Електрически клапан / преобразувател за управление на променлива геометрия

Отопление, вентилация, климатизация. Ключалки. Друго оборудване и принадлежности.
Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 475
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW / EZ 12/03
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Електрически клапан / преобразувател за управление на променлива геометрия

Мнение от Ozzie » 15 ное 2019, 11:50

Предполагам, не е един собственик на кола на турбокомпресор с променлива геометрия в даден момент се е сблъсквал с този клапан.
В моя случай се касае за този --> https://www.autodoc.bg/pierburg/964682
Как мога да разбера изправен ли е или не? Нямам под ръка мултицет. Единственото което мога да направя е, да дам захранване към крачетата му с батерия 9V и контролна лампа, при което лампата светва, т.е. предполагам, че електрическата част може и да е изправна, но не го твърдя със сигурност.

Ако се стигне до купуване на нов, кой вариант да избера?
По OEN кодовете на Пежо / Ситроен, в "София Франс Авто" излизат следните цени (с ДДС):
1618C9 - 127.47 лв.
1618JH - 51.05 лв.
9652997580 - 88.74 лв.
В "МП" за OEN 1313848 ми казват цена от 435.50 лв. :lol:

Според това, което е посочено в AUTODOC, явно всички са съвместими.
Конкретно, върху моя са гравирани следните номера:
7.00712.00
96.525.701.80 / 03Т240

Колко важно е да съвпадат те или не е толкова важно? Възможно ли е да са данни, касаещи дата на производство, серия и пр. данни.
Има и друг, който е релефен PA 6,6 - GF35


Втория въпрос е за свързването на маркучите към клапана. Преди да го сваля, нямаше закачен нито един. Един висеше свободно, а други два (предполагам единия е този който идва от вакуум помпата, а другия до актуатора) бяха шунтирани, ако мога да се използвам този израз.
На изходите на клапана има означения VAC / OUT / ATM. По мои съждения, на ATM вероятно трябва да се закачи този който виси свободно, на VAC да се закачи този идващ от вакуум помпата и OUT да отиде към актуатора управляващ лопатките на турбината. Прав ли съм или греша?

Това, което някой е направил е да пусне директно налягане към актуатора на турбината. Когато маркуча е закачен към него, стержена е в най- горно положение и не може да мръдне изобщо. Когато го разкача изпуска нагнетен въздух и тогава мога да движа стержена свободно.
Имам доброто желание да възстановя системата, така че мнения на запознати хора ще са ми от полза.
:drink:
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Потребителски аватар
OgiDogi
потребител
потребител
Мнения: 1714
Регистриран: 01 фев 2009, 00:09
Модел на автомобила: Orion 1.6DL '83 -> Mondeo 1.8TDi '97 с газ
Местоположение: Сливен
Status: Извън линия

Re: Електрически клапан / преобразувател за управление на променлива геометрия

Мнение от OgiDogi » 15 ное 2019, 20:05

От номерацията зависят видът и формата на буксата, окачването към купе/двигател и диаметъра на изходните щуцери.
VAC - подаваш вакуум откъм помпата
OUT - изходящ вакуум към управляваното устройство
ATM - разтоварване на вакуума от управляваното устройство към атмосферата


Поради изключителната (не)чистота на въздуха над родните пътища, през АТМ клапанът успява да се напълни с фини прашинки, които после проникват през цялата му система към вакуумната помпа и след определен брой цикли на затваряне/отваряне уплътнението се изпилява от прахоляка и спира да уплътнява.
ИзображениеИзображение
Ford не боледува - направо умира... примерно след 25 години. :D

Потребителски аватар
Ozzie
потребител
потребител
Мнения: 475
Регистриран: 06 май 2016, 21:28
Модел на автомобила: Ford Focus C-Max 1,6 TDCi - 80 kW / EZ 12/03
Местоположение: Варна
Status: Извън линия

Re: Електрически клапан / преобразувател за управление на променлива геометрия

Мнение от Ozzie » 22 ное 2019, 14:04

Отчет за свършената работа. :twistednew:
Най- евтиното като цена (от СФА и АМК) - 51,05 лв. не се предлага. Отговора от отделите за резервни части в двата магазина е, че е спрян от производство.
По кода на Форд, от магазина където купувам части и пр. консумативи ми предложиха PIERBURG на цена от 85 лв.
Изображение

Свързването на тръбичките е точно така, както предположих и както каза OgiDogi. Междувременно бях попаднал на клипче в което брат сърбин обясняваше за същия този клапан, на същия двигател. Как работи, как се свързва и т.н. Винаги вярвайте на информация потвърдена от два независими източника. _friends_
Тази която при мен беше оставена откачена е изведена между купето и двигателя, на височината на главата и завършва с някакъв клапан или филтър. Пробвах с надуване и всмукване дали не е задръстен- не беше, въздуха минаваше свободно в двете посоки.
Изображение

За смяната е нужно колата да е на канал или подемник. Просто е неудобно да се работи легнал. :D:
Нужни са торкс Т50 и дълбока вложка 10 мм. или нормална такава, но с удължител, желателно е последната да е на квадрат 1/4", просто е по- компактна като размери, а мястото е малко.
С Т50 се развиват трите болта, държащи скобата под дясната полуоска, за да се улесни достъпа до клапана.
Единствената роля на тази скоба я виждам да предпази полуоската от падане на земята, ако стане някакъв фал. Просто е хваната за подрамата с въпросните три болта. Нищо повече.
Изображение
Долната гайка е видима и се развива лесно. Горната е малко пипкава, работи се с опипване и на сляпо, но пък не е нужно да се развива докрай. Достатъчни са два- три оборота, след което клапана си пада сам, така да се каже. Фенерче за допълнителна видимост улеснява работата.
Монтажа е в обратен ред. Свързвате маркучите към клапана по описания по- горе начин. Намирате помощник който да стартира колата, за да може да наблюдавате дали се движи стержена управляващ променливата геометрия след стартиране и при различни натоварвания на двигателя.
Ако работи, затваряте капака, слагате кората под двигателя и дим да ви няма.
За момента не мога да кажа какъв е ефекта от цялата гимнастика. 10 км. градско кормуване не са всичко на което може да бъде подложена колата. Сякаш е малко по- мудна или поне не я усещам толкова "рязка", както когато геометрията беше под постоянен напън.
Скоро ми предстои пътуване до София, та ще я пробвам при по- високи скорости, предавки, как е еластичността на 4/5 предавка, нагорнища и т.н.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Отговори

Върни се в “ВСИЧКО ОСТАНАЛО, КОЕТО ИМА В АВТОМОБИЛА”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост