВТ
- Контакти:
- Status: Извън линия
с 1,6 карборатор, аз си мислех, че за теб е от порядака на 3000 - 90км/ч, 4100 - 120км/ч и при 5500 - 165км/ч.ewgeny написа:Сиера на 5-та с 2500 е 90км/ч, 5000 е с 180км/ч. Сега вече всеки може да смята обороти.
А твоето ми се струва, че е като за Сиера 2000i, 2500 - 90км/ч, 3500 -120км/ч и при 5100 - 181км/ч ама щом казваш значи си го направил и видял с очите си.
Други пробвали ли са, за сравнение?
p.s. За другото писане, благодаря за труда ти, много изчепателно!
Небойте се роби Спартак е с вас!
- DigiPro
- потребител
- Мнения: 4336
- Регистриран: 08 фев 2005, 23:15
- Модел на автомобила: служебен C-Max 1,0 EcoBoost
ex служебен B-Max 1,0 EcoBoost
ex служебен Fusion 1,4 Duratec 16V.
ex Fiesta Si 1,6 16V MK3,5
ex Fiesta 1,1i MK3 - Местоположение: Велико Търново
- Контакти:
- Status: Извън линия
има една програмка...
има една програмка GearCalc се казва там се задават предавателните числа на всяка предавка и размера на гумите и тя смята при какви обороти каква скорост се получава. Дръпнете си я и вие от сайта на acj. Ето и адреса: http://free.bol.bg/acj/Software/GearCalculator/
- Щ-304
- потребител
- Мнения: 165
- Регистриран: 16 яну 2005, 22:24
- Модел на автомобила: SIERRA 1.8, CVH, Ghia
- Местоположение: София
- Контакти:
- Status: Извън линия
Е то няма как да не е сигурно ако си с оригинална скоростна кутия и диференциал. Графиката обороти-скорост е линейна за всяка от петте предавки. Така, че ако на километража пише 240, а в книжката 6000, то твърдо при 3000 съм със 120 км/ч. на пета. Така е за всички коли.ewgeny написа: Така, че инфото е сигурно.
Графиката мощност-обороти е линейна до 90% от оборотите, т. е. до към 5500 оборота.;
Графиката момент-обороти е хипербола с максимална стойност между 2500-3500 оборота примерно. То за това се изпреварва на по-ниска предавка и при по-ниски обороти от 5000.
- jack71
- потребител
- Мнения: 887
- Регистриран: 28 яну 2005, 16:17
- Модел на автомобила: Escort 1.6 Mi ; Capri I 2.6 6V ; Capri 2.8 6V
- Местоположение: Варна
- Status: Извън линия
Re: Малко допълнение
юl_m_b написа: . нашия двукубиков теоритичен двигател, движещ кола във вакуум, харчи около 11.5л/100. Което пак си е множко де... Явно е много студено, през лятото по добре ще е.
даааа. това е двигател на стойка по скоро а не монтиран на автомобил където има какви ли не съпротивления и натоварвания
тоя двигател е ИБДВГ (идеален бензинов двигател с вътрешно горене) и тук не се взима под внимание най-елементарното - триенето на бутала лагери и т.н.
ама наистина много гори бе явно е поиздухан
- ewgeny
- потребител
- Мнения: 1639
- Регистриран: 23 фев 2005, 18:03
- Модел на автомобила: Sierra 1,6 OHC
- Местоположение: Варна (... и няма гараж)
- Status: Извън линия
В случая са важни абсолютно всички съпротивления, защото теоретично ако няма съпротивления ще е нужно бенз., колкото да го докараме до нужните обороти и го оставяме той сам ще работи (защото няма какво да го спре, като мен ). Освен въздушното съпротивление на купето, всяко друго е важно. Както казваше един много добър майстор "всеки грам качва разхода".
Sierra 1,6 OHC из дупките си карам!
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 73 госта