Как да вържа оборотомер,?

Акумулатор. Алтернатор. Стартер. Запалителна система. Осветление и сигнализация.
Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 28 авг 2011, 19:44

Колеги днес успешно с моя добър приятел сложихме делко :D: Много съм доволен като за начало, колата пали за по малко от четвърт оборот без да подавам газ, без нищо, само врътвак ключа за по малко от половин сек. На 900 оборота работи перфектно :mrgreen: няма никакви вибраций, премахнах електрическото запалване - датчик на хол, бобина и комутатор!
Сега обаче незнам как да вържа оборотомера, някой да има представа, колата форд орион 1990 год. 1.6 cvh
Благодаря предварително, скоро ще сложа снимки и ще опиша колко много свърших по колата си и как вече наистина съм горд че карам форд :D:
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
ЯЛТА
Потребител
Потребител
Мнения: 10865
Регистриран: 22 юли 2010, 14:52
Модел на автомобила: FORD MONDEO 1.8 TD, 90 hp., GHIA, ENDURA D, SW, MK-2, 2000 year.
***********************
Ford Puma, 1.6, 2002 year, 103 hp.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... __________
АМБИЦИЯТА Е ПОСЛЕДНОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕУДАЧНИКА. О.Уайлд
Местоположение: СОФИЯ, и чат пат на луната.
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от ЯЛТА » 28 авг 2011, 21:42

Оборотомера би трябвало да се свърже с клема - W на алтернатора - дано да има такава.
Мисли ГЛОБАЛНО действай ЛОКАЛНО

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от HACKO » 29 авг 2011, 09:29

При Бензиновите не е така, оборотомера е закачен на бобината.
На Левия подкалник има прехвърлящ кондензатор(писал съм за него и снимки има потърси ги), през него минава сигнала за оборотомера. Свържи кабела към извода на бобината(добре е да е през кондензатора), където постъпват импулсите на запалването (другигия е +12), трябва да тръгне. Има вероятност да показва двойно по-високи обороти, но е само хипотетично.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
ЯЛТА
Потребител
Потребител
Мнения: 10865
Регистриран: 22 юли 2010, 14:52
Модел на автомобила: FORD MONDEO 1.8 TD, 90 hp., GHIA, ENDURA D, SW, MK-2, 2000 year.
***********************
Ford Puma, 1.6, 2002 year, 103 hp.
http://clubford.org/forum/viewtopic.php ... __________
АМБИЦИЯТА Е ПОСЛЕДНОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕУДАЧНИКА. О.Уайлд
Местоположение: СОФИЯ, и чат пат на луната.
Контакти:
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от ЯЛТА » 29 авг 2011, 14:23

Да Наско е прав, а аз последните17 год. нали имам наблюдения само с дизелови печки, та те и подведох.
Мисли ГЛОБАЛНО действай ЛОКАЛНО

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 29 авг 2011, 14:39

HACKO написа: Има вероятност да показва двойно по-високи обороти, но е само хипотетично.
Той да изкара някакви показания, а после е лесно.

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 29 авг 2011, 17:34

Определено показва двойно повече, но защо ? :roll:
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
HACKO
Модератор
Модератор
Мнения: 13106
Регистриран: 24 май 2006, 21:22
Модел на автомобила: FORD FOCUS 04г/1.6/ X 4696 KK
SUBARU LEGACY 10г/2.0/ СВ 6292 ВК
Местоположение: ХАСКОВО
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от HACKO » 29 авг 2011, 20:04

Защото преди си бил с две бобини а сега си с една, съответно на нея постъпват двойно повече импулси.
Въздържайте се от излишни цитати, има бутон "ОТГОВОРИ", ще заключвам! *0030*

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 03 сеп 2011, 14:28

Чудя се дали няма определен (различен) начин на връзване при една бобина, за да показва верни стойности оборотомера :roll:
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 14 сеп 2011, 14:05

Прави се един делител на 2. В изчислителната техника обикновено се ползва тригер.
Можеш да пуснеш сигнала в един брояч и да вземеш сигнал от изход 2. Те по принцип са 1-2-4-8 и няма значение дали е десетичен или шестнадесетичен. При всички положение е една интегрална схема и ако не е TTL логика ще може да се захрани направо от 12V на колата. Естествено трябва да се филтрира захранването и ограничи входният сигнал!

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 14 сеп 2011, 18:37

Благодаря, но лошото е че нищо не разбирам от електроника.Все пак ако успея до го докарам до някъде ще пиша :)
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 01 окт 2012, 20:35

Колеги днес имах малко време и си направих опити с оборотомера, вързах го в двигателния отсек и развъртях в 2-те крайни посоки тример-потенциометъра. Когато двигателя работи на 1000 оборота, оборотомера показва 2000 :)
Завъртях тримера докрай обратно по часовниковата стелка и оборотите паднаха на 1500 , закупих 2 тримера (най-вероятно са със жичка, мисля че не е желателно да са със жичка, а с графит доколкото разбрах) 47 килоома и 220 килоома, а този който е фабричен на оборотомера е 100 килоома и в крайна сметка нищо не направих.
Интересното е че вчера си сложих електорнното запалване и си работеше добре само дето отново оборотомера не отчиташе вярно :D: близо 500 оборота показва повече, дали да не пробвам от тримера да ги оправя :mrgreen: :roll:
Още се чудя какво значи "104M" , изписано е на тримера, дали е килоома или мегаома ? И дали оборотомера ще показва реалните стойности като му дам по голямо съпротивление ?
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 01 окт 2012, 22:52

Надписа показва че стойността е 100 000 ома или 100 килоома.
Обърни внимание кога показва 1500 и 2000 оборота. Дали когато е на минимум или когато е на максимум.
Ти всъщност пипаш времеконстантата на една RC верига, която може би задава времето на отчитане.
Огледай платката и виж дали няма последователно свързано на тримерпотенциометъра постояно съпротивление.
Някъде в тази верига трябва да има кондензатор и ако свържеш паралелно на него още един със същият капацитет, то може и да успееш да получиш 1000 оборота вместо 2000 със стария тример.

dreadx
потребител
потребител
Мнения: 601
Регистриран: 06 апр 2011, 20:26
Модел на автомобила: FIESTA 89г/1.1/OHV
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от dreadx » 02 окт 2012, 00:05

И аз съм за кондензатора. Най-добре го снимай и ще го измислим.

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 02 окт 2012, 15:43

http://pics.data.bg/albums/36814/%D0%BE ... 0%B5%D1%80" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ето снимките, синьо-зеленото е оригиналния тример потенциометър от схемата(100 килоома), а другите 5 дето съм ги снимал от ляво на дясно са със следните параметри, 220 килоома предполагам жичков едностепенен, 200 многостепенен, 47 килоома жичков, и последните 2 са 47 килоома но леко поразлични (мисля че са хоризонтални) мисля че са въглеродни,демек графитни :D:
На едната снимка на гърба на оборотомера се вижда че има 3 дупки правещи триъгълник, там стой тримера :)
Когато завъртя по часовниковата стрелка оригиналния тример оборотомера показва 2000, а когато завъртя обратно на часовниковата стрелка стават на 1500 оборота.

Измерих с мултицета оригиналния тример и ми показа 109 килоома, измерих черният с надпис 220к и показа 213 килоома.
Само не мога да разбера защо като сложа черният с надпис 220 килоома, ми показва по голями обороти даже, дали няма значение дали тримера е въглероден (графитен) или жичков?
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 02 окт 2012, 16:54

Не ми се искаше да стигаме до тук, но без теория няма да мине.
Преди обаче да я включим ще се опитам да ти обясня нещо по една практическа схема, ама много прашлясала.
Схемата е публикувана в списание "Радио телевизия електроника" през 1985 брой10 стр. 35, 36! (Баси колко съм дрът! ) :shock:
На схемата със стрелка съм посочил какво променяш, обаче както виждаш последователно на него има друго (постояно) съпротивление - R3.
С други думи дори и на късо да свържеш потенциометъра няма да постигнеш желания резултата. Изходите са два.
1. Слагаш тримера по средата - на 50 килоома и даваш R3 на късо.
2. Запояваш на мястото на кондензатора С2 - 3.3 нанофарада такъв с по малък капацитет - 2.2 нанофарада например.
Прикачени файлове
AO1.jpg

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 02 окт 2012, 17:20

Извинявам се или аз съм сляп, или просто го няма R3 на платката.C2 не ми прилича на кондензатор, цвета ми е светло-кафеникав, формата е крадратна със загладени ръбове, на него пише AIC 473M. Само да кажа че C2 може и да е кондензатор но не ми е познат въобще :D: :mrgreen: ех това младо поколение нищо не знае :lol:
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 02 окт 2012, 19:49

Не очаквай схемата при теб да е същата! Проследи къде отиват краката на тримера и какво има свързано за двата му края. Ако имаш възможност направи снимки на платката от двете страни. Ако е със специализирана схема може и да няма връзка директно с кондензатора.

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 02 окт 2012, 22:17

2-те крачета които дават на къса са към R7, а другото 1 краче към някакъв черен чип с много крачета :D:
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Потребителски аватар
nikolovvd
потребител
потребител
Мнения: 4952
Регистриран: 15 май 2006, 16:18
Модел на автомобила: Mitsubishi X
Местоположение: Видин
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от nikolovvd » 03 окт 2012, 09:08

Ако сложиш паралелно на R7 още едно съпротивление със същата стойност и показанията не могат да се доближат до желаните, може да прибегнем до другият вариант. Може да се промени времеконстантата на интегриращата верига, в схемата горе това са R4 и C3, която подава измерваното напрежение, пропорционално на оборотите към измервателния уред. Това става по два начина. По-лесния - запояване на кондензатор със същата стойност паралелно на С3 или по-трудния подмяна на R4 с друго съпротивление.
Пренципа на работа е като се променя коефицента на запълване на изходните импулси да се натрупва различно напрежение в кондензатора С3. Понеже измервателната система е паралелно тя разрежда кондензатора и така се индицират точните обороти.
Настройката на оборотомера може да се направи и вкъщи на масата, защото имаш на разположение постоянни 3000 оборота. Намират се в контактите у вас. Ако вземеш един трансформатор на 9-12 волта и от изхода му вземеш тези 12V / 50Hz и ги подадеш на входа на оборотомера, той ще ти покаже 3000 оборота, ако всичко е както трябва. Ако ти покаже повече поне ще ти е удобно да си правиш пробите и настройките на топло и сухо, вместо да се дупиш над колата.
Сетих се за още един начин за преработка! Измери съпротивлението на измервателния уред (електромеханичната измервателна система) и сложи паралелно на нея резистор със същото или малко по-голямо съпротивление. Възстанови оборотомера до оригиналния вариант. Предполагам, че това ще ти хареса повече! ;): :D: Остава да пробваш и да го настроиш, след което да затваряш и монтираш.

Потребителски аватар
essex
потребител
потребител
Мнения: 2401
Регистриран: 28 окт 2008, 14:15
Модел на автомобила: Форд Фокус СТ170
Местоположение: София
Status: Извън линия

Re: Как да вържа оборотомер,?

Мнение от essex » 03 окт 2012, 17:46

Последната идея ми допада най-много, но незнам как да измеря съпротивлението на електромеханичната измервателна система и ако успея да я измеря, как и къде да закача резистора със същото съпротивление?
По-добре 10мин закъснял, но поне жив и здрав.

Отговори

Върни се в “ЕЛ. ИНСТАЛАЦИЯ и ОБОРУДВАНЕ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта